Avatar billede mainz Nybegynder
11. juli 2007 - 17:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Printer, hvilken?

Jeg skal have koebt mig en printer. Den skal primaert bruges til studiet, saa det er sort/hvid, oekonomisk, og der skal ikke printes billeder - kun en figur i ny og nae.

Jeg har en Brother-printer i tankerne. Har I nogle forslag?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. juli 2007 - 18:00 #1
Køb en laserprinter.
Avatar billede japping Nybegynder
11. juli 2007 - 19:55 #2
Laserprinter ? til en studerende der tænker på kroner og øre ? Ved du hvad sådan en koster incl. forbrug ?

Nej, tag ind i Føtex når de har et slagtilbud og køb en billig HP printer men HUSK at farvepatron og sort patron skal være 2 separate enheder. Ofte kan du få en All-in-one (dvs. printer, skanner og kopieringsmaskine) til kr. 5-700,-).

I denne uge har Føtex en C3190 til kr. 699,- som opfylder ovenstående krav. Jeg har netop været inde og se data og vejledning på printeren på http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00695017.pdf

Den har også kortlæser.

Men nu kommer så den rigtig billige del af historien - fuld selv farve på din printer og spar rigtig mange penge. Jeg har selv fyldt min printer 3 gange og den printer fint. Det eneste der ikke vrker er indikationen af, hvor meget blæk der er tilbage, men det kan jeg godt leve med.

Farverne køber du hos Bog&Ide og yderligere information finder du hos deres leverandør www.fyldselv.dk.
Avatar billede bit-phreak Nybegynder
11. juli 2007 - 20:06 #3
laser hvor dælen for du det fra japping?

anyway brother laver nogle ganske udemærkede injekt printere. jeg har selv en DCP 315cn printer/scanner fra brother og den er ganske udemærket til mine behov. den kostede 700 da jeg købte den. Den nogenlunde økonomisk. især hvis man køber farvepatronerne i tyskland ved fx billigmedien.de

det er denne her jeg har. og den kan jeg varmt anbefale

http://welcome.solutions.brother.com/BSC/public/eu/dk/da/model_top/colormfc/dcp315cn_eu.html?reg=eu&c=dk&lang=da&prod=dcp315cn_eu

hvis du skal have noget supergodt men som samtidig også koster en del mere så tag et kig på canons pixma printere de er supergode, men nok også mere beregnet til at printe digitale billeder ud
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. juli 2007 - 20:52 #4
Du kan få en laser for under 1000,-
Derudover er de fleste lasere langt billigere i drift end en inkjet.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juli 2007 - 20:59 #5
Avatar billede haverslev Novice
11. juli 2007 - 21:07 #6
Avatar billede japping Nybegynder
11. juli 2007 - 22:23 #7
Min kommentar er til akyhne og jeg mener at der IKKE skal købes en laser.

Jeg har købt 250ml farve til HP inkjet og det koster kr. 150,- hvis jeg selv fylder det på.

Hvad koster tilsvarende til en laser ?
Avatar billede mainz Nybegynder
11. juli 2007 - 22:24 #8
Tak for deltagelsen.

Helt fattig er jeg nu ikke ;)

Haverslev: http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=PR-BP-2030 det var netop den printer jeg havde i tankerne! Tak for jeres hjaelp.

Eftersom valget er faldet paa Broter-printeren, maa du gerne ligge et svar, Haverslev.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juli 2007 - 23:15 #9
Ja en lasertoner er dyrere i indkøb, men giver flere sider = den er billigst.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
12. juli 2007 - 01:09 #10
Brother laser
Toner 2500 sider 328,- = 0,13 kr. pr. side
Toner 12000 sider 512,- = 0,04 kr. pr. side

HP 338 original
Blæk 450 sider 209,- = 0,46 kr. pr. side

HP 338 genopfyldning
Blæk 450 sider 70,- = 0,15 kr. pr. side

Blæk = udtværing ved fedtfingre/fugt
laser = ingen udtværing

Blæk = udtørring over tid
Laser = ingen udtørring

HP driftscyklus pr. måned 1000 sider.
Brother driftscyklus pr. måned 9000 sider.
Avatar billede old-faithful Praktikant
12. juli 2007 - 03:31 #11
Den er lidt dyrere, men du kunne også kigge på en HP460CB, som er særligt smart hvis du f.eks. skal have printeren med til eksamen. Den er nemlig meget kompakt (og derfor lettere at bære rundt på). Dertil kommer at den har et batteri, så den kan udskrive selv om en uheldig eksamensvagt måtte snuble over strømkablerne.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309698
Avatar billede haverslev Novice
12. juli 2007 - 09:18 #12
Held og lykke med printeren ;o)
Avatar billede japping Nybegynder
12. juli 2007 - 22:45 #13
Jeg gik ud fra at printeren skulle være økonomisk som skrevet. Derfor har jeg denne tilføjelse:

Jeg er ikke enig i akyhne's beregninger, idet priserne ikke stemmer overens med mine indkøb. Først vil jeg gerne vide om akyhne regner med 11ml eller 24 ml patroner ? Hvis jeg regner med 24 ml patroner og genopfyldning får jeg 250 ml til kr. 150,-. dvs.

HP 338 genopfyldning
Blæk 450 sider 24/250*150/450=0,032 kr pr. side.

Og den originale kan du altså få til kr. 157,- på HP's egen hjemmeside.

Kan vi blive enige om, at HP's inkjet er billigere pr. side ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juli 2007 - 23:24 #14
150 kr. for en patron der kan printe 450 sider?

Det giver 3o øre pr. side.

Inkjet kan IKKE hamle op på pris pr. udskrift mod laser.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
13. juli 2007 - 00:58 #15
Jeg regnede med HP 338 patronen. Hvor meget den indeholder, ved jeg ikke. Hvis jappings regnskab holder stik, ved jeg nu stadig hvad jeg selv ville vælge: Laser til 4 øre pr. side, fremfor ink til 3 øre pr. side.

Og jeg kan garantere Jer for at min kone, som er lærer, er mere glad for at modtage en elevopgave leveret i laserudskrift, end i inkjet.

Et andet aspekt er at målingen for udskrift (altid) er opgivet i 300dpi, som for mange er svært at læse når vi taler om inkjet, men som står betydelig skarpere når vi taler om 300dpi laserudskrift. Her er papiret selvfølgelig også en vigtig faktor.

Et tredie aspekt er at mange inkjet printere ikke har det godt med genopfyldning, da patronen i mange tilfælde stopper til.

Et fjerde aspekt er at nogle slags genopfyldningsblæk er meget sarte overfor fingerberøring, endda afhængige af hvilken printer blækket bliver udskrevet med. Dette afhænger oftest af printermærke, hvor det er forskelligt hvor meget blækket bliver varmet op i dyserne, og dermed hvordan blækket reagerer på dette.

Lasere er som oftest bedøvende ligeglade med papirkvaliteten, og udskriver blot med største vellyst.
Avatar billede japping Nybegynder
13. juli 2007 - 23:54 #16
john stigers -> Jeg tror ikke du har forstået hvad jeg skrev. De kr. 150,- er for 250 ml. InkJet ER ALTSÅ BILLIGST.

Akyhne -> du har helt ret i hvad du skriver. Jeg gik kun efter den billigste løsning som MAINZ ønskede.