Avatar billede boost Nybegynder
20. juli 2007 - 20:07 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket er det bedst grafikkort?

Hej

Jeg disse 2 gamle grafikkort til at ligge, hvilket et af dem er det hurtigeste/bedste?

1: Asus RADEON 9600SE 128mb AGP 8x

2: Asus GeForce 4 Ti 4200 128mb AGP 8x
Avatar billede tausen Nybegynder
20. juli 2007 - 20:34 #1
Jeg har prøvet begge kort. Jeg synes klart at nr. 2 er det bedste til spil..
Avatar billede hugodell Nybegynder
20. juli 2007 - 23:46 #2
De har begge en ram clock på 400 mhz, core clock på henholdsvis 200 og 240 mhz, og 4 pipelines. Så i teorien er de lige gode. Det er ti4200 som har en core clock på 240, så tausen har ret i at det føles bedst.
Avatar billede tausen Nybegynder
21. juli 2007 - 00:22 #3
Undskyld mit meget ufyldestgørende svar før.
De to grafikkort er som hugodell siger meget som hinanden - to sider af samme sag. Det ender endnu en gang i den uendelige kamp mellem ATI-serierne og Nvidia. Personligt ville jeg vælge nummer 2, da jeg personligt har haft de bedste erfaringer med Nvidia.
ATI har ofte problemer med kompatibilitet, og kan nemt give problemer med drivere og software, som ikke er understøttet af grafikkortet.
Andre vil sikkert mene det modsatte, men dette er dog min mening og erfaring.

Håber det hjælper dig.
-Tausen.
Avatar billede boost Nybegynder
21. juli 2007 - 09:21 #4
Oki, tak for hjælpen.

Smid et svar begge 2..
Avatar billede tausen Nybegynder
21. juli 2007 - 09:56 #5
Håber at du finder ud af noget :P
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. juli 2007 - 16:12 #6
lige husk at TI4200 ikke har shader model 2.0 og derfor ikke vil kunne køre mange nye spil, det har 9600 og er derfor væsentligt mere brugbart end TI4200, det er dog begge meget beskedne kort og kan erstattes af bedre for omkring 400kr
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. juli 2007 - 16:29 #7
Om det skal være GForce eller NVidia plejer jeg at lade prisen bestemme, sætter en given pris og køber det bedste hardware jeg kan få for pengene, det har så som regel været ATI kort da jeg plejer at købe kort i 1500kr klassen og den har ATI haft rimeligt styr på siden 9600XT dagene. Nvidia er heller ikke kendt for at lave særligt gode drivere og der er ofte bøvl med deres tv-out. Jeg ville dog aldrig bruge standard drivere til nogen af kortene. Til NVidia kort bruger jeg moddede drivere fra NGO og til ATI kort bruger jeg Omega drivere.

I dit tilfælde ville jeg klart bruge Radeon kortet da det som sagt har shader model 2.0 som stort set er ved at være standard, bla battlefield 2 mm. Så ville jeg hente den nyeste driver fra Omega drivers til kortet.
http://www.ngohq.com/home.php?page=Files&go=cat&dwn_cat_id=14

Du kan evt hente nyeste driver til NVidia kortet her
http://www.ngohq.com/home.php?page=Files&go=cat&dwn_cat_id=10

Husk altid at slette de gamle drivere inden du installerer nye. Du kan så efterfølgende teste de 2 kort mod hinanden med forskellige gratis test programmer og se hvilket der klarer sig bedst

Aquamark 3D
http://www.majorgeeks.com/download.php?det=2105

3d mark 2001
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=320

3d mark 2003
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=576

3d mark 2005
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=874

Det er dog ikke sikkert du kan køre 3dmark 2005 da det vist kræver shader 2.0 som minimum, hvilket NVidia kortet ikke har
Avatar billede tausen Nybegynder
21. juli 2007 - 17:08 #8
Ahh, interessant.. Vidste ikke engang at Nvidia kortet rent faktisk ikke havde Shader model 2.0?
I så fald vil jeg da helt sikkert give dig ret, rigtig mange af de nye spil og adskillige programmer er afhængige af den. Men jeg vil nu tvivle på at de par gamle grafikkort vil klare sig specielt godt i de nye spil alligevel ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. juli 2007 - 17:21 #9
Nej ingen af dem er kandidater til årets kort ;), som sagt fås bedre nok for ca 400kr og ville endda være en markant forbedring..

Et godt forslag ville være
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630 til 568.00kr, det ville være mere end en fordobling af gfx kraft
Avatar billede boost Nybegynder
21. juli 2007 - 20:33 #10
Smid et svar hugodell og drgonzo...

drgonzo: Hehe, har selv kigget på lige bestemt det kort, så tror bare jeg køber det, det er ikke så dyrt og de andre er sku ved at være gamle... :P
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. juli 2007 - 21:06 #11
Det vil helt sikkert være en væsentlig forbedring. :)
Avatar billede hugodell Nybegynder
21. juli 2007 - 22:36 #12
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=2091985

Det her koster kun 250.- mere. Det har 16 pipelines (7600 har 12) og dobbelt så høj ram clock.
Har selv prøvet dem begge. Der er en meget mærkbar forskel da jeg testede det med Oblivion.
Avatar billede hugodell Nybegynder
21. juli 2007 - 22:37 #13
Jeg så lige at du bad om et svar.................
Avatar billede hugodell Nybegynder
21. juli 2007 - 22:40 #14
Hej igen. Glem linket. Jeg glemte lige i farten at du har AGPx8.
Så er det kort som drgonzo henviser til klart det bedste. Jeg har haft et i et par år og har været tilfreds med det.
Avatar billede boost Nybegynder
21. juli 2007 - 23:14 #15
Jeg har lige bestilt dette kort: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260630 og så har jeg også bestilt NFS Carbon, tror i det grafikkort er hurtigt nok til at kunne spille det spil?
Avatar billede drgonzo Praktikant
21. juli 2007 - 23:22 #16
Det kører det fint men ikke i kæmpe opløsning med alt på max, skulle jeg selv købe kort til AGP blev det nok x1950gt til ca 1000kr eller x1950pro til ca 1200, ved disse 2 får du virkeligt meget kort for pengene. x1950gt til 1000kr er nok dobbelt så godt et kort som 7600gs

hugodell - er det 8500 kortet du mener? det er pci-e, han skal have AGP ;)
Avatar billede boost Nybegynder
21. juli 2007 - 23:31 #17
Oki, tak for hjælpen..
Avatar billede hugodell Nybegynder
21. juli 2007 - 23:45 #18
drgonzo, ja det er 8500 kortet jeg mener, men så kom jeg osse pludselig i tanker om han skal bruge agpx8. Jeg jeg bad ham glemme linket.
Jeg vil give drgonzo ret. x1950pro er meget mere til pengene. Jeg kan se det har en ram clock på 1400 mhz og 36 pipelines. Det er 2 meget vigtige spec. Vigtigere end om det er 256 el. 512 mb.
Avatar billede drgonzo Praktikant
22. juli 2007 - 03:19 #19
helt sikkert og høj core clock, det tester ca dobbelt så godt som 7600gs, men vertex shadere/unified shadere har også noget at sige, faktisk en del og radeon kortene har bare mere af det hele

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=725&model2=717&chart=318

men x1950gt til 1014kr er bestemt ikke tosset

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=726&model2=717&chart=318