Avatar billede ll-ronaldo-ll Nybegynder
08. juli 2007 - 13:31 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Password på netværk?

Hej.

Jeg har købt en bærbar, som jeg vil koble på internettet via en trådløs router. Jeg har i forvejen en stationær med internet. Jeg har købt en linksys router dertil.

Jeg har så været inde på min stationære og installere CD'en fra linksys. Der var lige nogle punkter, hvor jeg ærligt talt ikke vidste hvad jeg skulle skrive, så det blev som det var. Den stod på Channel 11, hvilket den anbefalede og der var nogle andre oplysninger også, som jeg bare lod stå.

Jeg har så prøvet at oprette en forbindelse fra min bærbar, hvilket også virkede.

Problemet er bare, at jeg på intet tidspunkt indtastede et kodeord for at komme på netværket fra min bærbar.

Derfor lyder mit spørgsmål:

Hvordan får jeg et kodeord på netværket, så andre ikke bare kan koble sig på?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 13:35 #1
du skal rette ssid i den trådløse router det er et id navn
derudover skal du køre med mac filtrering så kun de mac numre der står i listen får lov til og koble sig på den trådløse router .

husk og rette default kodeord til et nyt
Avatar billede ranglen Nybegynder
08. juli 2007 - 13:48 #2
Du skal kigge på WPA (gerne WPA2 med AES) kryptering. Når krypteringen aktiveres, skal du vælge en kode. Der findes nogle online værktøjer der kan hjælpe med at generere stærke koder.

mac filtrering forhindrer kun at man kobler sig på ved et uheld
Avatar billede ll-ronaldo-ll Nybegynder
08. juli 2007 - 13:49 #3
Hvordan gør jeg lige det?

Skal jeg bruge CD'en igen?

Og hvad skal jeg ændre det hele til?

Jeg havde en del problemer med cd'en første gang. Efter jeg skulle tjekke om routeren lyste, der skulle jeg pludselig skrive et password ind. Hvilket password skal jeg lige bruge? Det jeg brugte første gang virker ikke nu.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 14:35 #4
det rettes i routeren som har et default ip nummer som står i din manual

http://192.168.1.xxx

ligeledes kodeord står der
Avatar billede ll-ronaldo-ll Nybegynder
08. juli 2007 - 14:56 #5
Hvordan kommer jeg lige ind i den router? Hvis jeg ændrer dit link til ip-nummeret finder den jo ikke noget.

Skal jeg gå ind på routeren fra den stationære eller min bærbar?

Går jeg ind på den bærbar, så kan jeg markere Trådløs netværksforbindelse under Netværksforbindelse, og så trykke på Encrypt File, hvorefter der kommer noget frem med Acer eDataSecurity Management. Her kan jeg indtaste et Supervisor password.

Men burde det ikke skulle laves fra den stationære?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. juli 2007 - 15:04 #6
ip adresse til router er sikkert http://192.168.2.1
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. juli 2007 - 15:05 #7
Husk!!!
Trådløst net SKAL sættes op m. kabel til router først!
Avatar billede ll-ronaldo-ll Nybegynder
08. juli 2007 - 15:22 #8
Det virkede heller ikke. Når jeg trykker på linket, burde jeg så kunne se noget? For det kan jeg ikke.

Jeg kørte cd'en først - som der eftertrykkeligt stod - og fulgte guiden med at putte stikkene ind de forskellige steder.

Jeg tog forresten et screenshot af den side, jeg ikke vidste noget om.

Der står bare:

SSID
Channel
Network mode
Device name.

Skal jeg bruge det til noget?
Avatar billede ll-ronaldo-ll Nybegynder
08. juli 2007 - 15:39 #9
Endelig fik jeg det lavet!

Jeg ringede lige til en bekendt, som så fik det ordnet. Adressen var 192.168.1.1.

Men tryk lige på svar, så kan I alle få lidt point.
Avatar billede osigaard Nybegynder
08. juli 2007 - 16:11 #10
ll-ronaldo-ll

Fra din stationære/kabel-forbundne computer, starter du din internet browser op, i adresselinjen, der hvor der f.eks står: http://www.eksperten.dk/spm/786698, skriver du

http://192.168.1.1 eller blot 192.168.1.1

Så kommer en logon skærm frem, feltet Brugernavn: lader du være blank i feltet Adgangskode: skriver du det password, du valgte da du var inde på routeren første gang, valgte de ikke noget nyt password, skal du bruge default password, der er admin

Klik på Wirwless og i feltet Wireless Network Name  (SSID) : vælg det navn, du vil kalde dit trådløse netværk, klik på Wireless Security i feltet Security Mode : vælger du WPA-Pre-Shared Key eller WPA2-Pre-Shared Key i feltet WPA Algorithms : vælges TKIP eller AES, i feltet WPA Shared  Key : indtastes et selvvalgt kodeord på mindst 8 tegn,
klik på Save Settings inden du lukker browseren.
Du har nu sat sikkerhed på dit trådløse netværk.
Det tilrådes at se Brugermanualen til routeren igennem, den findes på den DC, der fulgte med Routeren.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 16:15 #11
ok behold nogle af dem selv
Avatar billede osigaard Nybegynder
08. juli 2007 - 16:29 #12
:)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. juli 2007 - 17:08 #13
rtfm næste gang ;)
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2007 - 16:05 #14
du skriver :

Wireless Security i feltet Security Mode : vælger du WPA-Pre-Shared Key eller WPA2-Pre-Shared Key i feltet WPA Algorithms : vælges TKIP eller AES, i feltet WPA Shared  Key : indtastes et selvvalgt kodeord på mindst 8 tegn,

dette gælder jo som sagt for routeren

men hvad med netkortet ?
Avatar billede ll-ronaldo-ll Nybegynder
13. juli 2007 - 16:07 #15
Som skrevet, så har jeg fået det løst. :)

Men ellers tak for hjælpen.