Avatar billede angelenglen Nybegynder
06. august 2007 - 16:29 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Professionel NAS server, min. 2-3 TB

Jeg står og mangler en NAS server, og jeg vil gerne have lidt kram.

Jeg skal have mindst 2-3 TB plads, og det skal minimum være RAID 5 beskyttelse.
Diskene skal køre 24/7/365, så jeg ville gerne have noget mærkevare.

Resten af mit serverrum er fyldt ud med IBM, men jeg har også en hel del HP.

Jeg har dog ikke så meget erfaring med NAS servere, men jeg kan liste mine krav her, så håber jeg nogen har nogle forslag til mig.

* Minimum 2-3 TB plads
* Raid beskyttelse, minimum Raid 5
* Hot-swap diske, for at mindske nedetid (gerne SCSI, ikke et krav)
* 1 eller (helst) 2 Gigabit porte
* Helst under 30.000kr (ex moms).

Hvis nogen har bedere løsninger end Gigabit netværk, til at stå for trafikken, så er jeg også interesseret i at høre om det, p.t. er Gigabit den bedste løsning jeg har fundet, til når mere end én klient skal kunne bruge af pladsen.

Hvis nogen kender steder hvor produkterne kan købes, hører jeg også gerne om det - jeg har dog allerede adgang til at handle ved bl.a. Actebis, TechData, CompuDis og SMG.

Points bliver fordelt over seriøse/brugbare svar.
Avatar billede janpo Nybegynder
08. august 2007 - 17:16 #1
Jeg har før handlet hos Heinex. Han har et par spændende produkter.
http://www.heinex.dk/
Avatar billede kklm Nybegynder
10. august 2007 - 13:55 #2
Prøv at kigge på denne her:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217743

Jeg har selv en mindre model som kan rumme 2 stk 500 GB.

Den jeg har linket til er der mulighed for at smide 4 stk HDD i og har ligeledes Raid 5 og 1 Gigabit port. Dog har jeg ikke set nogen NAS med hot-swap endnu.

Det her ville i hvert fald være en lidt billigere løsning, som samtidig yder en enorm performance. 4 stk samsung spinpoint koster kun 4000 kr. og denne koster også små 4000 kr. Dvs. samlet løsning 8000 kr.

Det kan godt være at det er en lidt for "simpel" løsning for dig, men jeg syntes lige at du skal kigge lidt på den.
Jeg spår i hvert fald producenten en lys fremtid, da de dels sender en masse super gode produkter ud på markedet, og ligeledes yder en enorm indsats i at forbedre de nuværende modeller med ny FW.

Direkte link til producent: http://www.synology.com/enu/products/CS407/index.php
Avatar billede angelenglen Nybegynder
10. august 2007 - 14:25 #3
Ja, har godt kigget på en del af de der 4-disks raid boxe, problemet er bare at med max 4 diske, og max 500gb pr. disk (ihvertfald hvis det skal kunne betale sig at købe diskene) så får jeg max 1,5 gb i raid 5 ud af sådan en boks - og så skal jeg pludselig have mindst to bokse op.

Jeg kontaktede også heinex, men deres mindste løsning der kunne opfylde mine krav kostede ca. 40.000 kr :-( -ellers meget spænnende produkter de har, desværre bare udenfor mit budget.
Avatar billede kklm Nybegynder
10. august 2007 - 14:35 #4
Ok bare i orden :) Min kommentar var også mere for at vise at du kunne få en nogenlunde okay løsning til billigere penge. Men selvfølgelig er det vigtigst at løsningen passer perfekt til dine behov.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
15. august 2007 - 10:39 #5
Jeg kom frem til følgende:

http://www.norcotek.com/DS-1220.php

Den koster (incl. fragt) under $1300, så skal der bare diske oveni.

Det er absolut den billigste løsning jeg har kunnet finde, og samtidig den der ser ud til at passe mine behov bedst.

Jeg takker dog for jeres inputs :-)
Avatar billede justrace Novice
26. september 2007 - 23:41 #6
Avatar billede angelenglen Nybegynder
27. september 2007 - 00:37 #7
det er en nice box, desværre har den samme problem som mange af de andre - max 4 diske.
Avatar billede justrace Novice
27. september 2007 - 07:34 #8
Hvor mange diske skal du bruge? Raid 5 kører med 4(5) diske. Der er også denne med 3GB til ca. 22.000 men også "kun" 4 diske, og har 2 x Gb net. Har set en med plads til op til "mange" diske, kan bare ikke lige huske hvor. Kigger lige efter den.
Avatar billede justrace Novice
27. september 2007 - 07:41 #9
Nå jo, det var Promise jeg tænkte på. De har modeller fra 8 - 15 diske. Godt nok lidt "kedelige" hvad prisen angår, men man får jo for det meste lidt bedre ydelse.http://www.promise.com/product/product_detail_eng.asp?segment=VTrak&product_id=161 Denne kasse koster ca 25.000,-