Avatar billede fldu Nybegynder
10. juli 2007 - 13:50 Der er 5 kommentarer

Linux, hvilket, nybegynder

Jeg kunne godt tænke mig at prøve linux,som jeg aldrig har prøvet før, men ved ikke helt hvilken version? Det ser ud som om at der bl.a. bliver anbefalet Ubuntu til nybegyndere.

1)Forslag, evt med link.

2)Har det noget at sige hvilken version man vælger ifh.t programmer?

3)Jeg har en ekstra pc bærbar ca 1000-1500mhz, med 512mb ram, jeg vil bruge til linux. Er det nemmest både at have Windows og Linux på den, eller er det nemmest bare at have linux? er der stor forskel på hvor hurtig den er med begge eller kun linux? Hvad er bedst, hvis det går helt galt for mig med linux?

4)Nogen forslag til programmer jeg har brug for?
a)programmering som evt ligner c++, skal ikke være alt for langsomt, da jeg har brug for at lave mange iterationer ved beregninger.

b)evt matematikprogram, eller evt bare 3d plot prgram, har hørt lidt om gnuplot.
Avatar billede showsource Seniormester
10. juli 2007 - 14:02 #1
jahh, som du selv skriver, ubuntu anbefales af mange, og har de sidste 14 dage "leget" med en ubuntu-desktop. Ligner windows på mange måder. www.ubuntu.com

Nyeste version må vel næsten være at foretrække?

Både win og linux på samme pc, burde ikke betyde noget hastighedsmæssigt
Går det galt for dig med linux, ja så installerer du evt. bare igen! :O)

Programmer? Ved ikke.....
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juli 2007 - 15:14 #2
Ubuntu maa vaere et udmaerket valg.

Ikke meget. De fleste programmer laves til Linux - distro betyder mest for installations programmet
og hvilken software der kommer sammen med distributionen.

1000-1500 MHz og 512 MB er helt OK, men hvis du vil koere med X og du skal blive
glad for det skal du nok trimme opsaetning lidt.

Du koerer kun et styre system af gangen, saa det er ligegyldigt for al andet end
diskplads om du har et eller to.

[jeg anatger at du ikke snakker om virtual system]

C++ compileren til Linux er GCC g++. Du skal kun vaelge editor.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
10. juli 2007 - 17:53 #3
python er perfekt til ubuntu.
Avatar billede fldu Nybegynder
13. juli 2007 - 13:03 #4
Hvor stor er forskellen på Ubuntu og SUSU?? er det sværere at bruge og sætte sig ind i eller er det bare større og på længere sigt med flere muligheder?
Avatar billede fldu Nybegynder
13. juli 2007 - 13:42 #5
mente suse