Avatar billede jonas01 Nybegynder
05. juni 2001 - 13:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

For tunge billeder PaintShopPro..?

Heyyy...

Hver gang jeg leger med billeder og bannere i mit PaintShopPro 7,0 kommer de til at fylde alt for meget..?  Jeg har prøvet at rode med farver og formater...men det hjælper ikke? hvad skal jeg gøre for at de ikke fylder så meget..?
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:40 #1
billeder skal du komprimere i jpeg og grafik og billeder med enkelte farver komprimerer du i gif, det samme gør sig gældende for bannere.
Avatar billede nomiz Nybegynder
05. juni 2001 - 13:41 #2
Hvad får du et .jpg RBG 700x100 billede til at fylde f.eks. ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juni 2001 - 13:43 #3
Det er vel afhængig af hvor mange informationer der er i billedet, jo flere farvedetaljer jo mere fylder det.
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:44 #4
det kommer helt an på indholdet, er der meget \"bevægelse\" i billedet, ere det f.eks. en masse biler der flyver forbi på en racerbane, vil der være mange overgange osv, så vil jeg tro du kan få et godt resultat med ca. 15 kb. Et \"enkelt\" billede uden meget bevægelse og for mange farver kan du få ned på en ca. 10 kb vil jeg tro.
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:45 #5
i jpeg billeder af den størrelse og til web, der vil jeg sætte kvalitet til 30-40 ikke mere, er de meget små og detaljerige vil det være 50-60.
Avatar billede jonas01 Nybegynder
05. juni 2001 - 13:45 #6
Jo men...
Et banner hvor du også lægge billeder ind..?
skal du jo gemme som Gif..ellers stå den jo stille..! men når jeg laver et 468x60 banner
kommer den altid lige over 16/17 kb også selvom det kun er et helt stille banner..?
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juni 2001 - 13:46 #7
Når du har billedet inde, så prøv at forbered det web under punktet file/Save for web.
Du kan så lave f.eks 4 bileder med hver sin komprimering og samtidig få at vide hvor meget de fylder og hvor lang tid det tar\' at hente det med et modemforbindelse.
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:46 #8
et gifbanner må ikke indeholde mere end ca. 64 farver og helt sikkert gerne mindre, ellers kan du glemme alt om at få det til at holde sig under de 15 kb.
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:47 #9
retaxes>>Det er paint shop pro
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. juni 2001 - 13:47 #10
Undskyld, jeg ser nu at det Paint Shop Pro. Se væk fra mine indlæg.
Avatar billede jonas01 Nybegynder
05. juni 2001 - 13:48 #11
The artist..

Hvordan sætter DU kvaliteten ned...i billede..?
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:50 #12
det gør evt. du når du gemmer, nu er jeg ikke helt bekendt med PSP\'s export til gif, da det er laaang tid siden jeg sidst åbnede det program, men der må være et sted du kan sætte antal farver, når du eksporterer. ellers kan du helt sikkert vælge image properties i din topmenu og sætte det til indexed colors og her sætte antal farver i billedet.
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 13:54 #13
i paint shop pro 7 skulle der også være en funktion hvor du kan previewe grafik i forskellige webformater, herunder kan du sætte antal farver i billedet. Prøv at se i din help efter \"Preview graphics in various Web file formats\".
Avatar billede jonas01 Nybegynder
05. juni 2001 - 13:55 #14
The artist
Jeg kan godt sætte farver ned, med det ødelægger hele billede? der må være en måde... så man ikke ødelægge farverne ?
Hvilket program bruger du ? og er det bedre til billede behandling..?
Avatar billede sukos Juniormester
05. juni 2001 - 14:07 #15
Jeg har gode erfaringer med at åbne jpg-filer lavet i PsP i Photoshop, og derfra eksportere i gif-format.

Men hvis du laver et banner, er det vel i Animation shop?
Her har du mulighed for at gemme i helt ned til 2 farver, mener jeg.
Avatar billede theartist Nybegynder
05. juni 2001 - 14:07 #16
Billedet bliver ringere ingen tvivl om det, det vil være svært at undgå, det er lidt noget med at gå på kompromis, et smart trick er at lave et nyt lag og fylde det med en farve og sætte det til at \"overlay\" dit billede og sæt opacity ned på layeret også. Det gør at selvfølgelig at dit billede bliver domineret af denne farve, men det kan give en fed effekt og hjælper helt bestemt på størrelsen, da alle farver lige med ét ligger tæt op ad hinanden.

Jeg bruger Photoshop og det er bedre syntes jeg, men det er som sagt mange år siden jeg sidst arbejde med PSP og dengang var det ikke nær så seriøst som det er i dag. Det er lidt ligesom at sige at frontpage er bedre end dreamweaver, for dem der er til WYSIWYG editors. Det er et religionsspørgsmål. Men med udarbejdelsen af den enedelige gifanimation, bruger jeg helt Uleads gifanimator, den laver et godt resultat, når den optimerer grafikken.

Der findes mange tutorials på hvordan du optimerer til web, uden at vide det helt sikkert, så skulle det undre mig om det opblomstrende site www.builder.dk ikke har en sådanne til Photoshop. Her er et par udenlandske:

http://www.designer-info.com/Web/web_graphics_tutorial.htm
http://www.elated.com/tutorials/graphics/photoshop/save_for_web/
Avatar billede jonas01 Nybegynder
05. juni 2001 - 14:55 #17
Mange tak for hjælpen alle sammen...

Det var fedt at i gad at hjælpe..i kan se bannerne
www.sex-links.dk i løbet af næste uge..