Avatar billede tulip Nybegynder
10. juli 2007 - 22:20 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

ATI Radeon X1950 Pro: Skærmen går i sort

Hej alle Eksperter
Jeg har købt et Club 3D ATI Radeon X1950 Pro grafikkort. Men jeg har et problem. Når jeg er inde og spille spil, sker det ofte at spillet går helt i stå og slet ikke vil reagere, og efter noget tid slukker skærmen også, ligesom om der slet ikke er forbindelse fra grafikkortet. Når jeg så har slukket computeren og tændt den igen, er opløsningen sat helt ned til 800x600, hvor den før stod på 1280x1024.
Det er kun når jeg spiller spil det sker, det sker ikke når jeg er på nettet, eller andre ting. Jeg har prøvet med mange forskellige spil, så det er ikke det der er galt.

Min computer opsætning er:
P4  2.8 GHz
1024 MB Kingston Valueram
160 GB harddisk
520 watts Atrisk Silent PSU.

Kan det være fordi den bliver for varm?
Avatar billede multikoch Nybegynder
10. juli 2007 - 22:48 #1
har du opdateret driver
Avatar billede tulip Nybegynder
10. juli 2007 - 22:54 #2
Ja det har jeg.
Jeg har også prøvet at slette de drivere jeg installerede fra den medfølgene CD og i stedet hente nogle fra nettet og installere dem.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
10. juli 2007 - 23:37 #3
Ja det kan godt være varmen siden det kun gør det i spil hvor den som bekendt bliver mest belastet.
Avatar billede tulip Nybegynder
10. juli 2007 - 23:47 #4
Men hvad skal jeg så gøre, skal jeg købe en GPU køler, eller kan det være en fejl der gør den bliver for varm?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. juli 2007 - 08:44 #5
Jeg har selv købt et x1950Pro for nylig, som også begyndte at fejle.

Efter at have nærlæst div. fora, har jeg fundet ud af flg.:

1. Kortet sluger overraskende meget strøm

2. Kortet er ret ofte defekt

Har du mulighed for det, så prøv evt. med en anden strømforsyning. Og prøv at aflæse temperaturen når du spiller, for at se om den bliver for høj.
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juli 2007 - 09:11 #6
hvor stor er di strømforsyning? Har du sat strøm til kortet?
Avatar billede drgonzo Praktikant
11. juli 2007 - 09:11 #7
edit - så lige den er 520w, så den er fin. Har du sat strøm til kortet?
Avatar billede tulip Nybegynder
11. juli 2007 - 10:22 #8
Ja der går et strømstik fra PSU'en som er sat til kortet. Ja der står at kortet skal bruge 450 watt. Jeg har desværre kun en anden strømforsyning på 250 watt og det er jo ikke nok.
Jeg har også læst at det ofte var defekt, men er det ikke det som saphire har lavet?
Avatar billede tulip Nybegynder
11. juli 2007 - 10:22 #9
Hvordan skal jeg aflæse temperaturen?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. juli 2007 - 10:52 #10
Jo du har hel ret i, at Sapphire indtager en suveræn førsteplads mht. fejl med denne gpu. Mit var dog også et Club 3D og synes blot det er påfaldende, at netop x1950Pro er så stærkt repræsenteret.

Men vi kan jo alle få mandagshardware :)

Du kan se temperaturen i ATI Catalyst Control Center eller fx Everest
Avatar billede tulip Nybegynder
11. juli 2007 - 11:29 #11
Ja okay, når jeg bare sidder på nettet og surfer, er den omkring 40 grader. Men jeg kan da lige se hvad den er i spil.
Avatar billede tulip Nybegynder
11. juli 2007 - 12:12 #12
Jeg prøvede lige at spille et spil. Så var jeg ude at tjekke næsten lige inden den gik fast, og der var temperaturen 46 grader, så da den gik fast var den nok omkring 47-48 grader.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
11. juli 2007 - 12:27 #13
Ja det er jo ikke alarmerende.

Mit bud er, at kortet er en bytter
Avatar billede tulip Nybegynder
11. juli 2007 - 12:28 #14
okay, det prøver jeg så.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. august 2007 - 09:54 #15
Fik du det byttet?
Avatar billede tulip Nybegynder
23. august 2007 - 10:09 #16
Ja jeg har fået den byttet on nu virker den. Den larmer bare temmelig meget.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. august 2007 - 10:16 #17
Du kan evt. skifte blæseren ud med denne:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308494
Avatar billede tulip Nybegynder
23. august 2007 - 13:16 #18
Det er ikke blæseren der larmer. Den har jeg prøvet at slå fra, men den larmer stadig, men jeg kan høre lyden kommer fra grafikkortet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. august 2007 - 14:48 #19
Sikker?

Der skulle ikke gerne være andre bevægelige dele end blæseren på dit grafikkort
Avatar billede tulip Nybegynder
23. august 2007 - 17:24 #20
Ja jeg er sikker.
Jeg synes også selv det er mega underligt, men jeg har prøvet tage blæseren fra og prøvet at sætte en finger på den så den stopper, men den siger stadig sådan en underlig/larmende/irreterende lyd
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. august 2007 - 17:33 #21
Hmm det har jeg aldrig været udsat for før.

Måske drgonzo har prøvet det?
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. august 2007 - 17:50 #22
synes det lyder som blæseren også, kan ikke umiddelbart komme på andet, der er ikke andet der kan larme på gfx kort, så må det være psu blæser eller cpu blæser, det kan godt være svært at bedømme hvor lydene kommer fra i en com
Avatar billede tulip Nybegynder
23. august 2007 - 22:59 #23
Ja det synes jeg nemlig også. Men jeg har prøvet sætte en finger på alle blæsere så de stopede, i hele computer, men lyden blev stadig ved. Jeg tjekkede også cd-rom drev. Det sjove er at det er kun når jeg spiller spil, eller andet der kræver noget ekstra af grafikkortet.
Avatar billede nasher1983 Nybegynder
01. september 2007 - 13:10 #24
Jeg har også et Club3d 1950pro , og jeg tror at varmen er fejlen på min eftersom det iøjeblikket KUN er company of heroes den slukker for skærmen i. Men jeg fatter intet af at skifte blæser eller vide hvilken en jeg skal vælge. Nogen hjælp at hente der ?

NASHER
Avatar billede tulip Nybegynder
02. september 2007 - 14:55 #25
Jeg har fået byttet mit grafikkort. Så hvis det skyldtes varmen så må det jo ha været en fejl med varmen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. december 2007 - 13:49 #26
husk at lukke her
Avatar billede tulip Nybegynder
28. december 2007 - 22:29 #27
Så lukker jeg nu
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. december 2007 - 11:13 #28
så selvom folk kom med masser af indlæg omkring varme og muligt defekt kort, beholder du selv point, det er sku dårlig stil.. Men ohh well
Avatar billede tulip Nybegynder
29. december 2007 - 13:42 #29
Nej jeg vil da gerne give point til nogen, men det er bare lidt svært at trykke accepter til en kommentar.
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. december 2007 - 14:14 #30
En anden gang bare bed om svar fra dem du mener skal have point, så kan du acceptere. Godt nytår :)