Avatar billede hatc11 Nybegynder
31. juli 2007 - 22:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

HDMI Grafikkort - Hjælp

Jeg har sat min Dell Optiflex GX620 til min 42" LCD tv, og det kører fint med det indbyggede grafikkort, men billedet er naturligevis meget sløret pga opløsningen på 1024x768. Da tv'et har HDMI indgang vil jeg gerne have et grafikkort med HDMI, eller minimum DVI, men hvad skal jeg kigge efter ? som passer til en Dell maskine.
Avatar billede venturer Nybegynder
01. august 2007 - 10:52 #1
Et hvilket somhelst grafikkort med DVI udgang kan konverteres til HDMI. Det er kun stikket der er til forskel. HDMI er så desuden også beregnet til at overføre lyd, men det er jo lidt ligemeget i forbindelse med dit grafikkort.

Du skal så først finde ud af om der overhovedet er et PCI Express 16x slot ledigt. Det næste bliver så at finde et low-profile graifkkort. Dem findes der heldigvis en del af.
Avatar billede frewald Nybegynder
01. august 2007 - 10:55 #2
Ingen grund til at skifte til HDMI grafikkort for at ændre et sløret billede. Du skal bare indstille dit grafikkort til at køre i skærmens native opløsning og bruge den refreshrate som skærmen er gladest for (normalt 60Hz).
Der er minimale forskelle på billedkvaliteten fra VGA til HDMI. Specielt på korte afstande.
Men hvis du alligevel skal ha' et nyt grafikkort, så gå da endelig efter et med HDMI.
Avatar billede frewald Nybegynder
01. august 2007 - 10:56 #3
Hvis du vil ha' hjælp til at finde din skærms native opløsning, så skriv mærke og modelnummer her, så skal vi nok finde ud af det.
Avatar billede hatc11 Nybegynder
01. august 2007 - 23:18 #4
Tak for svarene,

som jeg kan se, så er HDMI væsenligt dyre end en DVI, så jeg tror jeg går efter DVI, men der skal også være TV in/out på kortet så jeg kan bruge maskinen som media center.

Venturer> hvordan ser "PCI Express 16x slot" ud ? jeg har prøvet at sætte et alm grafikkort i men den passede ikke i slottet.

Frewald> jeg har sat refreshrate til 60Hz, men den er stadigvæk grumset.
Avatar billede frewald Nybegynder
02. august 2007 - 08:41 #5
Hvad er mærket og modelnummer på din LCD skærm?
Hvor lang er VGA kablet fra din computer til LCD-skærmen?
Har du også et TV du skal koble på maskinen, siden du vil ha' composite ud af grafikkortet? Jeg troede det var dit LCD-TV du ville køre mediacenter på.
Som jeg tidligere har beskrevet skal du ikke skifte grafikkort bare for at skifte fra VGA til DVI.
Avatar billede venturer Nybegynder
02. august 2007 - 11:15 #6
Avatar billede hatc11 Nybegynder
11. august 2007 - 16:45 #7
Nå! drenge, nu har jeg fundet ud af at jeg har et low-end DVI-kort i maskinen, i et PCI Express 16x slot, men det jeg kort og godt ønsker er at finde et kort med DVI udgang og med TV stik ind og ud (altså begge dele) men jeg kan kun finde kort med tv-out ! kan I hjælpe mig med at finde ovennævnte kort.

Frewald> Det er ikke en LCD-computerskærm ,men et LCD-TV i 42 tommer jeg har sat til.

Venturer> din beskrivelse hjalp mig til at finde slot formatet, tak for det.

Håber at I kan hjælpe mig.
Avatar billede frewald Nybegynder
12. august 2007 - 09:22 #8
hatc11> Det er jeg med på. Hvad er mærke, og model?
Avatar billede hatc11 Nybegynder
13. august 2007 - 02:50 #9
Det er en "Dell Optiplex GX620" håber det er nok. (;O)
Avatar billede frewald Nybegynder
13. august 2007 - 10:00 #10
hatc11> Det var nu dit LCD-TV jeg mente :-)
Avatar billede frewald Nybegynder
16. august 2007 - 09:50 #12
hatc11> Så skal du tilslutte dit TV til computeren via VGA kabel og indstille dit grafikkort til en opløsning på 1366x768. Så bør du få et helt fint resultat.
Avatar billede hatc11 Nybegynder
16. august 2007 - 17:17 #13
Frewald, Det hjælper mig bare ikke når jeg gerne vil kunne optage kabeltv på min computer og se det på mit 42" Skærm, jeg skal også kunne afspille DVD film i HDTV format og få det via HDMI 1080 op på samme 42" skærm. Derfor skal som ovennævnt bruge et kort med HDMI (eller min. DVI)udgang og "TV ind" samt "TV ud" så TV signalet går igennem computeren og over i skærmen, så jeg stadigvæk kan se tv uden at skulle tænde for computeren.
Avatar billede frewald Nybegynder
16. august 2007 - 18:36 #14
Jeg er ikke helt med på hvad du mener.
Du får (normalt) ikke bedre kvalitet ved at køre 1920x1080HDMI ud af computeren og ind i skærmen i forhold til at gøre som jeg har beskrevet. Forskellen er at hvis du kører 1080 ud af computeren, skal grafikkortet interpolere fra DVD kvalitet til 1080 kvalitet og skærmens DSP skal derefter scalere signalet ned til 1366x768. Og TV-Ind/Ud fra et grafikkort er rigtig dårlig kvalitet og kan ikke anbefales at bruges til noget som helst.

Hvordan modtager du kabel-tv; er det via en 'selector' eller er det analogt?

DVD film bliver ikke i HD kvalitet ved at køre via HDMI. Og en dedikeret DVD-afspiller (med HDMI udgang) vil typisk gøre det bedre end din PC.
Avatar billede hatc11 Nybegynder
16. august 2007 - 23:36 #15
OK, nu bliver det teknisk (;O) som jeg læser det du skriver, så mener du, at et grafikkort som udsender 1080 HDMI og et TV som er bygget til at modtaget 1080 HDMI ikke er bedre en en VGA overførelse.

Hvis TV ind/ud ikke er af særlig god kvalitet, hvad gør de leverandører så ved deres Home Intertainment Center som de sælger i dyre domme, der kan da vel kun sidde et grafikkort med tv ind/ud eller tager jeg fejl.

Det er netop sådan en bandit altså HIC som jeg gerne vil bygge af min DELL og så sælge min Sony Harddisk optager.

Mit kabel-tv bliver leveret af via et almindelig TV stik til tv, hvilket jo både er analog for nogle kanaler og digital for andre. Tv'et har indbygget DVB-T og andet udstyr beregnet hertil.
Avatar billede frewald Nybegynder
17. august 2007 - 09:23 #16
Det du skal have fat i får at kunne optage (og se) TV via din computer er et tuner-kort. Hauppauge er et godt (men ikke billigt) bud. Og så bare køre VGA til dit LCD-TV.
HDMI til HDMI er da at foretrække, men det giver altså (normalt) kun marginalt bedre billedkvalitet. Og i nogle tilfælde faktisk værre kvalitet
Avatar billede hatc11 Nybegynder
14. november 2007 - 22:41 #17
Smider i ikke lige begge et svar, så vi kan lukke denne.
Avatar billede hatc11 Nybegynder
30. januar 2008 - 21:49 #18
svar