Avatar billede tvbrandt Nybegynder
13. juli 2007 - 10:40 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Remote Desktop Users

Jeg har en server stående i DMZ på vores domæne. Vi har flere servere. Denne ene server skal jeg give en bruger der ikke er i vores domæne adgang til. Han skal kunne arbejde på serveren, men skal ikke være med i vores domæne. Og han skal heller ikke kunne komme på de andre servere.

Kan det lade sig gøre og hvordan?
Avatar billede tvbrandt Nybegynder
13. juli 2007 - 10:40 #1
Det er enWin2003 server
Avatar billede cmoz Praktikant
13. juli 2007 - 22:46 #2
Lav en lokal bruger på serveren og tildel den ret til at remote desktop.

Hvis han skal have administrative rettigheder på serveren så meld bruger ind i den lokale administrator gruppe.
Så får brugeren automatisk også ret til at logge ind via remote desktop.

Hvis han ikke skal være administrator på serveren, skal du melde ham in i "Remote Desktop Users" for at han han få adgang via remote desktop.

Dette gør du i "Computer Management". compmgmt.msc eller højre-klik på My Comupter og vælg Manage, se mere her:

http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/95ba28f5-5a17-4b82-a4cc-886945cee95c1033.mspx?mfr=true
http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/73de2d7f-3cc3-4afb-88a2-dd0698c5d5091033.mspx?mfr=true
Avatar billede tvbrandt Nybegynder
16. juli 2007 - 09:29 #3
Jeg har nu forsøgt dit forslag, men uden held.
Der er ikke noget der hedder decideret "Ret til remote desktop" (heller ikke på engelsk som er sproget på serveren), så jeg ved ikke om det er de rjeg begår en fejl?
Avatar billede cmoz Praktikant
17. juli 2007 - 20:39 #4
Er den lokale bruger medlem af den lokale gruppe "Remote Desktop Users"

Hvis ikke så gør dette:

Skriv compmgmt.msc i Run og klik OK -> "Local Users and Groups" -> "Groups" og find "Remote Desktop Users" og dobbeltklik på den og tryk Add.

Så kommer der en søgebox der hedder "Select Users". Her trykker du på "Locations" knappen, og vælger Computerobjectet for din server, og ikke dit AD-domæne som sandslynligvis er valgt i forvejen som søgelokation.

Derefter skriv brugernavnet for bruger og tryk Check Names. Alternativt tryk Advanced og "Find Now" så finder den alle lokale brugere brugere/grupper på serveren også vælger du bare brugeren og klikker OK indtil alle dialoger er lukket.

Når brugeren er tilføjet dertil, kan den bruges til at logge ind på serveren via Remote Desktop.
Avatar billede cmoz Praktikant
17. juli 2007 - 20:44 #5
Alterntivt kan du også bare navigere til samme sted, ved at højre-klikke på "My Computer" og vælge "Properties". Derinde i fanebladet "Remote" hvis du trykker på "Select Remote Users" og "Add" så kommer samme "Select Users" søgebox op som ovenfor.
Avatar billede tvbrandt Nybegynder
23. juli 2007 - 10:56 #6
mozz - jeg har lige været væk fra dette i noget tid. Jeg har lige forsøgt igen. Har lige et spm: skal der så bare åbnes Remote Desktop og så skrive den globale ip?
Avatar billede tvbrandt Nybegynder
23. juli 2007 - 11:10 #7
tak for hjælpen
Avatar billede cmoz Praktikant
23. juli 2007 - 12:20 #8
Det var så lidt. ;)

Ja, når brugeren tilgår udefra, skal han i sin remote desktop skrive den public IP for serveren hvis der NATtes ind, og han sidder udenfor dit netværk og tilgår det over nettet.

Der skal være åbent for port 3389/TCP ind til serveren i firewall, der beskytter din DMZ.

Du kan se servens public IP ved at åbne en browser, inde fra serveren, også gå ind på http://myip.dk .