Avatar billede nikolan Nybegynder
30. juli 2007 - 13:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Frekvensdiagram i Excel

Kan excel lave et frekvensdiagram over et datasæt uden man selv skal tælle hvor tit de enkelte data forekommer?

Hvis man f. eks. har 20 numrer mellem 1 og 5. Skal man så selv tælle hvor mange gange 3 forekommer, 2 forekommer osv. eller kan excel selv lave frekvensdiagrammet hvis man bare markere de 20 numre?
Avatar billede be_nice Juniormester
30. juli 2007 - 13:35 #1
Hej nikolan,

Prøv at se denne løsning - måske kan dette hjælpe dig videre:

http://carl.peter.nielsen.person.emu.dk/gymit/sandsynlighed/kast2regn.xls

Sig til hvis du skal have mere hjælp.

Mvh.
Be_Nice
"Hver for sig kan vi alle en smule - men sammen kan vi det hele :o)"
Avatar billede nikolan Nybegynder
30. juli 2007 - 14:01 #2
Hejsa!

Det er også den løsning jeg har fundet frem til. Men man skal alligevel selv tælle hvor mange gange man har slået f. eks. 3 og skrive det ind. Jeg vil gerne have Excel til at lave et frekvensdiagram over f.eks dette datasæt:

Bare markere denne kolonne og smide den i Excell og lave et frekvensdiagram, uden selv at skulle tælle hvor mange gange tallet 2 fremgår i kollonen. Er det muligt? Håber du forstår hvad jeg mener. Det er jo overskueligt når det ikke drejer sig om flere kast med en terning. Men hvis man kaster 1000 gange og skriver 5 ind i kollonnen hver gang 5 er slået er det sku kedeligt at skulle tælle 5-taller resten af dagen :D.
Avatar billede fldu Nybegynder
30. juli 2007 - 14:33 #3
hvad med et histogram? gå op i tools, Add-Ins og add Analysis toolpak, gå derefter op i tools igen, vælg data analysis og vælg histogram. Vælg listen med dine udfald til input range, lav en tabel med 1, 2, 3, 4, 5, 6 osv og vælg denne til bin range, sæt flueben ved chart for at få graf
Avatar billede nikolan Nybegynder
30. juli 2007 - 15:15 #4
Det var lige det jeg søgte, det er jo et frekvensdiagram. Den (lille) del af min hjerne som står for statistik er vist ikke kommet ordenligt igang endnu efter sommerferien :)

Smid et svar fldu.
Avatar billede fldu Nybegynder
30. juli 2007 - 15:22 #5
du kan også bruge =FREQUENCY(data_array,bins_array), hvis det er noget der skal opdatere hele tiden, uden at du skal ind og bruge data analysis..
Avatar billede nikolan Nybegynder
30. juli 2007 - 15:43 #6
Mange tak!