Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 16:59 Der er 21 kommentarer

Driver til designjet 450c

Jeg mangler kraftigt en driver til min plotter: designjet 450c
Jeg plotter fra Autocad 2002.
Jeg anvender XP 64bit, og kan ikke finde en fungerende driver.

Når jeg går i "tilføj printer" kan jeg ikke vælge modellen 450c, men kan vælge alverdens andre f.eks 350c og 650c.

Jeg har downloadet en fil pl532, men x64 vil ikke acceptere .inf filen.

Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 18:23 #1
Jeg fandt i et forum denne tekst:
_____________________________
To my knowledge there is no x64 driver available.
Download the HP Universal Printing PS and your plots will be spooled to this driver. It may be a little slower, but it works okay.
As a matter of fact, depending on what print quality you select....you may find it prints faster.
_____________________________

Jeg har fundet og installeret HP Universal Printing driver, men når jeg forsøger at printe til den spørger den efter en adresse.
Printeren (plotteren) er koblet til LPT1, men hvad hedder den korrekte sti til lpt1?
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 19:53 #2
Kan man overhovedet angive LPT1 som adresse?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2007 - 20:48 #3
Du skal ind i egenskaber for den printer du har oprettet, vælge fanebladdet "Porte" (Ports) og vælge at du vil printe til porten LPT1.

Men det kunne jo tænkes at du ikke har en 64bit driver til din parallelport, så du i virkeligheden slet ikke har en LPT1 aktiv?
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 21:05 #4
Jeg har efterhånden installeret 8-10 drivere, men kan ikke skrive 1 linie ud med nogen af dem.
Jeg har valgt LPT1 i dem jeg kan, men universaldriveren spørger efter en sti.
Jeg skulle aldrig have købt en 64 bit maskine - har nu siddet i 4 timer og forsøgt at udskrive en tegning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2007 - 21:12 #5
Jeg må indrømme jeg ikke har nogen idéer.

Hvordan ser "porte" fanebladdet ud? - er der slet ikke mulighed for at vælge LPT1, når du bruger universal driveren? Jeg kan ikke se hvad der skulle forhindre det...

Og jeg har ikke den fjerneste idé om hvilken adresse det kunne tænkes at være, med mindre man har fået sat den til at printe til en netværksport eller direkte til fil i stedet...
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 21:23 #6
Der er ikke noget faneblad for porte i universaldriveren, men jeg fandt en kommando i Autocad "plotter mannegement" hvor jeg kunne vælge model 450c men den svarer "cannot open port"
Det er ligemeget om den virker i andre programmer, blot den kan printe for autocad.
Hvordan får jeg åbnet den port?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2007 - 21:29 #7
Hmm - har du installeret printerne overhovedet?

Hvis ikke der er et "Porte" faneblad, lyder det ikke som om den overhovedet er installeret.

Du skal gå i start->Printere & Faxe og vælge "Tilføj printer".

I guiden kan du vælge at printe til LPT1 - og når du når til punktet at du skal vælge en printermodel, vælger du "Har disk" og guider den hen til det sted, driveren er pakket ud.

Har du kørt driverens SETUP fil, bør du have driveren i forvejen - og det burde kunne lade sig gøre at finde den i den indbyggede liste over printerdrivere...
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 21:35 #8
Jeg har netop fundet port fanebladet, og den står til LPT1. Jeg har forsøgt med 2 universaldrivere; universal printing PCL6 samt universal printing PS.
Vælger jeg PCL6 skal jeg angive en sti til printeren, og vælger jeg PS får jeg fejlmeddelelsen "den valgte universal printing PS er ikke en HP-enhed"?

Jeg er lost...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2007 - 21:58 #9
Det kan jeg godt forstå...

Jeg troede egentlig det var Adobes Universal PrinterDriver du havde hentet - den findes her: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1498 (Det er Adobe der har "opfundet" PostScript sproget).

Prøv at hente den og se, om der er mere liv i den. Der står godt nok ikke nævnt noget om x64 - så det må nok prøves...
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 22:15 #10
Desværre... den kan jeg heller ikke få til at virke.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2007 - 22:21 #11
:-/ Så er vi tilbage til spørgsmålet - virker parallelporten overhovedet? Det kunne forklare hvorfor driveren ikke kan se det er en HP Printer.

Hvordan ser det ud i enhedshåndteringen - er porten uden fejl?

Du kan også prøve at gå i BIOS for computeren og se, hvad parallelporten er sat til (ECP / EPP m.m.). Jeg mener at kunne huske den bør stå til ECP, men er ikke sikker - og du kan jo prøve de forskellige indstillinger.
Avatar billede leasy Nybegynder
04. juli 2007 - 22:36 #12
uha.. det er jo den engelske udgave X64 jeg har - hvor skal jeg kigge?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. juli 2007 - 23:03 #13
Højreklik på "My Computer", vælg "Manage Computer" og vælg punktet "Device Manager". Herunder ser du tilsluttede enheder, og evt. om der er problemer.

BIOS kommer du ind i før Windows starter op - typisk ved at trykke DEL eller F2 under opstarten af maskinen.
Avatar billede leasy Nybegynder
05. juli 2007 - 07:09 #14
Jeg kan ikke finde nogen parallel port i device manager?
Det skyldes måske porten ikke er konfigureret? så hvordan får jeg porten aktiveret.

Jeg tilsluttede en gammel deskjet 1120C, og den kunne findes under "add printer" men fejlmeddelelserne er de samme som ved Designjetten.
Avatar billede leasy Nybegynder
05. juli 2007 - 08:33 #15
Så har jeg fået installeret en printerport, som også kan ses i "device maneger" men det er samme problem.....
Avatar billede leasy Nybegynder
05. juli 2007 - 08:48 #16
Hvilken port skal jeg egentlig vælge når jeg tilføjer ny? "ECP printerport", eller "printerport"
Avatar billede leasy Nybegynder
05. juli 2007 - 09:12 #17
Uanset hvilken jeg vælger, installerer den sig automatisk på LPT3.
Hvis jeg vælger LPT1 i device manager påstår den der er konflikt med "PCI bus" (hvad det så betyder)?

Det er næsten håbløst...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. juli 2007 - 09:48 #18
Det er også i orden at kalde den LPT3. Så skal du bare vælge LPT3 i portindstillinger for printeren.

Men det kunne iøvrigt tyde på at den i forvejen har registreret og reserveret LPT1 et andet sted - hvilket kunne tyde på at du har porten installeret i forvejen...
Avatar billede leasy Nybegynder
05. juli 2007 - 10:01 #19
Jeg har prøvet at vælge/tvinge den til lpt1 i device manager og genstarte maskinen - nu giver den ingen konflikter.
Jeg kan få kontakt til porten via kommando prompten. (copy con lpt1 - showpage = 1 files copied)men kan ikke printe fra nogle programmer?
Avatar billede leasy Nybegynder
06. juli 2007 - 17:56 #20
Hej Ole.
Jeg har købt en ny harddisk og installeret den gode gamle XP - nu spiller det :)
Tak for hjælpen trods alt, du får pointene for ulejligheden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juli 2007 - 13:58 #21
:-) Det var selvfølgelig også en måde at løse det på - gætter på at XP64 ikke er så understøttet som den burde være...

Hermed et svar - jeg så først sidste kommentar nu...