Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 15:13 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Installere en harddisk

Goddag kære eksperter. Jeg har hørt meget om jer og vil meget gerne bede om jæres råd :)

Jeg har købt mig en harddisk, en samsung tror jeg. men den vil ikke som jeg vil. Den kan ikke finde den i windows. Jeg ved ikke om det er nok informationer, men jeg håber i kan hjælpe mig :)
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 15:16 #1
start -> højreklik på "denne computer" -> Administrer -> Diskhåndtering, Nu kan du se disken - opret partition - formater
Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 15:32 #2
jeg har lidt problemer med at finde det. Jeg har engelsk windows vista :(
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 15:59 #3
OK!! højreklik computer -> Mmanage -> Diskmanagement (tror jeg nok)
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 16:00 #4
Mmanage = Manage
Avatar billede intel4004 Novice
12. august 2007 - 16:58 #5
Tillad mig at uddybe om årsagen til dit harddisk-problem :) En helt ny harddisk er somregel fuldstændig tom, ikke kun for data men også for et egentligt "filsystem". En harddisk skal partitioneres og formateres inden den kan bruges. Partitioneringen er en grundlæggende "opdeling" af hele harddisken, og formateringen står for at klargøre disken til et egentlig filsystem.

Det simpleste er at tildele 100% af harddiskens kapacitet til en enkelt partition. Men det er muligt at dele harddisken op i partitioner som man lyster. Hver enkel partition skal så derefter formateres. Hver partition vil fremkomme som et tilsyneladende fysisk harddisk i "Denne Computer". Med kun en enkel partition på hele disken bliver det hele noget mere simpelt.

Jeg har ikke selv Vista men disk management værktøjet i Vista går jeg udfra vil kunne gøre disse ting for dig.

Mvh Intel4004
Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 17:30 #6
Mange tak i to. Det var så ikke helt der hvor jeg fandt Diskmanegeren som helgec sagde, men jeg fandt den. Der står ingenting om min anden harddisk. Burde jeg blive nervøs?
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 17:39 #7
Jeg er meget sikker på at du bør finde den hvor jeg skrev - hvis ikke hvor fandt du den så
Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 17:42 #8
Jeg fandt den i, Start, settings, control panel, administrative tools, computer management, disk management
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 17:53 #9
Det er korrekt at der kan den også findes, men jeg har lige testet med en UK version af Vista, det var den korrekte path jeg skrev, ihvertfald på min installation
Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 17:56 #10
Hmm ok, men jeg kan stadig intet finde ^^
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 18:02 #11
Det lyder sært - "Der står ingenting om min anden harddisk. Burde jeg blive nervøs?"
Den anden????
Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 18:10 #12
Ja, jeg har en hvor jeg har windows på og så har jeg lige købt en ny. En ata tror jeg.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 18:13 #13
Er det den nye du ikke kan se ????
Avatar billede demoriel Nybegynder
12. august 2007 - 18:31 #14
ja
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 18:53 #15
Har du jumpet den korrekt? hvis begge diske sidder på samme kabel skal den nye jumpes som slave -
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. august 2007 - 19:22 #16
Kan disken ses i bios?..Og er du sikker på det ikke er en Sata disk,og du mangler at installeree driver til den.Ja unskyld jeg lige hoppede ind her helgec,men det kunne være problemmet.
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 20:05 #17
Det er helt OK - det ville ha været mit næste spørgsmål
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. august 2007 - 20:10 #18
;)
Avatar billede demoriel Nybegynder
13. august 2007 - 01:10 #19
Ja, nu er jeg sikker det er en sata og nej, den kan ikke ses i bios. Har prøvet. Men jeg har også lige lånt en anden SATA harddisk fra en ven, som virker. Det hele virke rmeget mystisk
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 07:21 #20
Vi taler altså om en disk hvortil der foruden strømkablet også går et tyndt datakabel  (ikke et bredt)??
Nu har jeg aldrig oplevet at Vista kræver drivere for at finde en SATA disk, men det har jeg heller ikke med XP, ikke desto mindre kan det åbenbart forekomme http://www.eksperten.dk/spm/791178 - har du undersøgt om det kan være aktuelt
Avatar billede demoriel Nybegynder
13. august 2007 - 11:23 #21
jeg har installeret de nyeste sata drivere. der burde altså ikke være noget problem der
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 12:10 #22
Så vil jeg foreslå dig at downloade og brænde INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso filen skal brændes som et bootimage - boot op på cdèn og meld så tilbage så hjælper jeg dig med at teste om INSERT finder disken. Du skal jo ha`fastslået om det er et hardwareproblem eller det er Windowsrelateret
Avatar billede demoriel Nybegynder
13. august 2007 - 13:21 #23
Ja, nu er jeg inde i denne linux baseret boot disk. Men da jeg ikke er den store hai til linux ved jeg ikke helt hvad du vil have mig til at se her :)
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 13:30 #24
Jeg får meget forsinket mail fra eksperten så det bedste ville være at du enten ringede 26926825 eller brugte mail@helgec.dk
Men vi forsætter her
Boot op på INSERT -> klik det primitive browservindue væk -> højreklik på blå skærm -> Terminal session -> Aterm-superuser -> i konsollen skriver du
fdisk -l    -> klik enter
BEMÆRK !!!!!! du kører med UK tastatur bindestreg før l (L) findes enten ved + eller ?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 13:31 #25
Og så vil jeg ger ha`outputtet som du får ved den kommando
Avatar billede demoriel Nybegynder
13. august 2007 - 13:43 #26
Hmm, ctrlinsert og shift insert virker ikke. Heller ikke ctrl c - v. Goer man anderledes under linux.

Og jeg kan kun se mine andre diske
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 13:50 #27
Er du helt sikker på at du tyder det korrekt ??
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 13:52 #28
Har du netkabel på computeren ? er den sluttet direkte til nettet eller er du bag en router ?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 13:54 #29
I terminalen , prøv at skriv
cd /mnt  -> klik enter

skråstreg / = bindestreg (-)
Det output er ikke større end at du kan skrive det
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 13:55 #30
RETTELSE !!
I terminalen , prøv at skriv
cd /mnt  -> klik enter

skråstreg / = bindestreg (-)

skriv ls  -> klik enter
Det output er ikke større end at du kan skrive det
Avatar billede demoriel Nybegynder
13. august 2007 - 14:08 #31
cm/mnt bringer intet, den siger no such file or directory. Og om jeg er bag en router. Er det relevant da jeg godt kan komme p[ nettet med boot cden.

Outputen er rimelig stor ja. Men som sagt. Den viser alle mine diske, bortset fra den ene sata. Den viser 5 stk. 3 gange 250 GB 1 gang 500 (som er en gammel disk) og en 40. Den burde vise en 500 til
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 14:18 #32
cd /mnt viser med garanti noget - du har sikkert glemt mellemrummet
Bag en router, tja ! INSERT giver mulighed for at jeg kan koble mig på din computer, det ville unægtelig spare tid
Det bliver nok svært at komme længere på denne måde så hvis du vil ha`yderlig hjælp må du bruge telefonen, det her er alt for tidskrævende
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 14:30 #33
Af hensyn til andre - Linux kunne heller ikke detecte harddisken, vi har derfor konkluderet at disken må være fysisk defekt
Avatar billede demoriel Nybegynder
13. august 2007 - 14:31 #34
Korrekt. Men at vide at den ikke virker bringer mig ogs[ videre. Den er sendt ind for at faa den ombyttet
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 23:17 #35
Ok godt du fik det løst på den ene eller anden måde da.