Avatar billede chaospilot Nybegynder
10. august 2007 - 16:29 Der er 19 kommentarer

Vælge gammelt filformat til Office 2007 for alle brugere via AD

Jeg har en lille virksomhed, der alle har fået den nye Office 2007. Vi er dog blevet enige om, at det ikke er så smart at anvende de nye formater på bl.a. e-mail, da mange har problemer med at installere de patches i deres gamle office som gør at de kan bruge Office 2007 formatet.
Er der en let måde, hvor man vha. Active Directory kan sætte, at alle formater skal nu være 97-2003, og så sætte det frem igen om et par måneder når flere er kommet med på bølgen.
Avatar billede hcma Novice
10. august 2007 - 17:03 #1
eller alternativt at få brugerne til at benytte kompabilitetsprogrammet til Office2007.
Installeres på "gamle" maskiner så også disse kan håndtere Office2007 filer.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=941b3470-3ae9-4aee-8f43-c6bb74cd1466
Avatar billede chaospilot Nybegynder
10. august 2007 - 17:11 #2
Ja, det kunne man. Men det er primært til folk der sidder uden for virksomheden, og hvad der skal og må installeres på deres maskiner kan vi jo ikke være herre over. Derfor skal det være internt der skal ændres noget...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. august 2007 - 05:57 #3
Er det ikke blot sætte Word 2007 til at gemme i Word 97/2003 format, som default.
Avatar billede chaospilot Nybegynder
11. august 2007 - 09:58 #4
Jo, det er det. Men når der er 40 maskiner på 3 lokationer var det lettere at sötte det i AD.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. august 2007 - 00:22 #5
Der kan vel næppe være problemer med at modtage en mail, der er lavet i Outlook 2007? Det er jo stadig en normal mail og ikke - som i Excel, Word og PowerPoint - zippede xml-filer.

Jeg ville helt klart gemme i standardformatet i Office-programmerne (dvs. 2007-format) og så kun gemme i 97-2003-format, hvor jeg var absolut tvunget til det. Du skal være opmærksom på (mindst) 3 ting:

1. Der findes en såkaldt kompatibilitetspakke, så f.eks. 2003-brugere kan åbne, læse og redigere 2007-filer (i begrænset form, selvfølgelig, da de naturligvis ikke får de nye funktioner "forærende"), se hcma's indlæg 10/08 17:03:30.

2. Hvis I vælger at køre i kompatibilitets-mode som standard, vil I ikke få adgang til alle nye funktioner, førend filen er gemt i 2007-format.

3. Der kan være funktioner, som reagerer forkert, simpelthen fordi der opstår lidt forvirring om, hvad der rent faktisk skal foregå (taler af erfaring)

Er der - ud over jeres tanker omkring mail - nogen anden årsag til, at I ønsker at køre i gammelt format?
Avatar billede chaospilot Nybegynder
15. august 2007 - 10:05 #6
Ja, det er ikek at modtage mailen, men kun de vedhæftede filer. Jeg er opmærksom på 1 til 3, MEN hele Officepakken skal som standard stadig sættes til altid at gemme i 2003 format. Spørgsmålet gik jo så på, om dette er muligt via AD, så man slipper for at skulel "hele vejen rundt"...
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. august 2007 - 11:18 #7
Jeg ved godt, hvad spørgsmålet gik på - jeg kom blot med en kommentar.
Avatar billede chaospilot Nybegynder
15. august 2007 - 11:31 #8
ok :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. august 2007 - 15:31 #9
En mulighed, lidt besværlig, var at sende en mail rundt til alle med et Word dokument og et Excel ark med en makro der kører ved opstart og retter problemet i de to programmer.
Avatar billede chaospilot Nybegynder
15. august 2007 - 15:46 #10
Ja, det kunne man godt :-) Men det vilel stadig være lettere i AD... Er det virkelig ikke muligt...?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. august 2007 - 16:04 #11
Jeg går ud fra at Active Directory er en del af Exchange eller lignende. Når man gemmer sine dokumenter, sker det lokalt, og uafhængigt af Outlook. Derfor er du nok nødt til at ændre på maskinerne, og ikke på serveren. Problemet er også, at hvis en person eksempelvis har lavet et regneark i Excel som understøtter ca. 20 gange flere rækker end Excel 2003, vil evt. data i det område gå tabt, såfremt det var muligt at konvertere via AD. Der er sikkert også mange andre ting der er tilføjet i Word 2007 og Excel 2007.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. august 2007 - 16:06 #12
Hvis virksomheden bruger skabeloner, eksempelvis via C5 eller lignende, kunne I rette den vej.
Avatar billede chaospilot Nybegynder
15. august 2007 - 16:21 #13
Virksomheden bruger endnu ikke de extendede features i office 2007, så der burde ikke være nogen fare her. De bruger ej heller skabeloner - men overvejer det. Det andet her er bare en ting der skal løses først...
Avatar billede word-hajen Nybegynder
15. august 2007 - 16:26 #14
Jeg er ikke AD-haj, så jeg kan ikke sige, om du kan komme den vej rundt. Men hvis du ender med at skulle sende en fil til brugerne, der så skal "køre" en eller anden registrering, er det bedste vel en regkey og ikke Word/Excel-filer med kode.

Kunne man i øvrigt forestille sig (nu ved jeg jo ikke, hvor mange filer der bliver sendt ud af huset), at virksomheden kører 2007-format som standard og kun gemmer i 97-2003-format, når det er nødvendigt? Jeg synes, at det er ærgerligt at opgradere og så starte med at pille de nye funktionaliteter ud af programmerne.
Avatar billede chaospilot Nybegynder
15. august 2007 - 18:25 #15
Ja, det er ærgerligt, men det er også kun en overgangsperiode indtil der er flere der har opgraderet.
Løsningen skal bare være en central måde hvorpå man kan sætte filformatet til som standard i alle Office applikationer til at være 97-2003. Ikke noget med ændringer hos alle modtagerne af filerne - dem har vi ikke kontrol over.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. august 2007 - 19:06 #16
Det tror jeg som sagt ikke kan lade sig gøre, da det er uafhængige maskiner med uafhængige applikationer.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
25. august 2007 - 03:03 #17
Lidt respons?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
17. september 2007 - 02:24 #18
?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. november 2007 - 19:02 #19
??