Avatar billede skyt Nybegynder
23. juli 2007 - 12:17 Der er 4 kommentarer

Brug af indhold fra forudoprettet ark i skabelons kalkulationsark

Jeg har udarbejdet et internt kalkulationsark til beregning af entreprisesummen på vores produkter. Disse produkter (huse) er af forskellige karakter og indhold, hvorefter en manuel indtastning foretages hver gang.

Jeg har 16 "standard" kalkulationer som bør danne grundlag for hver indtastning, men som efterfølgende tilpasse den enkelte sag.

Opgave: Hvordan indhenter jeg data for forskellige forud oprettet og gemte excel ark - eks. L110.xls, L125.xls? Kalkulationsarket og skabeloner er pt. ens i indhold, celler, rækker, formler mv.

Jeg forestiller mig at jeg i et givet felt, på separat faneblad indtaster den fil jeg ønsker indhentet i kalkulationsarket - eks. L 110.xls - hvor efter de aktuelle værdier dette ark indeholder, bliver overført til deres konkrete celle i kalkulationsarket.

Håber dette giver mening!
Avatar billede japping Nybegynder
23. juli 2007 - 12:50 #1
Jeg går ud fra at det er de samme felter du vil kopiere hver gang.

Én måde at løse dette på er ved at skrive en Macro/VBA-kode der kopierer de felter du ønsker. Ved at indtaste filnavn og trykke på en knap bliver værdierne så overført.

Hvis det er noget du arbejder på at udvikle med flere funktioner kan jeg anbefale at du får ordnet dine data så det blivere mere overskuelig. Evt. med et ark der indeholder alle dine "huse", som du så kan vælge imellem og udtage ønskede delkalkulationer ud fra forskellige projekter. Derved kan du hurtigt tage lidt fra det ene projekt, kombinere med et andet og få en tredje kalkulation.
Avatar billede supertekst Ekspert
24. juli 2007 - 13:01 #2
Alternativ:
L110.xls, L125.xls ... omdøbes til skabeloner .xlt

men der er også andre muligheder via VBA!
Avatar billede japping Nybegynder
24. juli 2007 - 22:39 #3
Er det lukketid eller har du brug for mere hjælp ?
Avatar billede skyt Nybegynder
26. november 2008 - 13:19 #4
Det er ikke lukketid - det tager den tid det skal. Jeg har ikke den store erfaring med VBA - så der kommer jeg til kort.

Hvad er fordelen ved skabeloner.xlt?