Avatar billede chris535 Nybegynder
15. august 2007 - 13:28 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

Egen server

Hej.

Jeg har undersøg nogle priser på webhoteller der understøtter JSP og jeg synes at de alle sammen er lidt dyre for dyre til mit behov.
Det er kun begrænset hvad der kommer af trafik på siden, så har heller ikke behov for deres store linier...

Derfor vil jeg gerne vide hvad der skal til for, at man selv kan køre en server. Lige fra hvordan man får domænet, til opsætning af serveren og hvordan man får domænet til at pege på serveren?

Skal man ha fast ip for at det virker, eller fungerer det på en anden måde?

Jeg kunne forestille mig at det bliver apach tomcat server.

Kender i nogle guides til det ene eller andet, så skriv endelig.

På forhånd tak

Chris
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2007 - 13:39 #1
- Du skal have fast ip
- Domænepegning klarse via Gratisdns.dk som er gratis
- Så skal du have noget hardware og en fornuftig opkobling.
- Sikkerheden er også et isue du skal kikke på

guides findes på http://www.linuxbog.dk
hjælp til opsætning kan fås gratis via http://www.sslug.dk
Avatar billede chris535 Nybegynder
15. august 2007 - 14:01 #2
skal serveren køres på linux? eller kan xp klare det. pt kører min tomcat localhost på xp...
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2007 - 15:49 #3
XP kan køre det, men jeg vil anbefale at du køre det på linux. Apache, php, mysql passer til linux som IIS, ASP og MSsql passer til windows.

Du skal herunder huske at XP er et arbejdsstations operativsystem hvor Linux er et server operativsystem og det har en betydning. Hvis vi taler få brugere og lidt trafik, så kan en XP løsning klare det, men får du succes vil XP hurtig blive begrændsningen
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. august 2007 - 15:50 #4
Der er masser af guids. Her er den første jeg fandt ved at søge med Apache on XP i google

http://freemind.sourceforge.net/docs/Serving%20Freemind%20maps%20in%20a%20browser/apache.html
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2007 - 16:50 #5
Om du koerer Tomcat paa Linux eller Windows er kun et spoergsmaal om hvad du foretraekker. Der er ikke nogen forskel - din JVM encapsulater alle styre system
forskellene.

Forudsat at det er desktop klasse hardware, saa kan jeg heller ikke se nogen
grund til at bruge 2003 fremfor XP. 2003 understoetter stoerre hardware og IIS
i XP er crippled af Microsoft, men naeppe relevant for dig.

Du skal gaa security grundigt efter. Default Tomcat setup er meget udviklings
maskine orienteret.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2007 - 16:52 #6
http://www.theserverside.com/tt/articles/content/TomcatSecurity/TomcatSecurity.pdf
er lidt halvgammel, men du kan stadig starte med den.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2007 - 21:27 #7
chris ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. september 2007 - 21:27 #8
Og et svar fra mig.