Avatar billede frederikpag Nybegynder
13. august 2007 - 10:46 Der er 11 kommentarer

Pivottabel formel med average i stedet for sum

Kære Eksperter,

Jeg skal bruge jeres hjælp til at løse en lille problematik jeg har med en pivottabel for salg. Vi oplyser alt vores salg i liter, men kunne godt tænke os i fremtiden at få det i Kg. Jeg tænkte derfor at hvis jeg nu tog varens nættovægt og gangede salget i liter ville jeg få det regtige resultet - det er desværre bare ikke tilfældet. Pivottabellen tager og summere nettovægt linie for linie og derefter ganger det med antallet istedet for at tage gennemsnittet af nettovægten. Således får jeg hvis jeg har 3 linier et 3 gange for højt tal, 4 linier giver et 4 gange for højt tal osv.

Det er svært at forklare og jeg håber i forstår problematikken (jeg svarer meget gerne på uddybende spørgsmål), men er der nogle der kan hjælpe?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 11:00 #1
Løsningen må være at skabe formlen i selve pivot tabellen, som et calculated field. Så vil gennemsnits beregningen foregå over alle fire linjer som en total og ikke summere de enkelte gennemsnit.
Du finder calculated fields i pivot table toolbar'en - pivot table - formulas - calculated fields.
... håber jeg har forstået problemstillingen korrekt.
Hilsen
Avatar billede frederikpag Nybegynder
13. august 2007 - 13:11 #2
Luffeladefoged, det er netop gennem et calculated field at jeg laver denne beregning. Problemet opstår da jeg i beregningen ikke kan vælge om det skal være summen eller gennemsnittet den skal bruge når den ganger med "litertallet". Det eneste sted jeg har kunne finde ud af at gøre dette er i Field Settings... Men selv hvis jeg ændre det her påvirker det ikke den førnævnte beregning.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 14:23 #3
Jeg tror jeg misforstod før:
Den skal vel udregne linje 1 liter * nettovægt, linje 2 liter * nettovægt og så summere disse to resultater - right? Og ikke som pivot gør nu - tager summen af de to linjer liter og ganger med summen af de to linjer af nettovægt.
Denne problemstilling ville jeg løse i databasematerialet - lægge en ny kolonne ind der udregner linje for linje, og så lade disse data indgå i pivot for summering. Det "smukke" ved et calculated field er at den kan gøre den samme beregning for enkelte som for summerede data, og således ikke brugbar i denne situation.
Jeg tror jeg har fanget problematiken rigtigt (men det trodede jeg jo også før), så hvis ikke kunne du måske sende et lille regneeksempel.
Hilsen  Leif
Avatar billede frederikpag Nybegynder
13. august 2007 - 15:05 #4
Hej Leif, du har fanget problematikken helt rigtigt nu. Umiddelbart ligger mit problem i, at det program jeg bruger til at udtrække data ikke kan foretage beregninger. Så umiddelbart hvade jeg håbet på at Excel kunne løse problematikken, men det ser ikke ud til at være tilfældet? Hilsen Frederik
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 16:14 #5
Hvad med at importere data over i xl først - så lave beregningskolonnen - og så bygge din pivot på xl datamængden?
//  Leif
Avatar billede frederikpag Nybegynder
13. august 2007 - 16:23 #6
Hej Leif, du har fuldstændig ret. Jeg er blot ikke klar over hvordan man gør det. Umiddelbart kan jeg eksportere data ud i 3 formater; statisk data, ms query og pivot. Helt konkret forstår jeg ikke hvordan jeg skaber pivottabellen udfra den statiske data - kan du bidrage her?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
13. august 2007 - 23:11 #7
Det kunne lyde som noget SAP - er det fra COPA - eller?
Umiddelbart ville jeg mene at data der skal viderebehandles / beregnes på som i dit tilfælde er bedst at downloade som statisk data, hvorimod data som "blot" skal kigges på - her kan man udnytte muligheden for at downloade direkte i en pivot.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. august 2007 - 09:47 #8
Læser lige din kommentar igen - hvis du er i tvivl hvordan man bygger en pivot, så er der en wizard inde under menu - data - pivot table and pivot chart report, der kan lede dig igennem opbygningen.
Om du fortsat vil downloade i pivotform kan det teknisk lade sig gøre at du f.eks. laver dit calculated field i denne og så bygger en pivot på denne pivot. Dette bliver dog ofte noget rod pga. du sikkert har flere kolonner for produktgrupper ned til produktet og derfor også blanke felter i pivot'en for produktgrupper som så vil gå videre til den næste pivot.
Om det absolut skal være et pivot download du laver, kunne du overveje at konvertere denne i xl til rådata / statisk data ved at drill'e ned til laveste niveau, slette alle summeringer og grand totals, kopiere hele denne til values og udfylde eventuelle blanke celler i produktgruppe kolonner med de relevante (gøres let med en formel og en copy paste til blank cells), lave din beregningskolonne med liter * nettovægt og lave din pivot med relevante summeringer på denne database.
Håber du kan bruge en af løsningerne
Hilsen  Leif
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
28. august 2007 - 10:44 #9
Fik du fikset det?
Avatar billede frederikpag Nybegynder
07. maj 2009 - 14:23 #10
Ja, sender du et svar så kan få dine point... meget forsinket dog - undskyld.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
09. maj 2009 - 21:50 #11
Ha ha - der har været oprydning? Har lige læst vores tråd igennem og jeg kan faktisk ikke komme på nogen bedre løsning end dengang :-)
/ Luffe