Avatar billede lucian82 Nybegynder
07. juli 2007 - 11:12 Der er 13 kommentarer

Ustabil PC fra dag 1

Hej

Jeg har igennem længere tid forsøgt at fejlfinde på min PC som bliver ved med at gå ned

Men først hvilken komponenter vi snakker om i den pågældende pc:

1: 2x OCZ PC2-8500 SLI  1GB ram

2: 1 stk. Asus Geforce 8800GTS 640 mb PCI-E

3: Silverstone SST-ST75ZF 750 Watt PSU

4: 1 stk. Intel Core 2 Duo E6600 4 mb 2,40 mhz 1066FSB ( med stock køler som efter tests aldrig har været over 65 grader)

5: Samsung 1.44 floppy drev

6: Seagate Barracuda 7200 320GB harddisk

7: Plextor PX-775A DVD brænder

Fejlen:

PC’en køre stabilt i ca. 6-7 timer hvorefter den kommer med bsod og genstarter hvor den så bare hænger i opstarten det eneste der hjælper er at slukke og tænde for den fysik. Den kan også finde på at fryse totalt og igen det eneste jeg kan gøre er at slukke og tænde for den.

Fejlen opstår typisk når jeg spiller men sker ligeså vel når jeg bare sidder og browser hvor den jo ikke er belastet

Forløbet:

Da jeg er overbevist om at fejlen ligger i hardwaren har jeg taget kontakt til den forhandler jeg har købt motherboard og ram af og vi aftalte han skulle have board og ram sendt over til ham så han kunne teste det men kunne efter en uges non stop belastnings og varme forsøg ikke få den til at gå ned på noget tidspunkt.
Vi snakker så lidt frem og tilbage og bliver enige om det muligvis er harddisken der er defekt så han er så flink at sende mig en låne disk med tilbage vi er også inde og vende omkring varmen i toweret måske er synderen.

Jeg samler så PC’en igen og lader siden af kabinettet være afmonteret og stiller min bord blæser ned ved siden af kabinettet så den peger direkte ind i siden af den på højeste trin så der kommer masser af kølig luft ind til alle komponenterne
og går i gang med at spille og teste den i 3dmark 06 i højeste setting og den køre sådan set fint med hans harddisk i 1 dag. pludselig på anden døgn fryser den så igen efter godt 10 timers spil.

Så jeg sidder her nu igen med samme problem ny harddisk som er 100% i orden og et gennemtestet motherboard og ram.

Til sidst:

Skal skynde mig at sige at jeg på intet tidspunkt har haft den overclocket hverken ram, mainboard eller GPU’en. Alle mine forsøg på tests er sket med en frisk installation med win XP med alle opdateringer. Den nyeste firmware til mit mainboard (P28)og selvfølgelig de nyeste driver til grafikkort (nvidia), mainboard (EVGA)

Det eneste jeg snart kan komme på er at det enten er grafikkortet der er defekt hvilket jeg ville synes er mærkeligt når den kan køre så længe før den crasher. Eller også er det min PSU selvom ham jeg har købt mainboard og ram er vil æde sin gamle hat på det ikke er den da han selv forhandler den pågældende PSU og aldrig har haft noget vrøvl med den.

Kort sagt HJÆÆÆÆLP!
Avatar billede lillebror Nybegynder
07. juli 2007 - 11:51 #1
Du får BSOD siger du, men hvilken?

Har du ikke noget information fra den fejlskærm? Det kunne jo være, der var noget at hente der.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve et andet grafikkort, selvom det er mærkeligt at den først går ned så sent.
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. juli 2007 - 11:51 #2
Hvad er bsod fejlmeldingen?
Hvad står der i windows log?

Sikker på det ikke er software?
Avatar billede lucian82 Nybegynder
07. juli 2007 - 12:36 #3
Hvordan skulle det kunne være software fejl når det er en frisk installation med de nyeste driver ved gentagende forsøg? (har forsøgt med dem der fulgte med til hver komponent) men samme udfald...

har slået automatisk genstart fra i xp nu og vender lige tilbage med en melding på hvad den skriver... dog ikke hver gang bsod kommer før den går ned.
Avatar billede madsjk Nybegynder
07. juli 2007 - 23:58 #4
Jeg har næsten samme problem med mit Geforce 8800... når jeg er inde og game går det lige pludselig i hak og det eneste jeg kan gøre er at slukke på kontakten, men hvis du finder ud af noget så skriv til mig på den her hjemmeside
Avatar billede lucian82 Nybegynder
08. juli 2007 - 15:51 #5
har prøvet at installeret en hotfix (Intel Core 2 Duo/Quad Hotfix) http://support.microsoft.com/?kbid=936357

kørte så en enkel 3dmark 06 full test der steg min score med lidt over 2000 points.... giver ikke rigtig mening.

har oplevet spontane score ændringer på den før uden rigtig at have ændret på noget. den normale 3dmark score plejer at ligge på omkring 5300 points lige efter hotfix install fik jeg: 7738 som jeg har oplevet før spontant.

den første bsod jeg fik igår efter jeg har slået automatisk genstart fra:

***********************************************************************************
Fejlen skyldes muligvis følgende fil: nv4_disp

Enhedsdriveren sad fast i en uendelig løkke. Dette er normalt tegn på
et problem med selve enheden eller en enhedsdriveren, der ikke programmerer
hardwareen korrekt.

kontakt hardware forhandleren for at få den nyeste driver

Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x000000EA (0x88f506e8,0x8982d7c8,0xBACEBCBC,0x00000001)

nv4_disp
***********************************************************************************

googlede så på den fejl og fandt denne hotfix:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=4432

som jeg har hentet og installeret

har så sat den til at køre 3dmark til at køre loop idag

og BANG! bsod igen efter et par timer!

bsod:

*** STOP: 0x0000008e (0x0000005,0x8060c78f,0xb5005c4c,0x00000000)
Avatar billede lucian82 Nybegynder
08. juli 2007 - 15:53 #6
btw så er 3dmark scoren faldet til det den plejer omkring de 5300 points UDEN jeg har ændret på noget!

hvad fanden sker der?!
Avatar billede grenaa Nybegynder
09. juli 2007 - 14:52 #7
Prøv med et andet grafikkort
Avatar billede lucian82 Nybegynder
09. juli 2007 - 23:53 #8
Så har jeg fået ombyttet gfx kortet og ca 15 min efter jeg har monteret det sprit nye kort får jeg bsod....

har igen forsøgt vider testing hvor den har frosset end til vidder 4 gange...

opdaget forresten ved et tilfælde at de gange den har frosset idag er blæseren på gfx kortet stoppet totalt og kortet føles meget varmt!

det her kan kun være en def PSU!
Avatar billede lucian82 Nybegynder
11. juli 2007 - 20:43 #10
Nå så kom jeg endelig til bunds i det hele...

Har fået lov at låne en strømforsynings tester + en anden PSU som er 100% iorden...

status på min egen PSU er at den er 100% iorden altså hellere ikke der fejlen ligger.

faldt så over: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1132703 og for dem der "gider" at zappe nogle af de 201 posts igennem så ligger fejlen i chipsettet.

Får tilsendt et ASUS Striker Extreme til imorgen men ifølge førnævnte link er der risiko for at dette board også kan have fejlen.

Så pas på der ude hvis i skal ud og have nyt motherboard tænk en ekstra gang inde i vælger 680i chipsettet!

/Lucian
Avatar billede lucian82 Nybegynder
11. juli 2007 - 20:44 #11
Særligt fra EVGA!
Avatar billede lucian82 Nybegynder
13. juli 2007 - 12:25 #12
Så fik jeg monteret det nye ASUS Striker Extreme igår aftes..... og guess what?!?!?!

NO GO!! fik skærmbillede første gang jeg bootede og gik så ind i bios for at sætte ram volt osv op og whupti! så frøs den! bag på boardet er der en lille digi skærm der viser fejl koder og den hænger bare på "CPU INIT" alt starter op cpu blæser gfx blæser hd's cd-rom der kommer også lys i selve boardet men aldrig skærmbillede....

Googler man på ASUS Striker Extreme CPU INIT finder man 100 vis af brugere verden over der har samme problem med dvs løsninger man meget få det virker for.

Kan simplethen ikke forså hvordan et produkt i den pris klasse kan have så mange fejl!  X( de skulle bare IKKE have lov at sælge sådan noget lort!!!

Tror jeg smider håndklædet i ringen nu og forlanger mine penge tilbage.... har prøvet alt.

/Lucian
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. juli 2007 - 16:20 #13
Husker du at bruge 8 pins connector og ikke 4 pins?