Avatar billede guden_gunde Nybegynder
13. august 2007 - 18:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Surround sound høretelefoner

Hej eksperter, jeg vil gerne have lidt vejlledning i køb af et par høretelefoner, med surround sound.

Jeg har fundet disse via www.edbpriser.dk

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=390179#

men er der nogen der har andre alternativer end disse? Lyden er det vigtigste for mig, og vil give op til 1.000DKK for dem.

Min lydkort understytter digital udgang.

I må meget gerne komme med alternativer, og erfaringer på lignende produkter.
Avatar billede Beach Mester
13. august 2007 - 22:33 #1
Hvis det er lyden og kvaliteten af denne du går efter, syntes jeg du skal prøve at se lidt på dem her--->
http://www.sennheiser.com/nordic/icm_da.nsf/root/05342#
Priser på samme--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=120247
Lidt anbefaling fra Tweakup.dk--->
http://forum.tweakup.dk/forum/read/124214/

Du skal være opmærksom på at det ikke er "rigtig" surround sound du får fra en lyttebøf uanset hvordan man bygger bøffen op, men nogle er klart bedere til at illustrerer (læs: snyde vores øre) dette end andre.
Med det mener jeg at du ikke skal lade dig snyde af om en bøf har et eller flere stik som indgang. Har flere gange set og hørt at bøffer med 3 mill. stik og tilbehør rent faktisk har en væsentlig ringere lydkvalitet end dem der skilter med gode enhedér!

Andre ting som Sennheiser altid har på deres større modeller er muligheden for at skifte stort set alle de dele som kan gå hen og blive slidt. Her tænker jeg spec. på kablet som næsten altid er det der først forgår på en bøf pga. træk og bøj.

Jeg ser derfor altid nye indkøb fra Sennheiser som lidt af en invistering frem for et køb, da de altid vil holde mange flere år frem, end de "billige" modeller fra div. prod.

Ved godt at de måske går lige til grænsen af dit budget, men du får MEGET mere for hver krone:-)

Har også prøvet at se lidt på hvad andre ser på mht. kvalitet og fandt en test her--->
http://www.tweakup.dk/article/1144/dk/
Har det bare sådan lidt med de her tests.... Det er (måske) mange gange en engangstest hvor den der lytter ikke rigtigt har noget at sammenligne med. Derfor er resultatet noget subjektivt (eller hvad man nu siger *S*).

Fandt så lige en Tysk test af de bøffer jeg ville kaste kroner efter hvis jeg hed guden_gunde--->
http://www.sennheiser.com/sennheiser/awards.nsf/resources/Audio_1_2005.pdf/$File/Audio_1_2005.pdf
Her bliver de direkte testet op mod andre bøffer hvilket virker noget mere troværdigt....

//Beach
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
14. august 2007 - 12:34 #2
tusind tak for dit svar, det var lige det jeg skulle høre :)

Jeg går meget op i lyd, og om det er iorden, jeg ønsker frem for alt nogen med surround lyd i, men ved godt at det er svært at simmulere i et par hørebøffer :)

Kan se at HD 555 har et langt større frekvens område, og det tager jeg helt klart til mig, HD 555 ligger so stadigt pænt inde for budgettet så de er bestemt ikke for dyre :)Jeg er bestemt ikke fastbestem på at det skal være nogen med surround i, men det var bare at foretrække, så længe lydkvaliteten ikke bliver i sådan en kvalitet, at det kun kan afspille MIDI media :)

Har du haft nogen erfaring med surround høretelefoner, med flere enheder i sig? (dvs ikke bare nogen med virtuel simulering) Jeg er nemlig bange for at lydkvaliteten er for ringe i dem jeg har fundet, men har set at de har vundet flere priser i tyskland.
Avatar billede Beach Mester
15. august 2007 - 01:36 #3
Nu er lydoplevelser og det som hver enkelt person ligger i smag jo altid forskelligt.
Derfor kan jeg også kun udtale mig af egen erfaring og ikke som mange andre ud fra data mm.

Ikke for at tale ondt om Sennheiser eller andre, men du må ikke KUN gå efter de data der er på en given audio enhed. For det første er der vildt mange forskellige måder at måle f. eks. lydtryk, frekvens, watt mm.
Tag et Eks. på de fleste små højtalersæt til en PC. Mange opgiver en Watt RMS effekt på omkring de 30W og et output på omkring de 100dB.
Hvis jeg nu sætter sådanne højtalere til en "rigtig" forstærker og udsætter dem for 30 effektive watt så dør de øjeblikligt. Rent faktisk vil jeg tro jeg aldrig når at hælde mere end nogle få watt i dem før de mister pusten og brænder spolen over.
De opgivende 100dB tja... Det kan da godt være de spiller op i nærheden af, men nægter at tro der er nogle almindelige mennesker der kan gætte hvilken melodi der er man spiller. Sagt på en anden måde så vil det lyde af helvede til:-)
En anden ting som tidligere er omtalt er smag og behag.
Som gammel DJ så har jeg en helt anden ide om hvordan lyden skal være i forhold til en HiFi-mand. Jeg får først et kick når det (med min musiksmag) lyder og virker som om man står 3 meter foran orange scene på Roskilde Festival. Der skal være godt med spark i bassen og selv om der bliver kastet enorme mængder af energi (læs: dB) i mine øre så skal der på intet tidspunkt være bare snerten af forvrængning.  Se evt. et billede af min faste plads på Roskilde her->
Knægten der holder fars øl--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/hovedtelefon/IMG_5235.JPG
Skal altid lige op og snuse til noget TurboSound 132dB real BASS--->
http://www.freestyle.dk/eksperten/hovedtelefon/IMG_5242.JPG
Prøv at forklar en HiFi elsker det... Han vil ALDRIG kunne forstå hvad men får ud af at mishandle lyd på den måde. Ud over lidt tinitus et par dage efter så er det sgu godt at få ens indvolde masseret lidt i en fed rytme *LOL*

Nu har du så en ide om hvem jeg er, og hvad jeg lytter efter. Det er med 95% garanti ikke det du selv ønsker. Men det giver et billede af at lyd ikke bare er lyd, og data ikke bare er data.

Så skal vi til dit valg af bøffer....

Sennheiser er oskekød i mørbrad kvaliteten og noget der virkelig kan tunes ind efter om man kan lide kødet råt (masser af blod og bas) eller om det skal være medium (stadig med massere af saft og kraft) eller om man have den tøre og stramme lyd (gennemstægt men stadig med bid i).

Man kan også vælge at gå endnu højere op og vælge kalvebøffer som også for mig smager rigtig rigtig godt (perfekt lyd) men som man skal stege meget varsomt for ikke at dræbe alt smag og kraft væk (læs: kræver HiEnd grej på hele signalvejen).

Så skal vi også over til svinekotteletter. Det er meget svingende kvalitet og de fleste steger dem alt alt for meget hvilket resultere i en kedelig bøf der hverken har en egentlig smag eller retning af hvad meningen er.

Med alt det her så prøver jeg imellem linierne at fortælle dig at det eneste valg du egentlig har er at gå en tur i byen og prøve dig lidt frem. Besøg nogle butikker med en CD under armen med den lyd du bedst kan indificere dig med. Sammenlign mindst 4-5 sæt bøffer og tag dit valg ud fra de erfaringer du får på turen.

Jeg plejer også at sammenligne det lidt med køb af bil selv om det er i et noget andet prisleje. Hvis naboen lige har købt en XXX bil og er pisse glad for den, ville du så også straks gå i marken for at købe en magen til? Nej vel... Naboen sætter måske mere pris på at der er plads til 5 voksne mens du egentlig har mere brug for at have 27 kufferter i bagagerummet. Fed bil men.... Måske ville det være smartere med en....

Du spør om mine erfaringer med surround. På div. messer og hos en enkelt ven har jeg forsøgt mig at være objektiv på en lytter af div. bøffer, men ingen har ind til videre kunne overbevise mig om at jeg sidder i min stue og knalder ud til en actionfilm i real surround. Har derfor droppet tanken om at finde noget til erstatning for det grej der gør mine kære naboer lidt kede når der bliver blændet op for en film.

Håber du får en ide om at du selv må ud og lytte og ikke skal give alt for meget i hvad andre tror og mener. Det er KUN dig der kan sige top eller fuck til et bøf!!!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
15. august 2007 - 01:40 #4
Checkede lige links og ja...
Mixerteltet ligger omkring 30 meter fra scenen
Billederne er fra mudderbadet i år
Knægten skal jo lære det og har fået smag for lydtryk
Og nej...
Der bliver ikke brugt ørepropper

//Beach:-)))
Avatar billede guden_gunde Nybegynder
25. august 2007 - 10:59 #5
Hej igen Beach

Jeg har nu modtaget mine Sennheiser HD 555

og må sige de var alle pengene værd :)

så tusind tak for din anbefaling :D

smid et svar, så vil jeg belønne dig din anbefaling! :)

hehe det så ret nice ud med sønnike der holder fars øl :) han skal jo lære det :)
og på med gummistøvlerne til Roskilde er ingen overraskelse :)

Mvh
Lars G
Avatar billede Beach Mester
25. august 2007 - 13:19 #6
Det lyder godt, er sikker på du bliver rigtig glad for dem:-)

//Beach