Avatar billede kurns Nybegynder
20. juli 2007 - 09:33 Der er 3 kommentarer

Fællesudgifter i ejerlejlighed,

Hejsa

Nu bor jeg selv i andel, hvor vi har en del fællesudgifter til trappevask, nyt tag og al den slags. ialt 2700 for en 57m2 lejlighed i kbh. Jeg tænkte så på hvor meget den slags var i en ejerlejlighed, for de må vel have samme slags udgifter..?
Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. juli 2007 - 09:38 #1
det afhænger da meget af boligforeningens økonomi
Avatar billede hundevennen Nybegynder
20. juli 2007 - 09:38 #2
sidder selv for omkring 1000 i en ejerlejlighed
Avatar billede mfalck Praktikant
20. juli 2007 - 09:55 #3
fælles udgifter afhænger vel meget af dels størrelsen på andelsboligforeningen (stordriftsfordele) og dels hvor meget arbejde der er lagt ud til eksterne leverandører. Der er jo nogen hvor det går på tur at vaske trapper, rydde sne og lign. At I har fået nyt tag så, kunne være en god forklaring på høje fællesudgifter.

Det er også værd at bemærke at andelsboliger oftest har flere fælles ting end ejerlegligheder - i vores andelsbolig har vi f.eks. et fælleshus, som kan lejes til fester mv. Det er lidt sværre at etablere i en ejerforening. I min gamle andelsbolig delte vi gård med tre ejerforeninger og der var naturligvis fælles udgifter til gården. De tre ejerforeninger (og deres beboere) var meget glade gården - lige indtil der skulle kroner på bordet for at vedligeholde den så blev den nærmest en belastning for dem.