Avatar billede obmm Nybegynder
07. juli 2007 - 09:42 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Sætte stik på utp kabler, hvordan skal farver kabel side

Hej, Jeg har arvet kabel og tang og vil derfor gerne selv forsøge at samle mit netværkskabel, skal det have speciel længde, hvordan skal farve/ledninger sidde i stik, er der en bestemt rækkefølge.
UTP-kabel med modularstik. Det skal ikke være krydset kabel, men f.eks. fra HUB til PC-er.
Avatar billede peet-49 Novice
07. juli 2007 - 09:45 #1
Du følger farverne ens på begge stik, gælder ikke for krydset kabel, længden er næsten uden betydning, hvis du ikke laver ekstrem lange kabler over 50/100 meter.
Avatar billede Spotgun Seniormester
07. juli 2007 - 09:57 #2
http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_5

Dér har du de officielle farverækkefølger. Brug samme rækkefølge i begge ender, hvis kablet skal gå lige igennem, og brug en af hver slags, hvis det skal være krydset.
Avatar billede pmejer Nybegynder
07. juli 2007 - 10:00 #3
Hej,
Det er IKKE ligegyldigt, hvilken farverækkefølge du bruger. Jeg skal forsøge at forklare, hvordan du gør herunder:
1: Hold stikket med "pinden" nedad og hullet til kablet ind mod dig selv.
  Nu er pin1 til venstre, og pin 8 til højre.
2: Afisoler et godt stykke af kablet, ca. 5 - 8 cm, afhængig af, hvor store dine fingre er. Du skal have noget at arbejde med.
Split parrene fra hinanden.
Nu kommer farverækkefølgen:
pin 1: Hvid / orange
pin 2: Orange
pin 3: Hvid / grøn
pin 4: Blå
pin 5: Hvid / blå
pin 6: Grøn
pin 7: Hvid / brun
pin 8: Brun

3: Hold lederne i rigtig rækkefølge mellem pege- og tommelfinger i venstre hånd, således at længden på lederne nu passer i stikket. Klip den overskydende længde af med en lille bidetang.
4: Sæt stikket ind over lederne og "vrik" forsigtigt lederne på plads i stikket.
Vær sikker på at kappen på kablet kommer ind i aflastningen.
5: Kontroller at farverækkefølgen er korrekt.
6: Sæt stikket i tangen og pres et par gange.

Nu har du lavet dit første stik og det er sikkert ikke særlig vellykket, men det er faktisk en svær øvelse de første par gange, så fortvivl ikke, men prøv et par stykker til. Det bliver lige pludselig let.

God fornøjelse og held og lykke.

//Peter
Avatar billede thesheriff Nybegynder
07. juli 2007 - 10:01 #4
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. juli 2007 - 10:46 #5
Lige en anmærkning til thesheriffs link: Rigtig mange routers og switches understøtter i dag autodect af forbindelseskablet, d.v.s. det er ligegyldigt om man bruger krydsede eller lige kabler. Dermed kan man nøjes med en type kabler, eksempelvis lige, og dermed undgå kabelforvirring.
Avatar billede obmm Nybegynder
08. juli 2007 - 18:46 #6
Svært at give point, der er meget godt fra alle, men peet-49 kom først..
Avatar billede peet-49 Novice
08. juli 2007 - 18:50 #7
Takker for point.