Avatar billede gf Nybegynder
01. august 2007 - 19:30 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

profiler og terminalserver

Hej

Jeg har en terminal server kørende på en windows 2003 server. der er omkring 200 brugere på den (elever). Mit problem er, at harddisken af og til bliver fyldt pga af, at brugernes profiler med tiden fylder meget. Kan man evt via GPO'ere tillade at en profil bliver oprettet, men at der ikke kan skrives i dem. Jeg ved at man kan slette den cashede profil når man logger af, men det vil betyde lang logon tid hver gang.

mvh gf
Avatar billede strikemusic Nybegynder
01. august 2007 - 19:54 #1
du skal omdøbe profilen til mandatory eks. ib.man
Avatar billede gf Nybegynder
01. august 2007 - 20:54 #2
Lige nu er der ingen profiler. Jeg har lige slettet dem alle for at få mere diskplads. Men kan computeren automatisk lave alle nye profiler mandetory?

mvh gf
Avatar billede strikemusic Nybegynder
01. august 2007 - 21:05 #3
Nej du skal først lave profiles
Avatar billede gf Nybegynder
01. august 2007 - 21:27 #4
Hej

Jeg har lige testet jeg loggede på som brugeren e139. loggede derefter på sam admin og ændrede profilmappan fra e139 til e139.man  men efter jeg ugen loggede på spå som e139 oprettedes der bolt en ny profilmappe ved navn e139.

mvh gf
Avatar billede strych9 Praktikant
04. august 2007 - 19:43 #5
strikemusic tager fejl. Det er ikke profilen der skal omdøbes til .man, men derimod ntuser.dat som skal omdøbes til ntuser.man.
Det er en skjult fil, så sørg for at skjulte filer bliver vist. Gå dernæst ind i default user og omdøb filen. Slet de gamle brugerprofiler, og lad brugerne logge på så der bliver en ny, men u-editerbar, profil oprettet til dem.
Avatar billede gf Nybegynder
05. august 2007 - 20:55 #6
Hej strych9

Og tak for svaret. Løsningen virker for så vidt fint, men mine gruppe pålitikker slåe ikke igennem på efter ændringen. Jeg har prøvet at lave en "skabelon" bruger ved at logge på og af igen (jeg har ikke har ændret ntuder.dat) og derefter at omdøbe denne ntuser.dat til ntuser.man og kopiere denne ind i default user mappen.  d´Dette får desværre hellerikke gruppepolitikerne til at slå igennem.

Findes der en "work around " til dette ?

mvh gf
Avatar billede strych9 Praktikant
05. august 2007 - 21:01 #7
Filen ntuser.dat er jo brugerens sektion af registreringsdatabasen (HKEY_CURRENT_USER). Jeg kunne godt forestille mig at hvis du ikke tillader ændringer i den, at der så kunne være problemer med User policies. Computer policies burde dog fungere. Gør de det?

I så fald ville jeg gøre det på følgende måde:
Lav en test bruger (uden ntuser.dat omdøbt, og IKKE en admin bruger).
Log ind og lad policies slå igennem.
Log ud og kopier profilen over så den overskriver default user.
Log ind som en ny førstegangs bruger og se om det hjalp.

Jeg ved ikke helt om det virker, men det skulle være et forsøg værd. Bare husk at tage en backup af din default user.
Avatar billede gf Nybegynder
05. august 2007 - 21:43 #8
Hej

Det virker ok bortset fra at computeren laver en ny ntuser.dat når profilen oprettes.
dem kan jeg bare slette så det er ikke det store problem.

Men jeg har lige testet og jeg kan stadig gemme billeder mm på skrivebordet, det var agentligt det jeg gerne ville undgå. Dette selvom ntuser.dat ikke eksisterer

mvh gf
Avatar billede strych9 Praktikant
05. august 2007 - 21:54 #9
hmm måske du skal gå en helt anden vej og benytte disk quotas i stedet..
Avatar billede jhvp Nybegynder
29. august 2007 - 20:36 #10
Hej fant du den rigtige løsning ?

Jeg leger med en lidt anden løsning, det minder om Deep Freeze
eller Reborn løsningen. Dette er Microsoft som har løsningen
Windows SteadyState.

www.microsoft.com/windows/products/winfamily/sharedaccess

Starter på en frisk hver gang maskinen starter....