Avatar billede coolcat Nybegynder
12. juli 2007 - 17:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Netkortet forsvinder af og til under enhedshåndtering

Jeg har en Athlon64 3200 med Windows XP.

Jeg har installeret et standard realteak plug´n´play netkort (PCI).
Nu har jeg følgende problem:
Når jeg starter computeren op, er netkortet ofte forsvundet i opsætningen (enhedshåndtering). Dvs. netværket virker ikke.
Så booter jeg computeren op igen, og så er kortet pludseligt installeret korrekt. Næste gang er det væk igen.
Computeren er født med et indbygget netkort (Giga). Men det har jeg deaktiveret i Bios, da det heller ikke virker.
Jeg har haft tilsvarende problem med et trådløst netkort.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juli 2007 - 17:58 #1
Prøv at opdatere dine drivere, generelt set. Specielt driveren til dit chipset er vigtig.
Avatar billede coolcat Nybegynder
12. juli 2007 - 18:42 #2
Jeg har chipset nVidia nForce4 SLI. Jeg har installeret pakken: "nForce4_7.13_winxp2k_international_whql.exe" med følgende:
- Nvidia SMBus driver
- Ethernet driver
- IDE driver

Nu har jeg en gul markering i "Ethernet controller" i enhedshåndtering. Og ikke noget netværkskort.
Avatar billede coolcat Nybegynder
12. juli 2007 - 20:14 #3
Nu reagerer computeren slet ikke på at jeg sætter netkortet i.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
12. juli 2007 - 21:35 #4
Prøv følgende:

Fjern kortet fra computeren og genstart.

Tryk på Start > Kør > skriv  SFC /SCANNOW  > tryk på Enter-tasten.
Husk mellemrummet mellem  SFC og /.

SFC står for -> System File Checker, og din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.

Genstart computeren når scanningen er slut (fremgår af skærmen) og geninstaller dine bundkort drivere. Sluk computeren, monter kortet og genstart.

Hjalp det?
Avatar billede coolcat Nybegynder
12. juli 2007 - 22:52 #5
Okay nu er jeg i gang med skanningen. Det tager vist lang tid.
Imens skal jeg lige spørge: Bundkortdriveren - er det den samme som chipset'et ?(altså nforce4 SLI).
Avatar billede coolcat Nybegynder
12. juli 2007 - 23:21 #6
Nu har jeg kørt skanningen og geninstalleret driverne. Det virker stadig ikke.
(Jeg havde i øvrigt også lige formateret og genindlæst windows, så maskinen skulle være ren.)

NB: jeg prøvede lige at sætte et andet PCI kort i ved siden af netkortet. Så registrerede den pludselig netkortet korrekt og jeg var på nettet et stykke tid !. Men efter genstart virker det dog ikke igen.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
13. juli 2007 - 00:21 #7
Du kan prøve om du kan finde en nyere driver til dit netværkskort. Måske løser det problemet. Du kan også forsøge at finde nyere, opdaterede drivere til dit bundkort (netop dem vi har talt om her) på bundkort producentens hjemmeside.

Måske fejler selve netværkskortet noget - da må det udskiftes med et andet.

Muligheden for at dit bundkort er i stykker foreligger desværre også. Jeg hæfter mig ved det du skriver, om bundkortets indbyggede netværkskort, som du har deaktiveret i BIOS, da det HELLER ikke virker.
Avatar billede coolcat Nybegynder
13. juli 2007 - 00:58 #8
(Det vil faktisk næsten være en lettelse hvis bundkortet er i stykker. Så skal jeg da ikke rode mere med drivere/opsætning mv.)

Men nu satte jeg to PCI kort i igen og deaktiverede det ene i enhedshåndtering. Og nu har jeg faktisk kørt en time og genstartet mange gange uden at kortet er forsvundet. Jeg geninstallerede også driverne endnu en gang som du sagde.
Jeg tror, jeg vil acceptere fejlrettelsen nu. Hvis det går galt igen, køber jeg et nyt bundkort. (faktisk er der vistnok garanti på det endnu).
Tak for hjælpen. Laver du et svar, så jeg kan give points?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
13. juli 2007 - 19:07 #9
Velbekomme. Takker på forhånd for pointene.
Håber det holder for dig. *S*