Avatar billede meinertt Nybegynder
23. juli 2007 - 21:50 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Valg af filserver (NAS?)

Hej

Jeg mistede for nyeligt al data på en ekstern HDD og vil derfor gerne have en ny, som understøtter RAID 1 eller højere. En kombination af dette og at jeg skal en længere tur til australien vil jeg gerne have en "standalone" filserver. En kammarat henviste mig til WD World Book II - 1 TB, som umiddelbart kan alt hvad jeg har brug for!

KRAV:
- min 500 GB plads under RAID 1
- det skal være muligt at drevet/mapper skal kunne ses i "Denne Computer", som et netværksdrev og at den står i DK (internet forbindelse FullRate) og kan tilgåes fra internettet i det store udland
- støjsvag (skal stå hjemme ved kæresten mens jeg er ude at rejse :-P)
- skal understøtte minimum RAID 1 uden at være afhængig af stoftware på klienten
- i tilfælde af at en disk bryder ned skal denne kunne erstattes uden at det koster en bondgård - f.eks. hvis jeg vælger WD World Book II skal det ikke kun være en speciel og dyr WD disk man kan sætte i den!

Jeg har kigger på:
- WD World Book II: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349255
- Maxtor Shared Storage II: http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/MSS_II_Dual/
- Intel® Entry Storage System SS4000-E: http://www.intel.com/design/servers/storage/ss4000-E/index.htm?iid=prod_storage_home+body_ss4000
- Promise SmartStor NS4300N: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=377217

I min søgen efter lige det jeg har brug for er jeg stødt på betegnelser som CIFS, SMB og NFS. Hvilken skal understøttes for at jeg kan få drevet til at stå som et netværksdrev.

Hælder lidt til WD, da jeg ved den kan hvad jeg gerne vil. Er dog lidt i tvivel om hvordan dens RAID 1 virker uafhængigt af klienterne. Maxtors har flere USB expansions ports end WD, hvilket jeg godt kan lide, men kan den så det samme? De to sidste kan jeg godt lide fordi man bare kan købe hvilke som heltst SATA drev og smide i, hvilket gør dem billige at udskifte/opgradere, men lever de så op til mine krav?

Puha....det blev en længere smørre = mange point :-)

Håber du kan hjælpe mig på rette vej
Avatar billede mjdigital Nybegynder
23. juli 2007 - 21:55 #1
WD World Book dog version 1 har jeg stående og den er dælme stabil!
Kan ikke sige andet en det mærke fortrækker jeg har prøvet så meget andet gøjl inc. Maxtor ext. og det er godt nok ikke pengene værd.

og her er lidt der beskriver Raid-1 funktionen

Extra data protection with RAID 1 - For extra data protection, dedicate half the capacity for mirroring, and automatically and instantaneously back up data every time you save it.

Ps: og den er lidt lækker at have stående med den Led Cap. der viser om den er fyldt og hvis den er tæt på hvor meget altså i lys i en cirkel :P

Håber det hjalp lidt?

Mvh. MJ
Avatar billede meinertt Nybegynder
24. juli 2007 - 08:18 #2
Det er da altid rart at hører om andres erfaringer med et produkt....men hvad med selve disken i World Book. Er det bare en standard 3,5' SATA eller skal man købe en speciel (læs: dyr) WD disk, hvis man er så uheldig den bryder ned.

Hvad med de andre spørgsmål...nogen der kan hjælpe. Andre erfaringer med ovenstående (eller ligende) produkter?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
25. juli 2007 - 15:26 #3
Til dit formål mener jeg at en Synology DS-207 vil være helt perfekt til dig - http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=361482.

Den er støjsvag, har RAID muligheder og så har den nogle fede features, bl.a Photo-station2, så du hurtigt og nemt kan ligge din billeder fra din tur til Australien ind på din server. Du kan endda sætte NAS'en op til at køre din egen hjemmeside.
Derudover kan den fungere som både fileserver og ftp-server

Jeg har en stående derhjemme, og den fungerer upåklageligt....
Avatar billede kimh1 Nybegynder
25. juli 2007 - 16:04 #4
Jeg kan anbefale D-Link DNS 323, som jeg har købt sammen med 2 stk WD 320 GB diske.
Kan sættes op til Raid 0 eller Raid 1 og man kan også konfigurere så en del af diskene køres spejlet og resten splittet.
Bruger den både med Windows filesharing samt FTP adgang.
Har ikke brugt media streaming delen eller print serveren.
Ret støjsvag.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
26. juli 2007 - 09:42 #5
Prøv evt. at læse denne artikel - http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30107/77/
Avatar billede meinertt Nybegynder
15. august 2007 - 10:28 #6
der_kommandant: Valgte DS207 og er indtilvidere glad for den......kan dog ikke få forbindelse til den når min computer er tilsluttet routeren via WLAN!! Har du oplevet det?

Smid et svar for point!
Avatar billede der_kommandant Praktikant
20. august 2007 - 08:32 #7
Tillykke med købet - den skal du nok blive glad for.

Har du fået løst dit problem?
På et tidspunkt oplevede jeg, at der ikke var forbindelse til DS207. Det viste sig at være min firewall (zonealarm) der havde "banned" diskstationen efter en opdatering.
Avatar billede meinertt Nybegynder
21. januar 2008 - 11:01 #8
Undskyld ventetiden. Har været udrejst det sidste halve år.
Har fået forbindelse via WLAN, dog er det noget ustabilt især når jeg kopiere flere/større filer til/fra drevet?!?

Desuden savner jeg muligheden for at mounte drevene med en IP, som både kan anvendes på mit LAN og fra internettet ude af huset....lige nu skal jeg enten bruge LAN ip(192.168.x.x) eller min eksterne IP. Kan man ikke mounte drevene på en måde så de både kan tilgåes fra LAN og fra internettet?
Avatar billede der_kommandant Praktikant
23. januar 2008 - 13:55 #9
Håber du har haft en god tur, hvor du hele tiden har været i forbindelse med din Synology derhjemme.

Jeg vil da mene at det er muligt at løse din udfordringer. Jeg har "mappet" min Synology som et drev, og har derfra adgang til den fra både LAN og WLAN. Hvis du skal have adgang til den udfra internettet, vil jeg mene at du skal bruge administrationsmodullet.

Har du installeret den sidst nye software til din DS-207 - den indeholder bl.a. danske menuer og andre spændende funktioner som "file-Station" der giver dig mulighed for at administrere dine filer på en super let måde.

Hvis du ikke har en fast IP derhjemme, kan du anvende EasyInternet funktionen, hvor du via et alias hos DynDNS.org altid kan "kalde op" til serveren.
Avatar billede meinertt Nybegynder
26. januar 2008 - 16:46 #10
Jo tak det var såment en god tur. Jeg har såment også mappet alle mine drev og de virker nogenlunde både på LAN og WLAN. Dog er de som sagt noget ustabile hvis jeg kopiere større/flere filer til/fra drevet. Jeg bliver simpelthen afbrudt mit WLAN, så problemet ligger måske i mit AP/router.

Når jeg mapper drev fra mit LAN/WLAN bruger jeg 192.168.1.x/"drevnavn". Når jeg derimod mapper drev som skal tilgåes fra WAN bruger jeg min faste IP 90.185.x.x/"drevnavn" det gør at jeg får alle drev til at ligge to gange i Denne Computer - et som virker på LAN/WLAN og et der virker fra WAN siden. Kan man ikke mappe drevene med en ip som virker både LAN/WLAN/WAN.

Har opdateret software og må sige den er blevet bedre.

Har desuden prøvet at acceptere dit svar men uden held....hvad mon der er galt!?