Avatar billede 2hot4u Nybegynder
01. december 1999 - 09:20 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bootdiskette

Jeg har installeret linux, og sidenhen slettet LILO. Mit spørgsmål er nu hvordan skal jeg lave en bootdisk.
Jeg kan ikke komme ind i linux, og leg kan ikke kopiere den image fil (boot.img) over på en diskette, da den fylder lidt mere end 1,44 mb.
Er der et eller andet trick jeg ikke kender til?

/Hjalte
Avatar billede svindler Nybegynder
01. december 1999 - 09:51 #1
På din linux cd findes et dos-program, der hedder rawrite.exe i biblioteket \dosutils. Det program kan du bruge til at skrive boot.img ned på en diskette.

Alternativt kan du prøve at anvende loadlin til at starte linux.
Se evt http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=6391 for en længere diskussion om emnet.
Avatar billede lowrider Nybegynder
01. december 1999 - 10:27 #2
Enig med svindler...
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
01. december 1999 - 11:21 #3
jeg mener at man med RødHætte, har mulighed for at boote op til en eksisterende install fra CD-Rommen, ellers er der vist også mulighed for at lave en Rescue-disk fra CD-Rommen
Avatar billede svindler Nybegynder
01. december 1999 - 19:32 #4
Det er ikke nødvendigt at lave en rescue disk, hvis der ikke er sket noget med linux-partitionen.
Når boot-prompten kommer på boot-disketten, kan man skrive "linux root=/dev/hda2" eller hvad linux-partitionen nu hedder.
Dette kan (vistnok) også angives på boot-prompten fra cd'en.
Rescue disken anvendes typisk, hvis man har ændret på partitioner uden at ændre i /etc/fstab osv, inden man boot'ede.
Avatar billede lyset Nybegynder
02. december 1999 - 00:13 #5
I Linux kan du lave en boot-diskette med dd-komandoen. Eksempelvis, hvis man skal lave en med boot.img fra en cdrom med RedHat 6.1 bliver komandoen

dd if=/mnt/cdrom/images/boot.img of=/dev/fd0

hvor det, der står efter if=, er stien til boot.img, og det, der står efter of=, er stien til fiskettedrevet.

Du vil nok opdage, at det alligevel viser sig, at boot.img kan være der.

God fornøjelse

Christian
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. december 1999 - 11:12 #6
>>lyset, jeg kan slet ikke komme ind i linux
Avatar billede 2hot4u Nybegynder
02. december 1999 - 11:21 #7
>>svindler, jeg har prøvet at gøre som du foreslog, og rigtigt nok, jeg fik kopieret boot.img ned på en diskette. Men det virker ikke, når jeg booter fra disketten, kommer installations menuen frem.
Hvad er det jeg skal gøre for at starte linux?
Avatar billede svindler Nybegynder
02. december 1999 - 11:40 #8
Det er da mig, der vrøvler. Det er den start-diskette, man kan lave under installationen af linux, hvor man kan angive boot-parametre. Hvis du ikke har lavet sådan een, må du anvende loadlin.exe til at starte linux. Den ligger også på cd'en i \dosutils.
Kopier \dosutils\loadlin.exe, \dosutils\autoboot\vmlinuz og \dosutils\autoboot\initrd.img over til et bibliotek på c-drevet.
Derefter starter du maskinen op i dos, skifter til dit bibliotek med filerne og skriver "loadlin vmlinuz initrd=initrd.img root=/dev/hda2".
Jeg beklager din ulejlighed med at lave boot.img disketten.
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
02. december 1999 - 14:45 #9
som sagt, boot din rødhætte cd-rom, vælg create rescue disk... boot fra din rescue disk... login som root, gå til /sbin/ og kør lilo...genstart...
Avatar billede 123456 Nybegynder
15. december 1999 - 20:23 #10
Hej 2hot4u

Har du installeret redhat fra en cdrom ?
Hvis ja her du en mappe der hedder Dosutils :-) der har du et program der heder rawrite.exe, Det vil sige X:\dosutils\rawrite.exe
Det køre du så. Den skriver " Enter disk image source file name:" hvor du så skriver X:\images\boot.img
"Enter target diskette drive:" Det må så være dit A drev ik` "a:" og ENTER og ENTER.. så spiller det

X = Dit Cdrom drev