Avatar billede xhinde Nybegynder
27. juli 2007 - 00:42 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Nok watt? Eller bare grafik fejl?

Jeg har lige fået et geforce 7900 som jeg har tilsluttet. Den starter fint, finder alt, ingen problemer. Men når jeg spiller lidt (world of warcraft, som ikke kræver det alt for store) viser den fine og små grafik fejl. nogle linier der kører over skærmen ganske kort, dette sker heller ikke særlig tit. Men det er dog lidt irriterende.

Jeg har en 400 watt PSU. Dog tilsluttet 4 sata og en IDE hdd. Selvfølgelig sammen med det nye GF 7900. Nu ville jeg bare gerne vide om den ikke får nok strøm eller om der er noget helt galt med kortet.

Mange tak på forhånd
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. juli 2007 - 02:01 #1
Det kan sagtens være din PSU der er for lille. Du har rimeligt mange diske sat til, dit GFX kort er også rimeligt tørstigt. Hvilken CPU har du? Har du sat strøm til kortet? Har du installeret nyeste driver? Slettede du de gamle drivere inden du installerede nye? Det kan selvfølgelig også være en fejl på kortet, ideelt set skulle kortet testes i en anden maskine med større PSU og du skulle have en større PSU at teste med i din maskine. Men PSU er et godt sats, da den er for lille til det setup
Avatar billede xhinde Nybegynder
27. juli 2007 - 02:45 #2
AMD 64 bit 3500+ og ja, der er sat strøm til kortet. De nyeste drivere er installeret. Men installerede dem over de gamle. Men det ser ikke ud til at der var det store problem. Efter de nye drivere er på ser det ikke ud til at være fejl. Men man ved jo aldrig, måske tager det bare længere tid nu, før fejlen kommer. Jeg har detsværre ikke mulighed for at teste den med en større PSU. Men jeg overvejede at købe et 500 watt... Men gør 100 watt virkelig den store forskel? Er ikke for god på dette område. Men hvis det er, kan man tilslutte en anden PSU eller købe en.. hmm, lad os sige 1000 watt? Som sagt, ren spekulation da jeg ikke ved så meget om det.
Avatar billede nopsen Ekspert
27. juli 2007 - 02:58 #3
de fine linier du beskriver, kommer de når du bevæger dig hurtigt til siderne i spillet?
nu spiller jeg ikke selv wow, men i mange spil er der mulighed for at slå "vertical sync" til under grafik indstillingerne, det fjerner de små striber der opstår hvis framerate og skærmopdatering ikke passer sammen.
Avatar billede xhinde Nybegynder
27. juli 2007 - 10:08 #4
Jeg er lige begyndt også hat have de fejl i selve windows. Så jeg tror ikke at det har noget med det at gøre.
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. juli 2007 - 11:49 #5
jeg ville minimum købe en 600w

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386328

PSU er nok en af de nemmeste ting at skifte
Avatar billede xhinde Nybegynder
27. juli 2007 - 11:53 #6
Den ser da relativ billig ud. Men kan man overhovedet få noget større end det? Jeg har tænkt mig at slutte endnu flere HDD´er til. Derfor
Avatar billede kfz Nybegynder
27. juli 2007 - 12:57 #7
har tidligere haft en lignende fejl, hvor det var et hjørne af GPU'en der var knækket.

men håber i dit tilfælde at det bare er manglende strøm, hvis du har forstand på det, kan du jo måle hvor meget din computer bruger, med et multimeter.
Avatar billede xhinde Nybegynder
27. juli 2007 - 21:58 #9
2000w? You must be kidding, nogle af dem du ville anbefale? Men giv lige svar gonzo, så gir jeg point ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 14:11 #10
jeg anbefalede en 600w, du spurgte om det kunne blive vildere, og det kan det. 600w burde være rigeligt, også til et par HDD mere.

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217542 helt klart den jeg ville tage. Modulærbare stik, altså du behøver kun have de stik sat til du bruger, i stedet for det sædvanlige lednings rod fra PSU
Avatar billede xhinde Nybegynder
28. juli 2007 - 14:22 #11
nu havde jeg sat øje på den her http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=252856

Men er 600 w virkelig nok til dette grafik kort og lad os sige op til 13 HDD´er? (Det bliver engang i fremtiden)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 14:36 #12
nej så skal du op på de 1000w minimum. Hvad i alverden skal du med så mange HDD du kan få 500GB til under 1000kr, dem behøver du vel ikke 13 af?
Avatar billede xhinde Nybegynder
28. juli 2007 - 15:08 #13
Hmm, lad os sige jeg er en samler :) men jeg tror det bliver den 1000w så. Men jeg skal også snart have lavet en gaming computer. Der ser den 600w meget god ud, især pga man kan spare en masse kabel salat.

men mange tak for svaret, giv responce og jeg gir point :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 15:41 #14
Det må du være, bare husk at gamle diske sløver nye systemer og disken kan betyde op mod 30% af system performance, så i stedet for en masse gamle diske, skift dem ud med 1 ny, stor og hurtig disk :) Er det alle ens diske skulle 6-8 diske i RAID give den sygeste performance, men så skal du have en dyr RAID controller og ved ikke om de findes til p-ata diske længere, den test jeg så var med S-ataII diske, men så var datahastigheden også oppe omkring de 400mb/s med 6-8 diske i RAID ;)

Den 620w fra Corsair er nemlig rigtig lækker, for PSU er sku altid skyld i en masse salat i kabinettet
Avatar billede xhinde Nybegynder
28. juli 2007 - 16:26 #15
Yup, havde jeg også tænkt mig. Men det er ikke fordi mine nutidige diske er gamle. Nogle basable 250 GB men de skal også byttes ud med 500er en eller anden gang. Har altid været meget glad for Hitachi ^^ og det kommer allesammen til at være SATA2 diske.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 17:11 #16
samsung spinpoint er nogen virkeligt lækre diske, kølige og stabile