Avatar billede r2d Nybegynder
15. juli 2007 - 00:01 Der er 11 kommentarer

Kan en ikke grundet PSU brænde et bundkort af

I Antec P180 sidder strømforsyningen i en ramme med silikonegummi. Jeg glemte at skrue PSUen fast til kabinettet, sådan at PSUen måske ikke havde kontakt med kabinettet....
Kan dette evt. bevirke at bundkort bliver brændt af?
Det var et Asus P5N32-E SLI bundkort. Når jeg prøver at tænde så lyser den grønne diode på bundkortet, som vist skulle betyde at alt er ok, og harddisken spinder også op, men der sker intet på skærmen - ingen POST meddelelse... Første gang jeg tændte computeren kørte den fint et par timer, pludselig slukkede den af sig selv og siden da, har jeg ikke kunne få liv i den!
Avatar billede off-line Nybegynder
15. juli 2007 - 00:59 #1
Nej det kan ikke være grunden. Det skulle mere være, hvis kassen har berørt andet
computeren, fordi den ikke sad fast. Prøv at slukke computeren, og tag strømkablet
til stikkontakten fra, i et par minutter.
Avatar billede peet-49 Novice
15. juli 2007 - 09:51 #2
Tag atxstikket af bundkortet, kortslut en sort og den grønne ledning, starter PSUèn, skal du se på bundkort/komponeneter, der er sat på bundkortet.
Avatar billede off-line Nybegynder
15. juli 2007 - 12:54 #3
Jeg foreslog ikke kortslutning, fordi spørgeren bl.a. skriver:
"og harddisken spinder også op, men der sker intet på skærmen - ingen POST meddelelse"
Så jeg gik ud fra, at der var strøm på" men det har jeg måske misforstået?
Avatar billede peet-49 Novice
15. juli 2007 - 16:49 #4
NoPost kommer fra skærmen.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2007 - 15:51 #5
respons?
Avatar billede r2d Nybegynder
18. juli 2007 - 16:01 #6
Det hjælper ikke at tage strømkablet af. - Der er strøm på. Som sagt så spinner harddisken op, alle blæsere kører etc.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2007 - 18:53 #7
Det kan jo også være grafikkortet, hvis du har muligheden, så prøv med et andet.
Avatar billede r2d Nybegynder
18. juli 2007 - 19:03 #8
Test med et andet grafikkort gør ingen forskel.
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2007 - 19:18 #9
Ja det ser jo ikke godt ud. Det eneste jeg kan komme på nu er ram. Hvis du har
mere end 1. blok så prøv at tage en ud på skift. Hvis du kun har 1. så prøv at
sætte den i en anden ramme.
Avatar billede r2d Nybegynder
18. juli 2007 - 19:34 #10
Rammen har jeg også prøvet at udskifte, strømforsyningen og køleren. For at det ikke skal være løgn har jeg også prøvet at sætte et andet bundkort i, og tror du ikke at der opstod et lignende problem. - Jeg er ved at tro at det er cpuen. Den første konfiguration var med passiv køler, og grafikkortet lavede en helvedes masse varme, som den enkelte 120 mm køler ikke kunne få ud af kabinettet... - Jeg er bange for at jeg simpelt hen har brændt cpuen af. - Er der nogle der har erfaringe med udbrændte cpuer? - Jeg vil gerne vide om en udbrændt cpu kan køre et stykke tid, for kort efter at crashe...
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2007 - 19:55 #11
Ja du har unægteligt gjort hvad du kunne for at teste. CPUén, nej jeg tror det
er enten eller. Det kunne godt lyde som om du har ret, selv om der jo sidder en
sikring i moderne CPUér. Du er vel sikker på, at bundkortet ikke på et sted berører
kabinettet? Det er jo set før, at en manglende afstands søjle har skabt problemer.
Der er måske den mulighed, at CPUén ikke er helt korrekt sat på eller at der er
for meget kølepasta. Ja jeg nævner bare nogle ting i flæng, fordi jeg ikke har
andre bud.