Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. juli 2007 - 15:15 Der er 18 kommentarer

Netværk: Stationær XP og Bærbar Vista via. switch/router.

Hej Eksperten.dk

Jeg har lige investeret i en ny bærbar computer (med Vista), og nu er det sådan, at jeg gerne vil have overført mine ting fra den gamle  stationære Windows Xp-computer.
Begge computere er koblet til samme internet via en switch (Jeg har ikke særlig meget forstand på det, men jeg går ud fra det er en switch, da der står "Fast Ethernet Switch" på den sorte boks, hvor begge netværkskabler er koblet til). Så er det, jeg tænker, om ikke det er muligt at oprette en direkte forbindelse mellem de to computere via dette netværk?
Med den viden, jeg trods alt har, har jeg prøvet at søge efter computere på netværk, men der kommer umiddelbart ikke nogen forbundne computere frem.

Nogen der har et forslag til, hvad der måske kunne være galt, eller om det overhovedet er muligt at opnå en sådan forbindelse?

På forhånd tak
-Mads Ejsing
Avatar billede stoorm Nybegynder
03. juli 2007 - 16:29 #1
jeg kan ligse godt sige fra starten af at jeg ikke er så meget inde i vista men jeg ved hvordan det skal gøres i xp og det plejer at være NÆSTEN det samme.

men i xp går du ind i kontrolpanelet og vælger Guiden Netværksinstallation og køre guiden igemmen når den er færdig så tryk bare afslut gør det samme på vista computeren om se så om du kan se hinanden. hvis det ikke virker så prøv at tast den lokale ip ind istedet (den finder du ved at gå ind i kontrolpanelet og vælger Netværksforbindelser dobbelt klikker på dit netkort og vælg understøtteelse)
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. juli 2007 - 16:35 #2
Tak.

Nu har jeg lige prøvet at gennemgå guiden, men når jeg kommer lidt hen, så trykker jeg "slå udskrifts- og fildeling til". Der bliver jeg så mødt af denne advarsel: "Du valgte at slå udskrifts- og fildeling til mens din computer havde oprettet direkte forbindelse til internettet. Dette er ikke anbefalet, for denne konfiguration tillader alle på Internettet at se dine filer og bruge din printer".

Så er det jeg tænker.. Er det alle computere på hele internettet, eller blot de computere, der er koblet på internettet samme vej som mig?
Avatar billede stoorm Nybegynder
03. juli 2007 - 16:50 #3
ja det kommet spørgsmålet så ind er det en router eller en switch jeg ved det faktisk ikke men jeg tror det ikke da du sikkert har installeret en firewall
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. juli 2007 - 16:53 #4
Nå, jeg tog chancen. :-)
Nu er jeg kommet igennem installationen.

Men nu er problemet... Der er ikke en tilsvarende guide på Vista? Eller er der? Jeg kan i hvert fald ikke finde den.
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede stoorm Nybegynder
03. juli 2007 - 16:59 #5
okay det kan godt være at vista automatisk sætter guiden op prøv at oprette forbindelse
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. juli 2007 - 17:06 #6
Det virker desværre ikke. Jeg kan ikke hverken se XP'en med Vistaen eller omvendt.

Hvad var det, du sagde med IP'en? :-)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
03. juli 2007 - 17:21 #7
Hvis ikke det er en router du har, så kan det godt være at du er nød til at sætte begge maskiner op med fast ip for at sikre at de er på samme netværk.
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. juli 2007 - 17:27 #8
@Lundorff
Jeg er rimelig sikker på, at det er en switch, jeg har (kender ikke lige forskellen).
Sætte begge maskiner op med fast ip? Det forstår jeg ikke helt. Er det noget, man bare lige kan gøre? :-)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
03. juli 2007 - 17:41 #9
Hvis det er en router du har, så tildeler den sandsynligvis ip adresser ud til maskiner, men det gør en switch ikke!!

Hvis du går ind under egenskaber for dit netkort, så kan du manuelt skrive en ip adresse, og et subnetmask. Hvis du nu giver den ene maskine en ip der hedder: 192.168.1.100 og den anden 192.168.1.101 og et subnet der hedder 255.255.255.0 så skal de kan "snakke" sammen.
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
03. juli 2007 - 17:45 #10
Det lyder meget fornuftigt, men jeg synes ikke lige umiddelbart, jeg kan få lov til manuelt at ændre noget inde under egenskaber? :-)
Avatar billede stoorm Nybegynder
04. juli 2007 - 12:33 #11
det er rigtigt der lunordff siger for at ændre de opslysninger skal du ind på dit netkort marker internetprotoktol (tcp/ip( og tryk egenskaber og så kommer der et vindue hvor du kan skrive de opslysninger som lunordff siger
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
04. juli 2007 - 13:33 #12
Okay, jeg har fundet det nu. Men hvad kunne jeg evt ændre IP-adressen til? Der er vel ikke bare frit valg. :)

Forresten, så har jeg hørt fra en bekendt, at da han købt ny computer med Vista, så fik han at vide, at det ikke var muligt at oprette et netværk mellem xp og Vista, så han bruger en ekstern harddisk, fordi han simpelthen ikke har andre muligheder. Kan det virkelig passe?
Avatar billede stoorm Nybegynder
04. juli 2007 - 14:51 #13
han er galt på den det kan lade sig gøre det er jeg 110% sikker på

ipen skal starte med 192.168. så vil jeg foreslå et 1 tal fordi det er switch 1 og så måske et til 1 tal til computer et alser 192.168.1.1 til en computer og 192.168.1.2 til den anden
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
04. juli 2007 - 18:18 #14
Okay, lyder godt.

Hvorfor skal den start med 192.168? Min nuværende starter da 80.62? :-)
Men jeg vil prøve at gøre, som du siger.
Avatar billede stoorm Nybegynder
04. juli 2007 - 18:46 #15
ja det er din ip til nettet dette her er ipén til lokal nettet de starter normalet med 192.168
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
04. juli 2007 - 20:27 #16
Hmm, der er ingenting, der begynder med bare 192 ved mig? Det tætteste jeg komme på er 194 under "DNS-servere".. Resten pånær "undernetmaske" (255.255.25......) starter med 80.16.........
Jeg kan let finde min IP-adresse til internettet, men hvor skal jeg kigge efter den til det lokale netværk?
Avatar billede cronaldo Nybegynder
04. juli 2007 - 20:50 #17
Hvordan skal det kunne passe, at Windows laver to styresystemer LIGE efterfulgt af hinanden, som ikke kan "arbejde sammen"? :)
Det kan jeg godt nok heller ikke få til at passe :)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
23. oktober 2007 - 09:33 #18
Lige en kommentar hvis denne tråd stadigvæk er aktuel!!

Det hele kan sagtens snakke sammen, hvis spørger bare vil gøre som der bliver sagt!!