Avatar billede dk-jek Nybegynder
01. august 2007 - 20:47 Der er 2 kommentarer

SMTP relay går ikke ud

Domino 5.0.11

På samme server som Domino sidder en varmestyrings-server der generer forskellige alarmer. Disse alarmer sendes via SMTP. Mail til interne adresser kommer rigtigt afsted, mens mail til adresser uden for huset ikke kommer afsted. Mail sendt fra klient (på serveren) til samme eksterne adresser kommer OK afsted og mail genereret af serveren selv kommer også OK ud. Kan ikke rigtig finde fejlen men der må vel være et sted i configurationdokumentet, der mangler noget??
Avatar billede karstenv Nybegynder
02. august 2007 - 06:58 #1
De mail du sender og som skal ud af "huset" bliver de liggende og "dør" ? eller hvor er de når du siger de ikke kommer ud?

Afsender må jo egentlig få mailen tilbage med en fejlmelding på, typisk vil den melding sige noget om hvad der er galt.

Jeg går ud fra at du allerede har tjekket at der åbnet ud til internetet og at dine smtp servere kan slå op på en offentlig DNS server, dvs at din server står i DMZ.
Avatar billede jogii Nybegynder
02. august 2007 - 07:34 #2
Det er Anti-relay-styringen i Domino som træder i kraft. Domino anser ikke den pågeldende "varmestyringsserver" som en intern server. Den ligner en spam-klient, som via internettet prøver at sende spam ud i verden via jeres Domino-server. Og det har I sikkert sat op til at være ulovlig via server-konfigurations-dokumentet.

Det er samme sted, hvor i skal tilmelde IP-nummeret på varmestyringsserveren, som være undtaget af anti-relay-checket. I "Inbound Relay Controls" skal du i feltet "Allow messages only from the following internet hosts to be sent to external internet domains:" angive ip-nummeret i kantede parenteser, f.eks. [10.0.0.32], eller [10.0.0.*] for at giver alle i subnettet 10.0.0 adgang til at kunne relaye via jeres Domino server. Det er samme sted man angiver IP-numre på evt. Outlook Express eller andre POP3/IMAP mail-brugere, som vil sende email ud af huset via ikke-Notes-klienter.

I senere versioner af Domino kan man angive noget smartere i felterne "Inbound Relay Enforcement" hvor der bl.a. er et felt der hedder "Exclude these connecting hosts from anti-relay checks". Og man kan angive at kun "Externe hosts" skal checkes, altså ikke maskiner der står i samme subnet som domino-serveren.