Avatar billede lasse4160 Nybegynder
23. juli 2007 - 13:13 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Linksys WRT54G

Hej alle. Nogle som kan stå inde for den her router? Og er wireless ligeså hurtigt som ikke wireless? Og kan ens nabo surfe ulovligt på ens wireless router uden man ved det?
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:15 #1
Ja, jeg har gode erfaringer med den.

Hvis du husker at sætte Kryptering fx. WPA-PSK på så kan han ikke med mindre han gør noget ulovligt.
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:17 #2
Det er primært din Internet forbindelse som afgør hvor hurtigt du kan komme på nettet !
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 13:18 #3
Ja men jeg har faktisk bedre erfaring med WRT54GL som er model efter denne her..

Denne har model kan godt gå hen og smide dig af wireless på længere sigt af en eller anden mærkelig grund og Linksys vil bare sige du skal opdatere softwaren i den men det hjælp ikke.

Så køb hellere en WRT54GL og så brug kanal 3, det er en frekvens som ikke blive forstyret af mikrobølgeovne. :)
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 13:23 #4
Og den mest effektive måde du kan holde uvedkommende ude fra dit net er ved at lave MAC-adresse filtrering for så er det kun de MAC-Adresser du har skrevet ind i routeren der får adgang til det trådløse signal.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
23. juli 2007 - 13:27 #5
Men sådanne wireless router kører jo kun med 54mbps. Mit net vil ikke blive langsommere? kører jo p.t med en wired skod zyxel router 100mbps.
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:28 #6
MAC er nemmere at fake end en Krypteringsnøgle !
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:28 #7
Hvad internetforbindelse har du ?
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
23. juli 2007 - 13:30 #8
har en 8/512, men iflg. ISP bliver den 20/1mbit om 1-2 ugers tid.
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:31 #9
Hvor mange klienter skulle du have på trådløst ?

Hvis 1 så burde du ikke mærke det store !
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
23. juli 2007 - 13:32 #10
Har kun 1 pc hos mig.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 13:37 #11
MAC adresser er da unikke? og så vidt jeg ved kan man kun fake dem hvis man kender dem og jeg har endnu ikke set det muligt at ændre MAC adresse på et trådløstnetkort.
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:47 #12
Jeg vil ikke komme nærmere ind på det, men det er muligt !

Men Ja, ved at sætte både MACadresse filter og WPA-PSK så er man OK sikret
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 13:48 #13
lasse4160 -> Hvis du kun har 1 computer så tror jeg ikke du vil mærke det store, men husk at det kun er på det tråløse de kører 54mbit, hvis du sætter Kabel til vil den stadig køre 100mbit
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 14:05 #14
Din interne hastighed vil være 54 Mbit ved fuldt signal på Wireless og 100 Mbit hvis du sætter kabel mellem routeren og computeren. og så fra din router og til ISP kommer der så 20 Mbit eller 8 Mbit.. Alt afhængig af hvornår ikke ;)
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
23. juli 2007 - 14:48 #15
Nu spørger jeg godt nok dumt, men man kan altså sætte kabler til en wireless router, og gøre den wired?
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 15:08 #16
Ja, sagtens. Hvis du vælger WRT54GL så sidder der også en standard 4 ports switch i.
Avatar billede leif Seniormester
23. juli 2007 - 15:09 #17
En trådløs router er normalt bare en Router hvor man har sat en trådløs mulighed i !
Avatar billede ranglen Nybegynder
23. juli 2007 - 17:05 #18
Den effektive hastighed ved 54Mbit er typisk lidt under det halve.

Det er lidt noget pjat, at man sætter både kryptering og mac filtrering på. For at bryde krypteringen skal man aflytte noget af trafikken, og dermed har man en gyldig mac adresse. Så det er kun en ekstra administrative byrde at sætte filtrering på
Avatar billede p43000mhz Nybegynder
26. juli 2007 - 21:01 #19
Jeg vil bare lige sige at du for guds skyld skal tage den WRT54GL. for jeg fik en WRT54G V5 og den er simpelthen for dårlig.
Avatar billede lasse4160 Nybegynder
21. november 2008 - 22:07 #20
gammel glemt tråd. Trækker lige point tilbage.