Avatar billede charley78 Novice
17. juli 2007 - 17:51 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

jeg er blevet bedt om at udlevere min ip-adresse

Jeg skal hjælpe en kvinde med at lægge nogle billeder op på hendes hjemmeside. I samme forbindelse har hun på forespørsgsel af det webbureau, der har konstrueret hendes side (med bl.a. en handelsplatform), bedt mig udlevere min ip-adresse.

Da jeg mange gange tidligere har lagt fotos op på nettet, er jeg klar over at den slags job normalt ikke kræver, at jeg behøver udlevere min ip-adresse.

Nogen der har et bud på, hvordan det kan være at en virksomhed udbeder sig min ip-adresse?
Avatar billede charley78 Novice
17. juli 2007 - 17:52 #1
- og iøvrigt. Hvad kan de få adgang til på min computer, når de har min ip-adresse?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2007 - 17:54 #2
Det er nok ikke et spørgsmål om at de kan få adgang til noget. Når du forbinder til deres server, kan de jo se den under alle omstændigheder. Mon ikke det har noget med sikkerhed at gøre - de lukker kun op for ændringer på siden baseret på et antal IP-adresser ??
Avatar billede screem_brille Novice
17. juli 2007 - 17:56 #3
det er nok mere fordi de baserer adgang til administration på ip adressen, så det er sikkerhedsspørgsmål.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juli 2007 - 18:26 #4
Det kan sagtens være en sikkerhedsforanstaltning. Man gør det at man kun tillader adgang til specifikke IP adresser og dermed sikre at det virkelig er dig der går på. Normalt kender web hotellerne jo deres kunders IP adresser, nu skal du have adgang, så vil de måske sætte deres firewall op så du også kan tilgå det du har behov for.

Det er rigtig god ide og jeg bruger selv IP filtrering til de fjerne forbindelser jeg sætter op og naturligvis også kryptering
Avatar billede ebe Praktikant
17. juli 2007 - 19:34 #5
... så er det bare, om du har en fast ip?...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2007 - 21:17 #6
Hvis den tilladte bruger ikke har fast IP, er det dumt er basere adgang på IP adressen.

Firewallen vil jo tillade uønskede brugere, med samme ip (*1) et skridt nærmere systemet.. og så er det bare at findes ud af, hvilket system det er, og om det har sikkerhedshuller som kan unyttes.

*1:
Folk der har samme IP, kan være:
- folk med dynamisk IP, hvilket typisk (= ikke altid) er alle med en internetopkobling, som ikke direkte har bedt om en fast IP
- folk der kobler op via skolen og/eller andre institutioner
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2007 - 21:20 #7
Stavefejl er der masser af.. :-)

Rettelse:
"med samme ip (*1), et"
"bare at finde ud"
"som kan udnyttes"
Avatar billede charley78 Novice
17. juli 2007 - 21:45 #8
Tak for svar allesammen!
Jeg tror også på den med sikkerhed. derfor også den valgte placering af spørgsmålet.
Er der nogen der gerne vil have points?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2007 - 21:51 #9
Ingen points til mig, tak.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2007 - 21:52 #10
Forresten.. Har du fast IP? :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. juli 2007 - 21:54 #11
Nej tak.
Avatar billede charley78 Novice
17. juli 2007 - 22:06 #12
Om jeg har en fast ip ved jeg ikke engang. Jeg sidder gerne ved min kærestes pc... den bedste skærm ;o)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2007 - 22:27 #13
charley78> Du skal lige kontakte din internetudbyder, og spørge dem om du har en fast IP.

Hvis du IKKE har en fast IP, skal du IKKE give din IP til videre til kvinden eller webbureauet, men fortælle dem, at du IKKE har fast IP, og det derfor ikke nytter noget at de får den..

En hvilken som helst person, med dynamisk IP, vil på et eller andet tidspunkt sikkert på din IP adresse (som vedkommendes egen IP adresse), og du vil få en ny IP adresse.. Så hjælper det ikke, at kvinden/webbureauet har din gamle IP adresse..
Avatar billede charley78 Novice
18. juli 2007 - 10:52 #14
til The Surfer
- jeg kan forstå at det (når man ser bort fra brugsfunktionen i det næcvnte tilfælde: jeg skal måske logge ind!) ikke er noget problem at udlevere sin ip-adresse. Jeg udsætter med andre ord ikke mig selv for 'spionage' ;o) Og jeg skal nok huske at tjekke om jeg har en fast ip, sådan at virksomheden ikke skal ulejlige sig med at give login, hvis der ingen fast ip er alligevel. Tak!

points?
Avatar billede charley78 Novice
18. juli 2007 - 11:00 #15
jeg har lige fundet ud af, at der er en intern og ekstern ip adresse. Og jeg går ud fra, at det er den eksterne, som jeg skal give videre!
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 11:22 #16
det er den eksterne ip ja.
Avatar billede charley78 Novice
18. juli 2007 - 12:31 #17
tak!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. juli 2007 - 12:34 #18
At man udleverer ens IP, resulterer normalt ikke i noget, der kan være til fare for en selv.

Man skal dog være opmærksom på, at IP'en kan blive scannet af programmer, der undersøger hvilke porte er åbne.
Det kan man bruge, for at se om du f.eks. har en webserver eller en mailserver kørende. Der er mange muligheder..

Via en ping kommando, kan man f.eks. se om din computer er online, idet de kan se, hvor lang tid signalet er om at komme tilbage til dem.

Man kan prøve på at lægge din computer ned, vha af Denial Of Service angreb, men det bruges for det meste kun på kommercielle adresser.

Jeg vil anbefale at du altid bruger en firewall. Firewalls findes der masser af.. og der er forskellige meninger om de forskellige firewalls..
Avatar billede charley78 Novice
18. juli 2007 - 13:35 #19
"lægge min pc ned"? Måske der er hvad der skete for et par timer siden? ... frygtelig langsom og sløv!?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. juli 2007 - 13:48 #20
Højst sandsynligt ikke.. det er nok bare Windows :-)
Avatar billede charley78 Novice
18. juli 2007 - 14:19 #21
hvad menes da med at "lægge en computer ned"?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. juli 2007 - 19:41 #22
Jeg tror ikke at Denial Of Service har den store effekt på private computer..
Men det bruges mod websteder eller servere der håndtere flere brugere..
Meningen er, at man prøver på at gøre webstedet/serveren utilgængeligt, ved at lave en masse forespørgsler.. ofte fra mange kilder/computere..

Jeg har (indtil videre) ikke hørt om private computere, der har været målet som sådanne angreb..

Jeg tror ikke at det er noget du skal bekrymre dig om..

Noget jeg vil anbefale, at man altid har installeret og opdateret:
- Antivirus
- Firewall

Operativsystemet (f.eks. Windows) skal også være fuldt opdateret, fordi Windows har så mange kritiske sikkerhedshuller, at man tror at det er løgn..
Avatar billede ebe Praktikant
18. juli 2007 - 20:17 #23
...jeg ville under alle omstændigheder sætte mig selv bag en router. når jeg kigger i min egen routerlog, er der mellem 20 og 60 angreb i timen...
Avatar billede charley78 Novice
18. juli 2007 - 21:59 #24
ok, mange tak!
- stadig ingen der vil have points??