Avatar billede flemming_helveg Nybegynder
07. august 2007 - 17:39 Der er 4 kommentarer

Hjælp til Antik iMac

Jeg har arvet en iMac 8.5 4GB fra 1989

Og har fået den på nettet, hvor den ikke har været i et par år
Fandt denne opdatering på Outlook Express 5 Favoriter:
Mac OS 8.6 Update Document and Softvare
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60283
Det mislykkedes stod der - 59 min. med fejl.
Da var det jo også med telefonkabel og indbygget 56K modem.
Jeg prøvede nu med Ethernetkapel til D-Link Ruteren :
35.6 Mb på 12 min. - Og det hele kom ned -
Så nu hedder modellen 8.6 !

Spørgsmål 1:
Hvordan kommer jeg videre?
Kan ikke få Google til at komme med update 8.6.1 o.s.v
(eller hvad de hedder) - Vil gerne prøve at opdatere yderligere -
Så langt, som det nu kan lade sig gøre.
Hvor finder jeg link til det?

Spørgsmål 2:
StyleWriter II (Sort/Hvid) på iMac
Da printeren ikke har USB stik bruges
EtherMac iPrint Adapter SL Farallon
Man skal bruge Ethernet forbindelse og Force 10 for iMac udvidelse.
Gør nøjagtigt, som der bliver skrevet i brugsanvisningen.
Og Printeren reagerer også -
HundeKoen går i gang med at tegne siden - Og så ...
"Der er ikke mere papir i StyleWriter..." $0640
- Og den er fuld af A4 !
gul lys på printer forsiden.
Lyset på adapteren ser sådan ud : grøn, neutral, neutral, gul, grøn.
(Der står ikke noget i A4 vejledningen om det skal se sådan ud)

Men jeg ved at StyleWriter II har fungeret upåklageligt i flere år -
Det har jeg selv set.

Kan jeg få et par gode råd til dette Antik-iMac Projekt ?
Så siger jeg Mange Tak
Flemming Helveg
Avatar billede sd8220 Seniormester
07. august 2007 - 17:54 #1
Til lykke med maskinen.

1) Der findes ikke nyere opdateringer til System 8 end  8.6.
Næste systemversion hedder System 9 og koster penge; men får du en System 9 (9.0) kan du hos Apple gratis hente opdateringer til 9.2.2

Afhængig af din konfiguration med RAM/processor kan du også opgradere til OS X, og har du Ram nok kan den bruge op til OS X 10.3.9

2) Det kunne tyde på, at den forsøge at printe på en forkert papirstørrelse. Prøv i Sidelayout, om der er valgt A4 og ikke Letter eller andet tåbeligt ;)

Håber det hjalp dig lidt på vej. Ellers spørg igen.

S/ebastian
Avatar billede flemming_helveg Nybegynder
07. august 2007 - 20:18 #2
Tak for svaret S/ebastian
Og tak - Jo, det er en rigtig god lille maskine!
Nåh - så ved jeg det angående opdateringer.
Og den fungerer jo fint. Så jeg vil holde mig til 8.6
(Og få en større Mac med tiden)
Ja - Sidelayout stod på A4 - det samme med printer tappen.
Ikke kuverter eller andre formater. (Desværre!)
AppleTalk er slået til, som det skal.
Sidder med instruktionsbogen til StyleWriter II -
Men der står naturligvis ikke noget om Adapter -
Kun om printerport og modemport.
Der er også liv i Printeren - Den tegner, og vil lige til at udskrive ..
Og så den kedelige meddelelse om "Ingen Paper" - Selv om der er ½ cm almindeligt A4
Har skrevet til info@farallon.com og prøvet at komme ind på deres hjemmeside.
www.farallon.com
Men firmaet eksisterer vist ikke mere.
Og jeg har fulgt instruktionen nøje.
Lidt ærgeligt, da der er en masse spændende skrifter på iMac
og Claris Works 5 - Og en helt ny blækpatron.
Venlig Hilsen Flemming Helveg
Avatar billede sd8220 Seniormester
07. august 2007 - 20:33 #3
Hej igen.
Selvfølgelig skal den komme til at virke med printeren ;)
Nej det er nok ikke adapterens skyld, tænker jeg - har du taget bare en mindre stak papir og sikret dig, at det er trykket helt ned på plads i printeren?

Så vidt jeg husker, kan man få den til at skrive en testside ud ved at blive ved med at holde på printerens tændknap til den begynder at skrive eller er det at blinke? Så kan du da i det mindste afgøre, om du har papiret placeret korrekt.

Og du har husket at sætte den der skyde-fidus på printerens "side" til almindeligt papir og ikke kuvert?

Skulle du bo på Sjælland, så kunne vi evt mødes. (mit brugernav snyder - mit postnummer er ikke mere 8220 ;)

/Sebastian
Avatar billede flemming_helveg Nybegynder
09. august 2007 - 16:46 #4
Ser at mit svar ikke er med på siden -
Har ellers svaret ...
Men gør det så igen:
Ja, den kunne heller ikke udskrive en testside -
Der kom lyde ... ingen print.
Så det var altså ikke adapterens skyld -
(Som jeg ellers var mest fokuceret på)

Tak for hjælpen - Så fandt jeg da ud af det...
Og StyleWriter II må på MacMuseum !
Venlig Hilsen Flemming