Avatar billede coldasice Nybegynder
07. august 2007 - 12:05 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med farveforskeli illistrator / photoshop

Jeg har i photoshop lavet en flyer, som også skal bruges på forsiden af en folder. Flyeren har en baggrunds farve, som skal gå igen på rammen i folderen. Problemet er, at det er en væsentlig farveforskel på de to farver når de skrives ud. Værdier, profiles etc. mener jeg bestemt stemmer overens; alt undtagent resultatet. Nogen der har haft lign. problemer eller ved hvordan det løses ?
Avatar billede prodic Mester
07. august 2007 - 16:53 #1
Såfremt farveprofilerne, farvekoderne og colormode(rgb/cmyk) er ens på alle elementer i de 2 programmer, så kunne det skyldes at der sker en konvertering når du laver selve pdf'en(eller hvad du nu anvender).
Hvis f.eks. et element er RGB(tjek det evt. med en preflight i et evt. opsætningsprogram som InDesign), og der under konverteringen til en evt. pdf sker en automatisk konvertering af RGB-elementer til CMYK, så sker konverteringen muligvis ikke med samme profil som du ellers anvender.
Det kan være noget sådant der foresager forskelligheden.

Men krydstjek og dobbelttjek om nu alle farvekoder og farveprofiler etc. er ens.
Avatar billede coldasice Nybegynder
08. august 2007 - 10:14 #2
Tak for svaret. Problemet er, at jeg mener at have tjekket alt igennem. Det hele er lavet i CMYK.
Nu gad jeg ikke rode med det længere, tog konsekvensen og lavede forsiden fra bunden i indesign istedet for at importerer den.
Avatar billede prodic Mester
08. august 2007 - 15:13 #3
Såfremt InDesign er opsat til farvestyring - hvilket den generelt ikke bør være - så kan der formodentlig ske en konvertering under importen af psd/ai/eps-filerne.
Du kan evt. prøve at slå farvestyringen i InDesign fra, og se om det gør nogen nytte. Du kan også tjekke at der under exporten til din print-fil ikke sker en konvertering eller lign., som kan forstyre dine filer.
Avatar billede nielle_p Nybegynder
11. august 2007 - 16:45 #4
En almindelig farveprinter vil ikke registrere et billede og en fyldt flade / tekster på samme måde. Derfor vil der komme farveforskelle. Dette sker ikke ved f.eks. en trykmaskine, eller en digitalprinter - som dem de bruger ved trykerierne, men farveforskellen vil være der på en almindelig printer, fordi den simpelthen ikke er god nok til at vise farver. Så hvis du laver et billede i photoshop - evt bare med en fyldt flade og gemmer det, og derefter laver en InDesign-fil hvor du markerer et felt, og fylder nøjagtig den samme farve i, så er det ikke sikkert at din printer vil vise dem helt ens. Til trods for at de faktisk ER ens.
Avatar billede coldasice Nybegynder
15. august 2007 - 13:02 #5
Tak for svarene. Som sagt valgte jeg en anden løsning, da jeg var under tidspres. Smid et svar, hvis I vil ha' point :)
Avatar billede nielle_p Nybegynder
15. august 2007 - 21:19 #6
Svar...
Avatar billede prodic Mester
15. august 2007 - 21:36 #7
Som afslutning, så skal det vel lige nævnes at forskellen på digitalprint/inkjetprint kontra rigtigt tryk ikke nødvendigvis behøver være så markant igen.
Fejlen skal formodentligt findes i noget programrelateret, såfremt de anvendte trykudstyr er af en vis kaliber.