Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 17:46 Der er 28 kommentarer

Problemer med at komme online i Vista

Hej alle!

Siden jeg fik installeret Vista på min og kærestens maskine har jeg haft et underligt problem, som jeg håber I kan hjælpe med.

Vi har begge to forbindelse til nettet gennem en router og et ADSL-modem (Cybercity). Jeg kan bare ikke komme online, medminre jeg tænder min maskine samtidig med den anden computer på netværket. Gør jeg ikke det (enten før eller efter) finder den aldrig vej til Internettet men kun det lokale netværk.

Hvordan hulen kan det være. Jeg skriver nu, fordi jeg netop har geninstalleret Vista, og det har vist sig at probleme stadig er der. Når jeg først er online, kører det upåklageligt.

Kærestens maskine kan sagtens starte op alene og være online...

Håber I kan hjælpe!
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. juli 2007 - 19:11 #1
Er din forbindelse sat op som de anbefaler,altså automatisk få IP adresse.Prøv evt at reboote router og start op med kun din maskine i.Tjek også om du kan logge ind på routeren via web,mener det er http://10.0.0.1:2033...Sidste du kan prøve at at resette routeren og køre setup igen fra din computer.
Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 20:39 #2
Hej og tak for svar.
Computeren er sat op automatisk at hente IP m.m.
Med hensyn tl routeren ved jeg faktisk ikke hvad det skulle kunne være. Jeg har ofte den rebootet og har også haft den helt resettet.

Selv når jeg kun er på lokalnettet og altså ikke Internettet, kan jeg godt tilgå routeren.

Det er Vistas håndtering af tingene, at hunden ligger begravet. Det kan dog selvfølgeligsagtens stadig være noget, der har routeren eller lign. at gøre. Vil dog bare påpege at den anden maskinen sagtens kan komme på. Det er ikke samme hardware i maskinen, men det kan ikke være noget universalt forkert i opsætningen af routeren, når den anden maskinen sagtens kan komme på alene.

Har du ellers nogle forslag? :/
Avatar billede kenp Novice
25. juli 2007 - 21:48 #3
Lyder som min ;) jeg har også problemer med at komme på min zyxel router. der hjalp det med nyeste firmware så kommer jeg i det mindste på nettet efter et par minutter.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. juli 2007 - 21:56 #4
Du kan prøve i opsætning lave en statisk IP adresse..Det gør du ved at åbne en command prompt og skrive ipconfig og skrive de tal ned den skriver.Det vil være noget lign det her.
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 10.0.0.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1

Dem skriver du ind i dit netopsætning på vista.de sidste 2 er 212.242.40.3 og 212.242.40.51

Det istedet for automatisk ip adresse.

Hvilken router er det i bruger forresten,og jeg går ud fra at driveren til dit netkort er installeret og det virker korrekt.
Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 22:02 #5
Netkortet skulle virke med denne driver (det er min egen maskine jeg skriver fra nu (startet op samtidig med den anden).
Routeren er D-LINK DI604 der udover dette forholdvist nye fænomen, altid har virket upåklageligt. Jeg har slået det der SPI fra, som gør at Vista-computere ikke kan gå online overhovedet.

Jeg prøver den statiske IP senere eller i morgen. Men jeg skal høre. Jeg slukker alt det elektriske, når det ikke bruges, inkl, router samt ADSL-modem. Vil det ikke have en effekt, når jeg angiver en statisk IP. Det bliver da renew'ed hos Cybercity, hvis mit modem er slukket tilpas længe, ikke?
Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 22:03 #6
kenp, det prøver jeg lige...Men altså, et par minutter. Det er da ikke til at leve med :/
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. juli 2007 - 22:17 #7
Er det en router fra cybercity,troede kun de brugte Zyxel..
Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 22:30 #8
Det er min egen router. ADSL-modemmet fra CC er en Zyxel.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. juli 2007 - 22:33 #9
Vista bruger samme setup som xp,bortset fra at det også understøtter IPv6.Det ikke alle routere der kan bruge det og cybercity bruger det heller ikke.Så slå evt det fra også.

Prøv evt også fra en command prompt at pinge din router,og se om der er hul igennem til den.Og siden du bruger en D-LINK så tjek også lige om der skal en opdatering af dens firmware til at kunne bruges i Vista som jeffe rigtigt skriver.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. juli 2007 - 22:36 #10
Ok kan bare ikke lige se hvorfor du vil være bag 2 routere,du kunne nøjes med en alm switch hvis det får at delle linjen..
Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 22:37 #11
Routeren er fuldt firmware-opdateret!

Jeg sidder i øjeblikket og prøver at firmware-opdatere modemmet, men kan ikke få hul til opsætningen (192.168.1.1). Heller ikke fra den anden computer, selv om de begge er på nettet p.t. via det modem....lidt underligt, egentlig.
Avatar billede jeffe Nybegynder
25. juli 2007 - 22:39 #12
Jaeh, men når man nu har en router og ingen switch :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. juli 2007 - 23:25 #13
Lyder mere som om de 2 routere konflikter og ikke kan finde ud af at dele IP ud,og ikke vista der er problemet.Jeg bruger selv Cybercity og har linjen delt op i 3 via en switch,mellem 2 xp og en vista maskine.Og har ingen problemer overhoved med det.Og hvis du kan komme på samtidig med den anden,er det nok mere et router problem et sted.

Hvis du nu sætter din maskine i Cybercity routeren,slukker strømmen i den i ca 10 sek og lader den starte op.Og så rebooter din computer eller disabler og enabler dit net i vista,kan du så heller ikke komme online?..
Avatar billede jeffe Nybegynder
26. juli 2007 - 07:22 #14
Jeg har bikset med stort set alle indstillinger i Netværks og delingscentret. Intet har hjulpet.

Jeg prøver lige senere i dag, at smide mit netstik fra computeren, direkte i ADSL-modemmet.

Det skal lige siges, at vi har kørt med denne modem-router-opsætning længe. Og da vi havde XP begge to fungerede det perfekt, så det er altså (mindst) delvist i Vista, at problemet ligger.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 15:50 #15
Du kan prøve at se om Vistas Net auto tuning skulle give problemmet for dig.Får at slå den fra så gør du dette.

Start en command prompt med admin rettighed.Kør/alle prgrammer/accesories/vælg command prompt højreklik og run as admin..I prompten skriver du netsh int tcp set global autotuninglev=disable
Luk og reboot..

Hvis det ikke har nogen effekt kan du aktivere den igen,ved at udskifte disable med enable i linjen..
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 17:32 #16
Lige en side kommentar,vista bruger også en ny IP stack.Hvilken af Cybercitys routere bruger du,får der er selfølgelig den mulighed at du skal have en ny..
Avatar billede jeffe Nybegynder
26. juli 2007 - 18:13 #17
Routeren er en Zyxel Prestige 660R-61
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 19:08 #18
Hmm har selv brugt denne i vista uden problemmer,har dog R-D1 nu pga nogle latency problemmer.Som ikke var vista relateret...Men altså hvis du prøver de forslag som jeg har skrevet,og du stadig ikke kan få det til at virke.Må du have fat i Cybers tech support,de faktisk temmelig flinke..De har nok været ude for det før,og har en løsning på problemmet måske.Du har ihvertfald gjordt hvad du kunne for at løse det så.
Avatar billede jeffe Nybegynder
26. juli 2007 - 19:32 #19
Heh ja...jeg har stadig lige en enkelt eller to af dine forslag, jeg skal have afprøvet.

Jeg kan dog ikke få hjælp hos CC, da jeg er Solo-kunde. Men jeg satser på, at der er noget af dit, der kan bruges :)
Jeg vender tilbage, men du er velkommen til at lægge et svar, så får du point!
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 21:08 #20
Jo du kan godt få hjælp som solo,jeg er selv solo..Alt de beder om er bare at du selv prøver at løse problemmet først,eller kommer der et gebyr på din regning for hjælpen.Og som sagt prøver du havd jeg har skrevet må det siges at du selv har prøvet alt da :)..
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 21:10 #21
Og lige et svar,men giv lige et feedback..Er blevet temmelig nysgerrig her..
Avatar billede neoman Novice
26. juli 2007 - 21:14 #22
Har du prøvet at tage LAn udgangen fra CC til en LAN port på din router (ej WAN port, som man normalt bruger), og tilslutte de andre porte til dine pc'er ganske normalt ? PÅ den måde er din router blevet til en switch.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 21:16 #23
Hvis du har mulighed for det,så prøv evt et andet netkort i din computer også..Vista er hysterisk følsom over for hardware,og kan have et eller andet problem med dit kort.Selv om den skriver det virker fint.

Hvis alt fejler så sørg for at beskrive problemmet nøjagtigt til tech support,og forklar dem de skridt du selv har prøvet for at løse det.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 21:19 #24
Ja den havde jeg sku ikke tænkt på neoman ;)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 21:21 #25
Men så burde du også kunne komme på med kun din computer tilsluttet CC routeren.
Avatar billede neoman Novice
26. juli 2007 - 21:21 #26
Når/hvis du prøver dette, så bør man i princippet slå DHCP fra i routeren, men blot for en almindelig netforbindelse så virker det tit uden andre dikkedarer:)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
26. juli 2007 - 21:50 #27
Ja han burde da kunne komme på med en alm opsætning,devs kun en computer tilstuttet CC router..Der er jo hul igennem til CC så det ikke selve forbindelsen den er gal med.
Avatar billede jeffe Nybegynder
12. august 2007 - 17:34 #28
Undskyld ventetiden!

Jeg har prøvet alle ting I har foreslået. Uden held, desværre...
Jeg køber alligevel snart nye stumper til en helt ny maskine...så må jeg håbe, at et nyt netkort ordner sagerne.

Er det bare corleonedk der skal have point, ellers må du også lige svare, neoman.

Men alligevel. Mange tak for jeres hjælp!!