Avatar billede mortenbay Nybegynder
05. august 2007 - 20:55 Der er 15 kommentarer

Formindsk primær partion

Hej.

Jeg vil høre, om nogen kan hjælpe mig med at formindske min primære partion under windows vista. Den frigjorte plads skal herefter bruges til oprettelse af en ny partion.

Min nuværende primære partion er på 20 gb, og herpå er vista installeret. Der er således ca. 10 gb fri hd plads, da vista "kun" 10 gb. Dette skulle være inklusive sidefil osv.
Jeg ville så mene, det skulle være muligt at tage 5 af de frie gb og bruge dem til at oprette en ny partion. Dette er forsøgt gjort ved >Kontrolpanel>Administration>Computeradministration>Lager>Diskhåndtering> her vælger jeg mit c drev og trykker formindsk diskenhed. Det er alt sammen meget godt, men mit problem er, at jeg kun kan formindske drevet med 239 mb, selvom der er 10 gb ledig.

Nogen som har et forslag til en løsning?
Avatar billede jakobdo Ekspert
05. august 2007 - 21:03 #1
Prøv at tag et kig på programmet: PARTITION MAGIC (det koster dog penge) - http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/overview.jsp?pcid=sp&pvid=pm80
Avatar billede j3ppah Novice
06. august 2007 - 08:46 #2
Du skal bruge partition magic... der er en gratis version.. eller i hvertfald en trial som du kan bruge...
http://www.soft32.com/download_151.html
der kan den findes...
Hvis du ikke kan finde ud af hvordan du skal bruge programmet... gå ind på google og søg efter
"Partition Magic guide"
så skulle der gerne komme en :)...
Håber mit svar kunne hjælpe
Avatar billede mortenbay Nybegynder
06. august 2007 - 16:11 #3
Ok.. det vil jeg prøve. Kan bare ikke forstå jeg ikke kan bruge funktionen "formindsk disk" i windows. Det ville være en del lettere.
Avatar billede mortenbay Nybegynder
06. august 2007 - 16:13 #4
Jeg vender tilbage med point, når jeg har rodet lidt med det. Ville være rart hvis der var en, som kunne få windows funktionen til at virke istedet.
Avatar billede vejmand Juniormester
06. august 2007 - 16:15 #5
Har du kørt en defragmentering inden?
Jeg ved ikke om det vil hjælpe, men det er da værd at prøve:
http://hjem.get2net.dk/3t/3tsite/06_windowsvista/Tips/03_vistatips.html
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. august 2007 - 17:01 #6
Grunden til at windows egen funktion ikke vil,er nok at Microsoft selv har sat omkring 20gb som minimum anbefalet størrelse.Du skal passe på med ikke at give den for lidt,for så løber du bare ind i problemer.Så vil den hele tiden melde om for lidt diskplads,og du vil derfor være nød til at udvide drevet igen.Og det går ikke altid lige godt på en disk med styresystem på.Windows eget program kan ikke udvide C drevet heller,så der er du nød til at bruge et andet også.
Avatar billede mortenbay Nybegynder
06. august 2007 - 17:59 #7
Tror jeg vil prøve med en defragmentering. Det lyder som et fornuftigt bud. Jeg har indtil nu haft fyldt den ledige plads op med diverse bras, uden at windows har brokket sig over manglende diskplads. Windows mappen fylder trods alt kun omkring 5 gb, så der er altså 10 gb ledig til windows gejl (Sidefil osv) efter mit indgreb.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. august 2007 - 18:28 #8
Ja som sagt er 20 deres eget minimum,men de anerkender dog at det kan køre med mindre.De vil bare ikke anbefale det.
Avatar billede carstenerling Nybegynder
07. august 2007 - 12:43 #9
efter hvad jeg har læst er partition magic ikke til vista  endnu
carsten
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. august 2007 - 13:02 #10
True...

Norton PartitionMagic 8.0
System Requirements
Windows® XP Home Edition/Professional

    * 233MHz or higher processor
    * 128 MB of RAM

Windows 2000 Professional

    * 150MHz or higher processor
    * 64 MB of RAM

Windows NT WS/Me/98/98SE

    * 150MHz or higher processor
    * 32 MB of RAM

REQUIRED FOR ALL INSTALLATIONS

    * 55 MB of available hard disk space
    * DVD or CD-ROM drive
Avatar billede mortenbay Nybegynder
08. august 2007 - 17:27 #11
Jeg har nu prøvet at defragmentere, og det afhjalp desværre ikke mit problem. Derfor må jeg gøre det på den hårde måde og slette hele partionen, næste gang jeg formaterer.

Vil alle som har deltaget aflægge svar, så fordeler jeg pointene..
Avatar billede vejmand Juniormester
08. august 2007 - 18:25 #12
Jeg springer over.  :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. august 2007 - 19:14 #13
Jeg springer over vejmand. :o)
Avatar billede pilfinger Nybegynder
28. august 2007 - 15:13 #14
partition magic kan ikke køres på windows vista før der kommer en udate eller en ny version
Avatar billede corleonedk Nybegynder
29. august 2007 - 15:01 #15
Du nupper bare selv pointene morten.