Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 09:47 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

LAN - for børn - adgangskoder?

Hej ,o)
Jeg er pædagog på et fritidshjem (børn 6-10 år), hvor vi har opbygget et LAN.
Problemet er at nogle børn har flere rettigheder end andre.. Og vi har mange \"pilfingre\" ;o)
Forslag til opsætning og et program til at styre adgangskoder og rettigheder - det gør ikke noget at det er gratis(!) ;o)
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2001 - 09:53 #1
Meget simpel gæstebruger, så man kun kan afvikle programmer og spil slut færdig. Gem kontrolpanelet væk for pilfingrende, eller lave det så ændringer ikke bliver effektueret.
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 10:28 #2
Jeg glemte nok at sige at vi kører win95 ;o)
Men, det du foreslår har vi prøvet - virker ikke ;o)
Den \"standhaftige\" finder altid en vej..?
fx. \"esc\" ;o)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. juni 2001 - 11:44 #3
Øv... det bliver ret svært at lave det sikkert på win95... desværre... det er win95 slet ikke gearet til...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. juni 2001 - 11:46 #4
win95 KAN ikke laves sikkert... som du selv skriver \'Den \"standhaftige\" finder altid en vej\'... du skal have fat på en winnt eller win2k, før det rigtig dur...
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 12:04 #5
Findes der ikke nogle tilføjelses programmer der kan bruges?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. juni 2001 - 12:08 #6
Der findes et hav... men de dur ikke rigtig... der findes altid en måde at komme udenom det på... win95 er og bliver ikke sikkert i et flerbruger miljø...
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 12:21 #7
Har du evt. et par forlag?
Det kommunale institutions miljø levner desværre ikke mange muligheder for at opgradere styresystemet! ;o)
Og heldigvis er det ikke all ungerne der kan læse ;o)
Og da slet ikke påengelsk!
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 12:23 #8
Den nye XP, er det noget der evt. kunne bruges i denne sammenhæng?
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 12:28 #9
XP\'en kan vel få\'es til en fornuftig pris..
Så vidt jeg hører er der ikke nogen der er interesseret i at \"opgradere\" til den (!);o)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. juni 2001 - 12:35 #10
XP\'en er i beta indtil videre... derfor er der ikke nogen, der har lyst til at udskifte deres nuværende system med det....

behøver jeg at nævne Linux og FreeBSD som gratis alternativer? Det vil godtnok komme til at tage lidt tid at sætte sig ind i + at alle børnespil etc ikke umiddelbart kan køre derpå.... (umiddelbart står der... de kan komme til det...)

Ellers ville mit bedste bud på en opgradering være windows 2000... som desværre er en andelse pebret...

et par foslag på \"låsesystemer\" til win95... har ikke erfaring med nogen... har ikke brugt andet end NT/2K/linux i flere år... så min erfaring er ringe... men kig engang her og ser om der er noget, du kan bruge...

http://tucows.inet.tele.dk/parent95.html
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 12:48 #11
Havde selv tænkt på Linux, som alternativ, men som du skriver \"ikke alle børnespil kan køre på den\"..
Prøver alligel! ;o)
1000 tak for dine besvarelser.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. juni 2001 - 13:14 #12
du skal dog nok lige være opmærksom på, at har du ingen erfaring med linux kan det godt blive lidt svært... som det er med alle styresystemer er linux ikke bare lige noget man kaster sig over, og så bliver man ekspert natten over... der er mange ting, man skal have styr på... og instillinger etc er måske ikke helst så umiddelbare som de er på windows, hvor man bare klikker lidt rundt...

du kan få 98% af dine børnespil til at køre på linux... du skal bare have fat i en \"windows-emulator\"... der findes vistnok et par stykker...
Avatar billede thomasledet Nybegynder
05. juni 2001 - 13:15 #13
som linux installation kan jeg anbefale den nye redhat... det er ret nemt at installere og konfigurere... (så nemt som det nu kan blive)
Avatar billede prodic Mester
05. juni 2001 - 13:23 #14
damkjaer->Bruger I evt. en server til at kontrollere jeres LAN med eller kører det hele på enkelte maskiner?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2001 - 13:44 #15
Har i ikke engang i det mindste en NT 4 server til at kører domænet på, så kan det fikses. Find da en brugt af slagsen. Jeg vil da gerne udndersøge om mine forbindelser har en sådan i en brugt udgave?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2001 - 13:46 #16
De tilføjelesprogrammer, som findes er kun en stakkels frist, men der findes da nogle på f.eks. www.download.com men den bedste løsning ville være en billig nt server.
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2001 - 13:48 #17
XP bliver ikke til en fornufpris iflg. microsoft, så skal vi nok regne med det kommer til at koste. Det er også kun en mellemting mellem windows 2000 og windows 98SE/ME, der er ikke så mange muligheder i den billige version, men en mulighed kan det være.
Avatar billede prodic Mester
05. juni 2001 - 13:52 #18
Der findes desuden diverse indstikskort til PC\'ere, som \"garanterer\" en sikker konfiguration.
Har sat garanterer i gåseøjne, da jeg kun kender omtalen fra diverse reklamer jeg får tilsendt til mit job(en skole).
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 14:00 #19
Vi kører ikke med server, bruger en hub (5).
Men, server.. er det nødvendigt?
Er det evt. ikke noget Linux kan klare?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2001 - 14:09 #20
Du kan da godt køre klientserver via hub. Jeg mener ikke at linux er egnet til dette formål, det er jo ikke en virksomhed, men børn. Den bedste løsning vil være en nt4, på en gl. billig maskine, den skal jo kun holde styr på sikkerhed, eller skal de også på nettet via denne?
Avatar billede damkjaer Nybegynder
05. juni 2001 - 15:59 #21
Ja, det er faktisk meningen at børnene skal have mulighed for at komme på nettet i løbet af sommeren.
Vi har en p75 stående, er den stor nok som server?
Avatar billede thomasledet Nybegynder
06. juni 2001 - 00:45 #22
ja, det er den faktisk... hvis den kun skal fungere som login-server/router, skulle der ikke være nogen problemer i det...
Avatar billede damkjaer Nybegynder
06. juni 2001 - 00:50 #23
Det prøver vi, endnu en gang tak til alle ;o)