Avatar billede lillbi Nybegynder
30. juli 2007 - 08:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man genskabe schema?

Jeg skal til at udvide mit ad schema da jeg skal have installeret en windows server 2003 enterprise r2 dc´er. Jeg vil derfor være sikker på at have en backupplan hvis udvidelsen af schema skulle slå fejl. Er det nok at lave en backup at system state, og så lave en restore ud fra denne, hvis udvidelsen skulle gå galt. Vi har nu 2 dc´er med win serv 2003 standard sp1 og skal altså udvide med en ekstra dc´er som er den omtalte enterprise r2.
Avatar billede arnholst Nybegynder
30. juli 2007 - 11:53 #1
Det er ikke muligt at rulle en skema ændring tilbage/fjerne en skema ændring.
Men der er flere måder at gøre sådan at det er muligt at komme tilbage, Microsoft måden er at isolere den maskine man skal lave skema opdateringen på, så den ikke replikere videre til de andre servere. Men da i ikke har mere end to servere vil en backup kunne gøre det, bare husk at det er begge maskiner der skal restores.
Avatar billede lillbi Nybegynder
30. juli 2007 - 12:05 #2
Vil det siget at det er nok at lave en backup af system state på begge dc´er. Går det så galt skal jeg bare lave en authoritative restore ud fra disse to backups?
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 17:47 #3
hvis du laver en schema udvidelse, og du senere opdager at den ikke kan bruges (udvidelsen) så kan du ikke slette den, men skal deaktiverer den.
Avatar billede arnholst Nybegynder
30. juli 2007 - 20:48 #4
Jeg er ikke sikker på om en dobbelt restore vil virke, men en authorativ restore på den ene maskine vil, samtidig med at den anden maskine bliver dcpromoet på ny, sådan at den får det aktuelle skema på.

Hvis du vil kigge efter info fra MS omkring dette, så er det du er ude i en Forest Recovery. Ikke en sjov øvelse hvis man har mere end en 2-3 servere eller flere domæner.
Avatar billede lillbi Nybegynder
24. januar 2008 - 16:51 #5
lukker tråden da der ikke er et svar :)