Avatar billede dipzy Nybegynder
05. juni 2001 - 14:08 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

FreeBSD, NetBSD og OpenBSD

Hey

Jeg vil gerne vide hvad forskellen er på de 3 styresystemer, og hvad der er bedst til at \"lege\" med.
Avatar billede dar Nybegynder
05. juni 2001 - 14:22 #1
Hvis du ellers har en 386-kompatibel eller alpha cpu bør du nok vælge Freebsd.
Avatar billede annika Nybegynder
05. juni 2001 - 14:34 #2
Alle er BSD :)

De er lavet af tre forskellige grupper. Disse grupper ligger vægt på  forskellige ting.

FreeBSD ligger fx. meget vægt på stabilitet. FreeBSD er meget velegnet til produktionsservere. Specielt er FreeBSD meget velegnet til travle webservere. Noget af det mest staile du kan få.
FreeBSD administreres af en lukket gruppe folk.

OpenBSD er lækker som firewall. Som navnet antyder er det Open Source.

NetBSD kender jeg intet til.

Men det er blot at besøge deres hjemmesider og læse deres statements.

Hvis du vil lege, så prøv Linux. Linux er lavet af nørder til leg.
Avatar billede dar Nybegynder
05. juni 2001 - 14:39 #3
FreeBSD - ganke rigtigt, stabillitet
OpenBSD - Sikkerhed, sikkerhed og mere sikkerhed
NetBSD -Kan køre på ALT!!! Det kan sågar køres på en dreamcast.
Avatar billede dar Nybegynder
05. juni 2001 - 14:42 #4
Alle bsd\'erne er (så vidt jeg husker) distribueret under bsd-licensen. Denne går ud på at du må gøre PRÆCIS hvad du vil med programmet og koden. Du må give det til naboen, sælge det for en billion eller hvad du ellers kan finde på...
Avatar billede dar Nybegynder
05. juni 2001 - 14:50 #5
FreeBSD kan somsagt kun køre på Alpha og intel(-kompatibel), Open BSD kan køre på alpha, amiga, hp300, i386, 486, mac68k, mvme68k, pmax, powerpc, Cube, sparc, sun3 og vax, NetBSD kan køre på alpha, amiga, arc, arm26, arm32, atari, bebox, cobalt, dreamcast, evbsh3, hp300, hpcarm, hpcmips, hpcsh, i386,  luna68k, mac68k, macppc, mipsco, mmeye, mvme68k, netwinder, news68k, newsmips, next68k, ofppc, pc532, pmax, prep, sandpoint, sgimips, sparc, sparc64, sun2, sun3, vax og x68k.

Det meste er copy-pasted fra deres hp\'s.
Avatar billede annika Nybegynder
05. juni 2001 - 14:55 #6
FreeBSD har et /usr/ports -- en database over applikationer der er sikre at installere.
Avatar billede dar Nybegynder
05. juni 2001 - 14:57 #7
Disse programmer følger også med...
Avatar billede dipzy Nybegynder
05. juni 2001 - 22:23 #8
Mange tak skal i have.

./DiPZY