Avatar billede genvej Nybegynder
10. august 2007 - 22:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

nybegynder spoegsmaal

hej...

Jeg sidder og kludrer lidt.

Jeg har en maskine /M1/ som har et fast ip nummer og som altid er taendt og forbundet til internettet. saadan skal det vaere!!

nu vil jeg gerne have en anden maskine /M2/ paa internettet ogsaa. umiddelbart koebte jeg bare en switch og hakkede M1 og M2 til switchen samt switchen til internettet

M1 er stadig paa internettet via switchen men kan ikke se M2.
M2 kan ikke se M1
M2 er ikke paa internettet da den er sat op til at hente dynamisk ip nummer. hvis jeg saetter ip konfigurationen op som paa M1 faar jeg en konflikt.

hvordan kommer jeg lettest videre
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. august 2007 - 22:48 #1
Hvordan er switchen forbundet til Internettet?

Har du sat en router ind?
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. august 2007 - 23:11 #2
Det er fordi du kun har en fast IP adresse at gøre godt med. Du kan gøre følgende.

Køb en router der har NAT (network Adress translation. Så vil routeren få den faste IPadresse og tildele interne, ikke routbare IP adresser til alle de maskiner der tilkobles bag routeren. Du kan få routere med indbygget switch.

Hvis M1 skal have fast ip adresse, har du brug for at have 2 faste IP adresser, en til routeren og en til M1. Hvis M2 skal kunne se M1 skal de være på samme netværk eller være forbundetvia en router. dette betyder i praksis at hvis M2 skal kune se M1 skal den også have fast IP adresse.

Hvis M1skal have fast IP fordi du køre en eller anden form for server, så kan det sagtens lade sig gøre med en ikke routbar intern adresse, så skal du sætte port forwarding op i routeren
Avatar billede genvej Nybegynder
10. august 2007 - 23:48 #3
tak buffer.... jeg skal forsøge at gå den vej du omtaler....

men hvad med alt det der shared connection som xp tilbyder?? kan jeg kun benytte det med dynamisk ip nummer??

og ja... M1 er en server jeg har kørende,

jeg venter lige lidt med at gi dig mine point da jeg sikkert har et tillægsspørgsmål ;-)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
11. august 2007 - 00:51 #4
Du kan godt lave en delt forbindelse fra den ene maskine til den anden, men så skal den første pc have 2 netkort!!
Avatar billede genvej Nybegynder
11. august 2007 - 01:08 #5
hmmm 2 netkort lyder noget nemmere

forbinder jeg saa M1 og M2 direkte  netkortene imellem eller skal jeg bruge switchen.

iovrigt kan mine maskiner ikke se hinanden via min switch...burde de ikke det
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. august 2007 - 21:08 #6
når du sætte to netkort i M1 så virker den som router/firewall og du bør kunne bruge shared connection med de fordele og ulemper det giver.

Når dine maskiner ikke kan se hinanden via switsen så er det givet er IP problem. De skal have ip adresser der ligger på samme subnet for at kunne se hinanden