Avatar billede beanluck Nybegynder
14. august 2007 - 15:49 Der er 20 kommentarer

2.5" harddisk i stykker

Jeg er igang med at reparere en bærbar for en ven - jeg kører Acers retablerings CD og det hele ser ud til at funke, går igang med at lave updates til Windows XP (self. lovlig version) og den crasher midt i updatesne. Den vil derefter ikke starte op og går slet ikke ind i windows (men harddisken bliver stadig fundet).

Jeg åbner harddisken bagi da jeg vil overføre de data han har (på en anden partition), med et kabel jeg har fra 2.5" -> USB  - nu virker harddisken SLET ikke - jeg prøver at sætte harddisken i den bærbare igen, og den hverken starter op eller bliver genkendt, den virker helt død :(

Nogen der har en måde at få fat i data'ene igen - altså at få den startet op på den ene eller anden måde?

tak!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. august 2007 - 16:12 #1
Det kan være at du er kommet til at bøje (eller knække) benene på IDE interfacet.. der hvor du sætter stikket i..

Se lige om alle benene er der, og om der er bøjede ben..
Avatar billede beanluck Nybegynder
14. august 2007 - 16:16 #2
Ingen ben er bøjet - den blir sat til præcis som da jeg tog den ud. De er self. bøjet en lille bitte smule, men altså du kan stadig sætte kablet på.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2007 - 16:51 #3
Måske var den syg og er nu død under reperationen? Kør et HD check på den fra en CD.
Avatar billede beanluck Nybegynder
14. august 2007 - 17:00 #4
Nu er problemet bare at den slet ikke bliver genkendt - ja den har helt sikkert fejlet noget, bare mærkelig at jeg når at installere den fuldt ud i windows XP, går igang med at update og wupti - så er den død
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2007 - 18:04 #5
Har du prøvet at køre dianose programmet fra producenten?
Du huskede vel at sætte strømstikket i igen?
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 12:44 #6
Hvordan gik det?
Avatar billede beanluck Nybegynder
21. august 2007 - 13:36 #7
Harddisken er stendød, kan ikke få gang i den på nogen måde så umuligt at køre noget diagnose på den :(
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 13:47 #8
Der en sidste mulighed. Og det fungerer nok kun een gang. Put harddisken i en
plastpose, og læg den i et par timer i fryseboksen. Derefter kan den sættes til
som slave, og MÅSKE tappes for vigtige data.
Du er vel sikker på, at en anden harddisk kan køre med de kabler og strømforsyning?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 13:50 #9
Vil det sige at disken slet ikke snurrer ??
Avatar billede beanluck Nybegynder
22. august 2007 - 11:50 #10
asgotbo: Det er et kabelsæt som virker både til 3.5" og 2.5" (med adapter) harddiske, og det virker fint til 3.5" harddiske. Men jeg har desuden også prøvet den i den bærbare igen , og der starter harddisken heller ikke op.
Ved ikke om jeg "tør" det med fryseboksen (altså den er jo død i forvejen så er villig til at prøve alt i sidste ende), hvad effekt skulle det ha?

#helgec - nej, den snurrer slet ikke.
Avatar billede off-line Nybegynder
22. august 2007 - 12:17 #11
Prøv at se her på PCworld.dk under Video. Sådan genopliver du harddisken.
http://www.pcworld.dk/c/hukommelse
Avatar billede off-line Nybegynder
22. august 2007 - 12:23 #12
Ps. hvis du prøver, så skal harddisken tilbage til rum temperatur, før du prøver.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2007 - 12:47 #13
Hvis disken ikke snurrer er chancerne minimale, har du tænkt på om det kunne være printet på disken der er smuttet
Avatar billede beanluck Nybegynder
22. august 2007 - 12:56 #14
Ja det har jeg tænkt på, jeg synes bare det er mærkeligt efter at den har virket ved en Windows installation forinden - og så under updates går den bare helt død.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. august 2007 - 22:31 #15
Var der noget som lykkedes?
Avatar billede beanluck Nybegynder
26. august 2007 - 23:36 #16
Jeg har ikke haft tid til at finde et andet kabel først til at teste med - og det vil jeg lige gøre før jeg fryser den ned.

Men tak for de gode råd indtil videre, jeg skal nok vende tilbage når tiden er inde :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2007 - 17:26 #17
Er tiden inde?
Avatar billede beanluck Nybegynder
23. september 2007 - 19:10 #18
tiden inde til point?  :-)

Ingen af tricksene har virket desværre... Har købt en ny og den gamle data er desværre gået tabt.. - så ingen point! (såvidt jeg fatter reglerne) :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
23. september 2007 - 19:50 #19
Nej bare rolig! Jeg spørger ikke efter point, men det mindste man kan gøre, når
man har stillet et spørgsmål, som der er kommenteret på, er at lukke spørgsmålet,
med en forklaring på, hvad man er nået frem til.
Avatar billede beanluck Nybegynder
23. september 2007 - 23:30 #20
ah ok - så skal jeg lige finde det sted hvor jeg lukker den :-)