Avatar billede rasmusmb Nybegynder
13. juli 2007 - 19:38 Der er 6 kommentarer

oplader til bilen

Hvis man har en oplader til bilen (cigarettænder)til sin bluetooth gps, kan man så også godt sætte den i sin acer n30 PDA, uden at være bange for den brænder af? Så vil jeg nemlig være fri for at skifte lader hele tiden..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2007 - 09:35 #1
Det kommer jo helt an på om stikket, stikforbindelserne, spændingen og strømstyrken passer og er ens.

Hvis de begge er fra Acer, er der en lille mulighed, men ellers tvivler jeg da noget.

Du skal finde ud af hvor mange volt og amperer der lades med på bluetooth GPS´en, og så se om det stemmer overens med hvad PDA´en skal lades med. Det skal stå i manualerne.
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
14. juli 2007 - 10:32 #2
altså stikket passer fint i begge men de er ikke samme mærke...
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
14. juli 2007 - 10:38 #3
hvis den ene skal lades med 5V og 800mA og den anden med 5V og 2.0A. Kan man så godt putte den med mindst ampere ind i den med mest?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2007 - 10:46 #4
Ja, som sådan da...

Du skal finde ud af hvor mange amperer din biladapter giver fra sig. Så længe Volt passer, og adapteren ikke leverer flere amperer end apparatet skal lades med, er der ingen problemer.

Tag f.eks. at laderen leverer 1,5A - så vil der ikke være problemer med at lade på apparatet der skal have 2A.
Men du risikerer at "koge" apparatet, der kun skal have 0,8A

Omvendt - hvis laderen kun lader med 0,5A, så vil du kunne sætte den på begge apparater - men apparatet der skal have 2A vil tage meget langt tid at lade op...
Avatar billede rasmusmb Nybegynder
14. juli 2007 - 10:48 #5
billaderen passer til den med 0,8A.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. juli 2007 - 10:49 #6
Men iøvrigt - du løber stadig en risiko. Stikket skal jo, foruden at det passer, have de samme stikforbindelser. Du risikerer jo at det ene apparat lader på nogle andre ledere i stikket, end det andet gør - og så er der en risiko for at komme til at ødelægge det, hvor laderen/adapteren ikke passer til.

Men jeg tror nu nok der er ret stor sansynlighed for, at stikforbindelserne er ens, når stikket også er.