Avatar billede ducks Nybegynder
13. juli 2007 - 15:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Batch lignende job i Terminal

Ligesom man i Windows kan lave en bat fil med samme linie 100 gange for at eksekvere dem 100 gange, hvordan kan man lave det til Terminal i OS X?
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juli 2007 - 19:09 #1
Det kan man, hvis man kan sin *nix, som ikke behøver at være så svær. Hvis du vil springe til en god artikel om at lave et såkaldt shell script, som godt kan sammenlignes med en .bat-fil, så prøv her:
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2005/09/09/terminal4.html
Det er fjerde del af en serie, så det kan være at du skal begynde lidt forfra, for at få det hele med.
Avatar billede ducks Nybegynder
13. juli 2007 - 19:45 #2
Nu ved jeg godt det er dovenskab, men kan du forklare kort, hvordan man laver en fil der kører ./runme 5 gange?
Avatar billede egonspock Seniormester
13. juli 2007 - 21:59 #3
hmm, uden at tænke over det ville jeg lave en fil, som indeholder følgende:

#! /bin/bash
./runme

Det var vist det. Den gemmes i samme mappe som din runme-ting og kaldes på samme måde. Det er muligt at du skal lave en

chmod +x filnavn

på den. Der er ingen krav til at den hedder .bat eller sådan noget. Filen skal selvfølgelig være lavet med en rigtig teksteditor som Textwrangler, vi, emacs, BBEdit, JEdit, Subethaedit eller Textmate, eller hvad du nu bruger.
Avatar billede ducks Nybegynder
13. juli 2007 - 22:30 #4
Tak, det var bare det jeg ledte efter :)

Og ja jeg skulle lige skrive chmod +x først
Avatar billede egonspock Seniormester
14. juli 2007 - 01:04 #5
Fedt nok.

Det er rart når selv to sløve sjæle kan finde ud af sådan noget her i første hug! Jeg havde jo heller ikke testet nogetsomhelst, så det var ren rygmarv.