Avatar billede tmlj Nybegynder
01. juli 2007 - 00:48 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

knække koder

Er det muligt at gå ind på sin pc og se hvilke koder der er anvendt til diverse steder på internet, feks hvis man ønsker at overvåge hvad mulige uønskede personer har lavet på pc én ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. juli 2007 - 01:01 #1
Kan du give et eksempel?
Avatar billede screem_brille Novice
01. juli 2007 - 01:01 #2
hvad med bare at angive en kode til din computer/profil ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 01:45 #3
Han mener vel om andre på hans computer kan opsnappe eksempelvis hans brugernavn og password til E.
Og ja, det kan man f.eks med et keyloggerprogram. Et sådant program opsnapper alle indtastninger på din PC. Ofte anvendt af crackere og hackere. Fik nok sin første storhedstid samtidig som m(irc), hvor folk morede sig med at smide et program på andres computere via ip-adressen (som jeg husker det), og derefter styre disses mus, cd-rom drev m.m., samt stjæle passwords m.m. via en indbygget keylogger.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
01. juli 2007 - 02:01 #4
jeg tror nu mere at det er programmer som dem fra f.eks. nirsoft der efterlyses
http://www.nirsoft.net/
Avatar billede tmlj Nybegynder
02. juli 2007 - 14:30 #5
Til thesurfter:hvis nogen har lånt pcén og feks misbrugt denne ved at gå på en datingside eller lign og jeg har brug for at vide præcist hvad de har skrevet mv.

Til screem brille:jo, men det har jeg ikke gjort.

til akyhne: et keyloggerprogram lyder spændende. Hvor finder man sådan et program ?

Til Cool m f: der er faktisk gode programmer på nirsoft.Jeg har fundet programmer som opfanger brugernavne og passwords, men kun i det øjeblik man vælger " auto complete " og der i feltet kodeord oftest står ********, når man har valgt auto complete.
Jeg er fortsat interesseret i at se præcist hvad pcen har været brugt til. Kan man på en eller anden måde genskabe oplysninger i cookies og i givet fald hvordan ?
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 14:40 #6
tmlj du kan ikke nu se hvad der er blevet skrevet, for du kan gøre det, så skal du FØR have installeret et program der logger det (og det er ulovligt at benytte hvis folk ikke ved det), du kan jo heller ikke sætte et videokamera op, for at overvåge din grund, og så se hvad der skete før du satte kameraet op, men det er dog muligt du vil kunne finde ud af noget ved at se temporary internet files igennem, cookies, og evt historie listen.

men husk installerer du et keylogger program, og ikke fortæller folk det, så er det kriminelt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. juli 2007 - 14:51 #7
Jeg mener screem_brille har ret i at det er ulovligt. Jeg kender ikke sådanne programmer, jeg husker blot at de var meget anvendte for 10-12 år siden. Og hvis du ønsker at gå så vidt, skal du vide at mange af disse programmer sikkert åbner porte i din PC, så jeg ville træde varsomt med hvad jeg hentede og installerede.
Avatar billede neoman Novice
02. juli 2007 - 14:54 #8
Du kunne jo blokere de uønskede steder selv, og/eller købe dig en eller anden "net nanny"-applikation, som spærrer for alt med kød på:)
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 15:09 #9
det hører ind under loven om brev hemmelighed, og giver op til 6 måneders fængsel hvis jeg ikke husker forkert.
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 15:10 #10
det er § 263 i straffeloven.

Straffeloven

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,

2) skaffer sig adgang til andres gemmer,

3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. juli 2007 - 17:36 #11
Yep. Som screem_brille skriver: Det er ulovligt.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
02. juli 2007 - 18:03 #12
det kan da ikke være ulovligt, det er jo hans egen konto han overvåger, det er jo heller ikke ulovligt at filme en person der er brudt ind i dit hjem, eller tager jeg helt fejl her
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 18:13 #13
jo det kan det, hvis jeg besøger dig og åbner dine breve, så er jeg også skyldig i ovenstående §, men det virker ret underligt at han lukker uønskede folk ind i hans hjem.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. juli 2007 - 21:34 #14
Som jeg læser det, er tmlj på vej til at begå en kriminel handling.

Indirekte vil han ind og se hvad de skriver, om det er på en datingside, eller elektronisk post. Han vil sikkert ikke kunne modstå, at kigge i brugerens email-beskeder, hvis de f.eks. "lå fremme".
Det svarer ca. til at der ligger en åben konvolut på bordet. Det vil være nemt at komme til at læse brevet, hvilket stadigvæk er ulovligt.

Overvej lige disse sætninger:

- hvis nogen har lånt pcén og feks misbrugt denne ved at gå på en datingside eller lign og jeg har brug for at vide præcist hvad de har skrevet mv

- Jeg har fundet programmer som opfanger brugernavne og passwords...

Det får mig til at tro, at tmlj faktisk prøver på at bryde ind i brugerens konti.
F.eks. datingsside, email, chat, og andet personligt, hvor der er adgangskontrol.

Måske prøver tmlj på at komme ind på brugerens netbank. Det skal man også tænke over.. Og så er det lige meget, hvor meget tmlj nægter det.

Hvad end brugeren har været inde og se, hvis det indeholder personlige oplysninger, vil det krænke privatlivet.

Det er sådan set lige meget, hvordan man vender og drejer.. resultatet er det samme:

tmlj begår en kriminel handling.
Avatar billede screem_brille Novice
02. juli 2007 - 21:47 #15
100% enig, og det vil loven også være er jeg ret sikker på.
Avatar billede tmlj Nybegynder
11. juli 2007 - 13:43 #16
Mange tak for svarene. Men slå nu lige koldt vand i blodet.Jeg kender godt nævnte § i straffeloven og er enig i, at det vil være en overtrædelse, hvis jeg sådan uden videre gør mig bekendt med indhold, som er underlagt privatlivets fred.Vi er dog inde i en juridisk gråzone her venner.Jeg startede med at skrive, at jeg ønskede at vide, om uønskede personer har været inde at rodde i min pc.Hvis nogen " låner " min pc uden at have fået lov overtræder de selv straffelovens § 293

"Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år .........................."

For at kontrollere om feks rengøringshjælpen har misbrugt min pc, er jeg i min fulde ret til at undersøge min egen pc, for at kunne konstatere om den er blevet misbrugt. Hvis jeg herunder kortvarigt finder breve skrevet af pgl. har jeg gjort dette i forbindelse med undersøgelsen, hvorfor jeg ikke har haft forsæt til at overtræde straffelovens § 263.

Det samme ville gøre sig gældende, hvis jeg helt specifikt har lånt pc ud til rengøringshjælpen og herunder gjort pgl. bekendt med, at pc kun må bruges til at printe et specifikt dokument ud. Hvis jeg så får mistanke om at pgl. alligevel har misbrugt pc ´en gør ovenstående sig også gældende.

Så I kan være helt rolige. Jeg er ikke ved at begå nogen kriminel handling.

Tak for svarene :-)
Avatar billede screem_brille Novice
11. juli 2007 - 13:53 #17
jeg kan stadig ikke se hvorfor du ikke abre sætter en kode på din computer, så er du helt ude over alle de "mulige" problemer med at folk bruger den uden din viden.
Avatar billede tmlj Nybegynder
11. juli 2007 - 13:57 #18
det bliver jo nok også løsningen screem, men nu spurgte jeg så bare om det andet og har også fået nogle gode svar. Var vel selv lidt skyld i at der gik paragraffer i den, men da betryggende at vide at det er noget folk herinde bekymrer sig om.