Avatar billede hanus Nybegynder
25. juli 2007 - 13:25 Der er 4 kommentarer

Dræb process med højest cpu-load

Hej!

Jeg har fra tid til anden brug for at dræbe en process der optager al cpu-tid. Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg udskiller den process. Der kører typisk 5-6 processer med processens navn. Det skal lige siges at det er et brugerprogram, og ikke en systemprocess.
Jeg kan godt få listet processerne via deres navn. Det er imidlertid kun den process med højeste cpu-load der skal dræbes. Nogen der har et forslag?
Avatar billede japping Nybegynder
25. juli 2007 - 13:32 #1
Når du lister dem vha. Ctrl-Alt-del og vælger fanebladet "Processer", kan du efterfølgende klikke på kolonnenavnet "CPU". Herefter sorteres processerne efter CPU-forbrug. Nu kan du så stoppe processen ved at højreklikke på det der bruger mest CPU-tid og vælge "Afslut proces"

En anden mulighed er at vælge "Sæt prioritet" og nedprioritere processen hvis det kan hjælpe dig. Husk i den forbindelse af du aldrig skal sætte en prioritet til "Realtid".
Avatar billede hanus Nybegynder
25. juli 2007 - 14:07 #2
Hej!
Jeg har nok ikke udtryk mig klart nok. Det er via et batch-script eller anden scripttype at jeg søger en løsning.
Dvs. jeg har et system som detecter at cpu-loaden er høj, og det skal derefter kalde et script som slår processen ihjel. Det som problemet består i, er, at slå den process ihjel som har det højeste cpu-load. Hvordan udskiller jeg den process?
Avatar billede japping Nybegynder
25. juli 2007 - 18:20 #3
Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.
Avatar billede hanus Nybegynder
31. juli 2007 - 15:27 #4
Ingen der har et bud?