Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 10:08 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af Harddisk

Hej der..

Jeg har en Pc der kører Windows Xp Home. Filsystem: NTFS.
Der på har jeg en Harddisk der er delt op i 2 Drev. Drev C. som er på 11 Gb. og Drev D. som er på 62 Gb.
jeg Kunne godt tænke mig at Drev C, og Drev D, var lige store,
så hvordan får jeg fløttet nogle GB fra D Drev, over på C.Drev uden at mine Programmer bliver slættet eller ødelagt på mit C Drev og D drev.

                Hilsen
                      Brian
10. august 2007 - 10:14 #1
Det er ikke 'bare' lige... Der er IKKE XP standard værktøjer til det...
Du skal bruge 3. parts programmer...

Er det pga. pladsmangel på C: (med formegentlig "kun" styresystemet+seriøse programmer?)

http://www.eksperten.dk/spm/791051
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 10:30 #2
ja det er pga. pladsmangel på mit C drev, jeg gerne ville have at mine drev er lige storer, for jeg har en del programmer og spil kører bedst hvis de køreres fra C.Drev
så findes der ikke nogle Programmer eller en måde at man kan gøre det på??
                                Hilesn Brian
10. august 2007 - 10:39 #3
... jeg lader andre svare på det ...
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 11:35 #4
Du har åbenbart en meget gammel, og sandsynligvis langsom harddisk. Det du vil kan
godt lade sig gøre, men det er besværligt, og der er ingen garanti for, at du ikke
mister noget. Hvis det er en stationær vil jeg i stedet foreslå dig, at købe en
ny og hurtigere harddisk, som du kan sætte til som slave, og derefter lægge dine
spil derover. Så kører de hurtigere, og du får plads på c-drevet. Her er en 80GB
til bare 359kr. Du kan selvfølgelig også vælge en større.
http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=165079
Avatar billede dechau Nybegynder
10. august 2007 - 12:00 #5
Du kan også prove at bruge nogle af de gratis programmer der er til at dele og ændre størrelserne på de forskellige drev.

Har selv brugt et program der hedder Partitionmagic til det med succes.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 12:03 #6
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 13:56 #7
Jeg har lige prøvet gpartet. Den kunne kun se min  Ata-Maxtor og slet ikke
min Sata-Seagate. Men både Partition magic og Acronis Disk director suite, kan se den.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
10. august 2007 - 13:58 #8
Prøv at kigge på dette spørgsmål og svar.
http://www.eksperten.dk/spm/789012
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 14:03 #9
Det tror jeg ikke på - du skal klikke på "Devices" oppe til venstre og så ændre du drev
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 14:12 #10
Så prøver jeg det. Faktisk var det yderste af venstre side ikke til at se.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 14:18 #11
Du skal venstreklikke på "gparted" og derefter på pilen ved "Devices"
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 14:36 #12
Ja det er rigtigt, bortset fra, det øverst i højre hjørne. men det er jo underordnet.
Men af en eller anden grun klasker den det lille vindue helt op i venstre hjørne,
så jeg ikke kan se det hele, og jeg kan ikke regulere det på skærmen.
En anden ting er, at jeg ikke kunne lukke programmet. Når jeg trykkede på Enter,
kom der en rude op hvor der stod luk, men den virkede ikke, så jeg måtte bare tage
strømmen fra. Måske var den Iso jeg downloadede ikke helt i orden?
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 14:48 #13
Jeg er ret sikker på at den ISO er i orden du må gerne ringe til mig 26926825
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 14:49 #14
Og det er med garanti ikke i højre hjørne hvis du altså har downloadet  http://www.helgec.dk/insert.iso
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 14:56 #15
Det er en jeg har hentet her: http://gparted.sourceforge.net. Er der forskel?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 14:57 #16
OK, nu henter jeg den fra dit link, så går det måske bedre?
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 16:25 #17
helgec du havde ret. Det er helt anderledes selv om det er et gparted program,
og det ser meget bedre ud.
Af en eller anden grund kan det kun fungere på mit Ide DVD drev men ikke på mit
Sata DVD drev. Det åbner fint, men går så i sort
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 16:31 #18
"Sata DVD drev" ??? du kan sgu da ikke ændre noget på et DVD drev !!!!!!
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 16:34 #19
Mange Tak.
tak for de mange svar jeg vil prøve at gøre som der står i det link som helgec sente
og det foreslår at jeg bruger ( Paragon Hard Disk Manager 8 Special Edition )håber så at det går uden at jeg mister noget. er der nogle der kender det program og om det 100% virker uden tab af data..

                                Hilsen Brian
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 16:38 #20
helgec > Nej nej*G* Det jeg mente var, at insert kun kan åbnes på mit Ide DVD drev,
og at insert ikke kan åbne på mit Sata DVD drev.
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 16:38 #21
Selv tak! men jeg har nu aldrig sendt dig et link der foreslår at du bruger ( Paragon Hard Disk Manager 8 Special Edition )
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 16:40 #22
Prøv nu lige at tænke dig "little about" Taler vi om harddiske eller DVD-drev - hvorfor ringer du ikke hvis du ikke kan finde ud af det
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 16:45 #23
helgec > der vist ved at gå koks i "du"  Vi er jo allesammen "du"
er 10/08-2007 16:40:55 myntet på mig?
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 16:49 #24
Det ved jeg ikke, men du skriver "helgec > Nej nej*G* Det jeg mente var, at insert kun kan åbnes på mit Ide DVD drev,
og at insert ikke kan åbne på mit Sata DVD drev."
Hvad mener DU med de DVD-drev
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 16:51 #25
Jo jeg startede helt øverst med at skrive : Jeg har en Pc der kører Windows Xp Home. Filsystem: NTFS.
Der på har jeg en Harddisk der er delt op i 2 Drev. Drev C. som er på 11 Gb. og Drev D. som er på 62 Gb.
jeg Kunne godt tænke mig at Drev C, og Drev D, var lige store,
så hvordan får jeg fløttet nogle GB fra D Drev, over på C.Drev uden at mine Programmer bliver slættet eller ødelagt på mit C Drev og D drev.

                Hilsen
                      Brian....

Her framgår det tydeligt ( syndes jeg selv) at det er en Harddisk jeg vil have hjælp til..
og det er rigtigt,  det var  norbert, der sendte det link der omtaler noget af det samme problem som jeg har..

men jeg spøger lige igen.. kan ( Paragon Hard Disk Manager 8 Special Edition )Dele min Harddisk op i to lige store dele, ( NÅR der er Programmer og Spil på) uden jeg mister noget..

                              Hilsen Brian
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2007 - 16:52 #26
Rolig - rolig Nu ser jeg først at det slet ikke er spørgeren jeg sidder og hidser mig op over

Jeg trækker mig fra tråden, det er bare for sofistikeret for mig
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 17:15 #27
helgec > Jeg er lidt forvirret, så jeg føler en trang til lige at precisere.
Jeg har brændt programmet fra dit link "insert" og det kører helt fint på mit
Ide DVD drev - ingen problemer.
Men når jeg starter "insert op på mit Sata DVD drev, går det i sort lige efter
den åbner. hvorfor har jeg ingen anelse om.
Men du har under alle omstændigheder ret i, at dit link til gpartet er absolut det bedste.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 17:17 #28
Ps. Det bedste til gepartet naturligvis.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 17:22 #29
ionpet - Du kan alfrig være sikker, så prøver du, så tag backup af det du absolut
ikke vil miste. her er noget, jeg skrev i et andet indlæg:
Det er med Partition manager som med Acronis og Partition magic, At det kan lade
sig gøre, at ændre partitioner uden at miste data. Men i praksis vil det sige, at
det muligvis, måske enda sandsynligvis vil gå godt, men at det sagtens kan gå galt.
Jeg har selv Partition magic 8, og havde brugt den 2 gange med succes, men 3 gang
gik det galt, og jeg mistede alt hvad der lå på partitionen. Hvorfor??? Men en
ting er sikkert, hvis man vil lave om på en partition, skal man bestemt lave en
backup af de data man meget nødig vil miste. Det havde jeg ikke gjort 3 gang, for
det gik jo så godt de andre 2 gange. Det var selvfølgelig ærgerligt. Man skal
selvfølgelig lære af sine fejl, men det er da så lang bedre at lære af andres,
så lad dette være en advarsel.
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 17:39 #30
Tak for Hjælpen..

Jeg vil lige tage noget backup, og så prøver jeg at gører det med ( Paragon Hard Disk Manager 8 Special Edition )

så kunne ( asgotbo ) eller ( norbert ) sende et svar som jeg kan give nogle poing som tak for hjælp..
Avatar billede norbert_ Nybegynder
10. august 2007 - 17:57 #31
Men husk nu, som tidligere nævnt af andre brugere: Tag backup først, det KAN gå galt.
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 18:26 #32
Hej igen,,

Jeg kender ikke lige det program her ( Paragon Hard Disk Manager 8 Special Edition )

så var der en der kender programmet der ved hvordan jeg gør det uden at ødelægge noget.. ;)
                                    Hilsen Brian
Avatar billede norbert_ Nybegynder
10. august 2007 - 18:59 #33
jeg vil ikke ligefrem sige, jeg kender det, men jeg fik det til at fungere på min gamle PC. Jeg prøvede mig frem, og fandt stille og roligt ud af det. Hvad jeg gjorde præcis, kan jeg knap nok huske. Men der må vel være hjælpefiler, du kan læse. Jeg husker dog, at da jeg fik stillet boot-drevet og trykkede apply (tror jeg nok) bad den om en restart og det fik den - og så gik den igang. Men ellers må du få andre til at hjælpe dig med det.
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 19:20 #34
ok tak for det.. vil du havee nogle poing så vær sød at lægge et svar,, ok
Avatar billede norbert_ Nybegynder
10. august 2007 - 19:27 #35
Vi venter, til du har fået det til at virke :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
10. august 2007 - 19:28 #36
Jeg har Paragon Harddisk manager, og har kikket lidt på det. jeg har ikke behov
for at ændre partitioner,så har jeg ikke gjort. Men det set rimeligt overskueligt
ud, man skal vist gå ind i det som hedder redistribute free space.
Avatar billede jonpet Seniormester
10. august 2007 - 20:44 #37
Hej så løkkes det :)

efter nogle meget nærvøse og usikker tryk, fik jeg Paragon Hard Disk Manager 8
Special Edition, til at gører det,, og fik 45 Gb merer plads på mit C Drev,,

                          Så tak for Hjælpen...

            så hvem lægger et svar som i kan få lidt poing,, som tak,,:)

                            m.v.h.  Brian,,
Avatar billede norbert_ Nybegynder
10. august 2007 - 21:05 #38
Jamen, så lægger jeg da gerne et svar, hvis jeg har været til hjælp :-)