Avatar billede wired Nybegynder
03. august 2007 - 13:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dynamiske LinkButtons med funktionelle events

Jeg søger Designmønsteret for løsning af problemet med oprettelse af dynamiske LinkButtons med funktionelle events.
(desuden indgår en underproblem mht. refresh som delvis er løst ved brug af OutputCache)

Kør følgende:
1. gang skriv: A, og der vil vise sig et A ud for Label men ikke ud for PlaceHolder som ønsket.
2. gang skriv: B, og der vil vise sig et AB ud for Label, men kun et A (fra forrige) ud for PlaceHolder og ikke et AB som ønsket.
3. gang Tryk F5 (refresh), og nu vil der komme et AB ud for både Label og PlaceHolder, men der er kommet et A og 2 B'er i selve data.xml-filen, hvilket ikke var hensigten.

Flyttes visdata() i Page_Load ned under LinkButton1_Click skal følgende prøves:
4. gang skriv C, og tryk på A, og der vil ikke ske noget, fordi den ikke hopper til LinkButton1_Click

------------ Default.aspx -------------
<body>
    <form id="form1" runat="server">
        <br />
        <div>
            Label:
            <asp:Label ID="Label1" runat="server"></asp:Label><br />
            <br />
            PlaceHolder:
            <asp:PlaceHolder ID="PlaceHolder1" runat="server"></asp:PlaceHolder>
            <br />
            <asp:TextBox ID="TextBox1" runat="server"></asp:TextBox>
            <br />
            <asp:LinkButton ID="LinkButton1" runat="server" OnClick="LinkButton1_Click">LinkButton</asp:LinkButton><br />
            <br />
            </div>
    </form>
</body>
----------------- Default.aspx.cs --------------
public partial class _Default : System.Web.UI.Page
{
    XmlDocument XMLDoc = new XmlDocument();

    void visdata()
    {
        foreach (XmlNode N in XMLDoc.ChildNodes[1].ChildNodes)
        {
            LinkButton L = new LinkButton();
            L.Text = N.Attributes["text"].Value;
            L.Click += new EventHandler(LinkButton1_Click);
            PlaceHolder1.Controls.Add(L);
        }

    protected void Page_Load(object sender, EventArgs e)
    {
        XMLDoc.Load(Server.MapPath("data.xml"));
        visdata();
    }

    protected void LinkButton1_Click(object sender, EventArgs e)
    {
        XmlElement XMLE = XMLDoc.CreateElement("info");
        XMLE.SetAttribute("text", TextBox1.Text);
        XMLDoc.DocumentElement.AppendChild(XMLE);
        XMLDoc.Save(Server.MapPath("data.xml"));

        Label1.Text += TextBox1.Text;
    }
------------------ data.xml ------------------------
?<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<data>
</data>
Avatar billede neoman Novice
03. august 2007 - 15:23 #1
Try this :
    protected void LinkButton1_Click(object sender, EventArgs e)
    {
            XmlElement XMLE = XMLDoc.CreateElement("info");
            XMLE.SetAttribute("text", TextBox1.Text);
            XMLDoc.DocumentElement.AppendChild(XMLE);
            XMLDoc.Save(Server.MapPath("data.xml"));

            Label1.Text += TextBox1.Text;
            LinkButton L = new LinkButton();
            L.Text = TextBox1.Text;
            L.Click += new EventHandler(LinkButton1_Click);
            PlaceHolder1.Controls.Add(L);
            TextBox1.Text = "";
    }

mens det med Reload ved jeg ikke helt hvordan man kan håndtere.
Avatar billede snepnet Nybegynder
03. august 2007 - 16:36 #2
Mønsteret vil være:
// i page_load
if(!IsPostBack)
{
  VisData();
}

Og alle metoder der manipulerer med data afsluttes så med:
VisData();

Metoden VisData(), er så også den ser sørger for at loade dokumentet.

Mvh
Avatar billede wired Nybegynder
06. august 2007 - 23:48 #3
Det virker neoman. og jeg vil gerne give points, men kan du ikke forklare hvorfor det ikke virker bare at flytte VisData() ned i LinkButton1_Click, det er trods alt det samme den gør.
Jeg kan forstå at det er noget med at Event skal knyttes til code. Men mangler en nærmere forklaring.

Mønsteret bliver: tegn i Load, og tilføj/rediger i Event.

snepnet> IsPostBack gælder da kun ved første gang siden indlæses. Dit forslag virker ikke jf. mit pkt. 4
Avatar billede neoman Novice
07. august 2007 - 00:08 #4
Rækkefølgen i en aspx sides Life Cycle er groft sagt som følger:
1. PageLoad - her knyttes ViewState sammen med kontrollerne
2. Event handlers - her udføres alle de handlers du måtte ha
3. PreRender - alle handlers er kørt, og hele molevitten er klar til at blive sendt til klient

Du må gerne lave en dynamisk knap i en event handler.

Men - det første der sker når du trykker på den er, at der laves en postback. Derpå kører PageLoad, og frameworket prøver at gifte den knap, som triggede eventet med dens ViewState og den eventhandler du prøver at køre. Dette "gifteri" udføres færdig i PageLoad og ikke senere.

En dynamisk knap skal tilføjes ved hver postback (frameworket kan godt huske dens ViewState, men altså ikke selve knappen !) for ellers er den pist væk efter postback
Derfor, hvis knappen ikke er genskabt i PageLoad, men først i en senere fase (som f.eks. i en eller anden event handler for en knap, eller et senere Page event), så finder eventhandleren og knappen aldrig hinanden, og eventhandleren bliver aldrig kørt.

Hvis du flytter VisDate i LinkButtonCLick, så får du godt nok lavet lidt dynamiske knapper, men de er væk ved næste postback.

Metoden med dynamiske kontroller er at tilføje dem på det tidspunkt hvor det passer, men ved alle efterfølgende postbacks SKAL de genskabes i PageLoad - ellers får de ikke deres viewstates og/eller eventhandlers. Med andre ord når man tilføjer dynamiske kontroller, så skal man på en eller anden måde huske hvor mange og hvilke, så man ved næste postback kan genskabe dem. Hos dig sker det semiautomatisk, i og med at de bliver genskabt på basis af din xml fil.

Var ovenstående klart nok ?
Avatar billede wired Nybegynder
07. august 2007 - 00:20 #5
Mere end klart :-) perfekt. Mange tak for hjælpen.