Avatar billede mibu Nybegynder
17. juli 2007 - 15:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Indsæt tabelnavn i anden tabel

Jeg har en database hvor der indsætte i tre forskellige tabeller, tabel1 er er med hver gang men tabel2 og tabel3 skifter fra gang til gang.
Spørgsmål:
Kan man lave et par ekstra poster i tabel1, hvor der automatisk indsættes navnet på tabel2 og tabel2

KODE:
mysql_query("INSERT INTO tabel1(id, dato, tekst, ud_b) values('','$dato','$tekst','$ind_b''$ind_k''$ud_b''$ud_k')");

mysql_query("INSERT INTO tabel2(id, dato, tekst, ud_b) values('','$dato','$tekst','$ind_b''$ind_k''$ud_b''$ud_k')");

mysql_query("INSERT INTO $tabel3(id, dato, tekst, ud_b) values('','$dato','$tekst','$ind_b''$ind_k''$ud_b''$ud_k')");
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. juli 2007 - 16:52 #1
Jeg tror hellere du skal prøve at forklare lidt mere præcist hvad det er du prøver på og hvad du gerne vil opnå.
I første omgang lyder din implementering en smule kryptisk og burde kunne laves nemmere eller ihf anden og mere overskuelig måde.
Avatar billede mibu Nybegynder
17. juli 2007 - 17:32 #2
Det kan uden tvivl laves smartere. Men det jeg vil, er at jeg vil kunne søgning i table1, vil kunne se i hvilke tabeller mine data også er gemt!
Avatar billede mibu Nybegynder
17. juli 2007 - 17:33 #3
Det var fandenme dårligt dansk! :-)
Avatar billede alfetch Nybegynder
17. juli 2007 - 21:23 #4
Hah, er heller ik helt med ;P
Avatar billede majbom Novice
17. juli 2007 - 21:33 #5
su vil have dine data fordelt i 1½ tabel, men alligevel kunne finde det hele i én af dem??
Avatar billede majbom Novice
17. juli 2007 - 21:33 #6
su = du :)
Avatar billede mibu Nybegynder
17. juli 2007 - 21:47 #7
OK! Jeg prøver igen!
Jeg har flere tabeller - når jeg indtaster på min formside, lægges de samme data i tre tabeller på en gang, i tabel1 lægges data hver gang, de to andre tabeller skrifter fra gang til gang. Så godt så vidt!
Når jeg så senere, fra tabel1, vil søge disse data igen, har jeg brug for at vide i hvilke to andre tabeller data også er gemt! Jeg behøver ikke et udtræk fra andet end tabel1 + navnene på de to andre tabeller. Så - er det muligt f.eks. at oprette to felter mere i tabel1, hvor de to andre tabelnavne automatisk gemmes?

Jeg er totalt selvlært og temmelig ny, udi PHP og MySQL, så skriv venligst MEEEGEET langsomt!!! :-)
Avatar billede cronick Nybegynder
17. juli 2007 - 22:30 #8
Hey igen mibu.. :)

Det det ikke evt. være noget lign dette?

...

$tabel1 = mysql_fetch_assoc(@mysql_query("SELECT dato, tekst, ud_b FROM tabel1"));

if(mysql_num_rows(@mysql_query("SELECT id FROM tabel2 WHERE dato = '".$tabel1['dato']."' AND tekst = '".$tabel1['tekst']."' AND ud_b = '".$tabel1['ud_b']."'")) == 0) {
echo "Findes i tabel2";
}else{
echo "Findes ikke i tabel2";
}

if(mysql_num_rows(@mysql_query("SELECT id FROM tabel3 WHERE dato = '".$tabel1['dato']."' AND tekst = '".$tabel1['tekst']."' AND ud_b = '".$tabel1['ud_b']."'")) == 0) {
echo "Findes i tabel3";
}else{
echo "Findes ikke i tabel3";
}
Avatar billede cronick Nybegynder
17. juli 2007 - 22:31 #9
Og så skal der selvfølgelig lige en

WHERE id = 'et id her'

ind i $tabel1..
Avatar billede cronick Nybegynder
17. juli 2007 - 22:33 #10
Og så har jeg byttet rundt på svarene.. Hvis det findes skriver den, at det ikke findes, hvorimod hvis det ikke findes, at det gør. Det skal selvfølgelig også lige byttes rundt..
Avatar billede mibu Nybegynder
18. juli 2007 - 17:56 #11
Tak for forslag cronick1
Men min udførlige forklaring fik mig selv til at se lyset!
Din streg forsøger jeg stadig at regne ud! (lidt over min IQ):-)

Det kan godt være at der er nogen af jer hajer der klapper på lårene af grin, af min løsning - men den virker!

MIN KODE:
$dato = $_REQUEST["dato"];
$tekst = $_REQUEST["tekst"];
$ind_k = $_REQUEST["ind_k"];
$til = $_REQUEST["konto"];
$fra = $_REQUEST["fra"];

include("_include/database.php");

mysql_query("INSERT INTO bilag(id, dato, tekst, til, fra, ud_k, ind_b) values('','$dato','$tekst','$til','$fra','".$ind_b.$ind_k.$ud_b.$ud_k."', '".$ind_b.$ind_k.$ud_b.$ud_k."')")or die(mysql_error());

mysql_query("INSERT INTO 15_kasse(id, dato, tekst, ind_k) values('','$dato','$tekst','$ind_k''$ud_b')");

mysql_query("INSERT INTO 10_bank(id, dato, tekst, ud_b) values('','$dato','$tekst','$ind_k''$ud_b')");

echo "<br>test<br>";

TAK FOR HJÆLP! kommentar til min løsning er da velkomne!
Avatar billede cronick Nybegynder
18. juli 2007 - 19:42 #12
Min løsning var på baggrund af dette: "Når jeg så senere, fra tabel1, vil søge disse data igen, har jeg brug for at vide i hvilke to andre tabeller data også er gemt!"..

Kan ikke lige se hvordan det du selv er nået frem til, kan dette.. Anyway, det er da godt, at du fandt en løsning.. :)
Avatar billede mibu Nybegynder
18. juli 2007 - 20:56 #13
De oplysninger jeg skal bruge, hentes fra min input side.
Men hvis din model får det samme resultat, så er jeg frisk på at vi deler point!
Sende mig et svar! (jeg vil lige prøve at regne din kode ud en gang til)
Avatar billede cronick Nybegynder
18. juli 2007 - 22:30 #14
Tak, men nej tak.. Ta' bare point'sne selv..

Det jeg mente var bare, at min finder ud om det samme er indtastet i de to andre tabeller (ud fra en bestemt fra tabel1), og udskriver enten at de er, eller ikke er.. :)