Avatar billede michaelbs Nybegynder
29. juni 2007 - 22:20 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Nybygget computer går ned. Genstarter. HJÆLP!

Jeg har for nylig bygget en ny puter med bla antec p182, 4gb corsair ram, E6600 cpu, Seasonic s12-600w psu, asus p5k mobo og vista 64bit ultimate installeret.
Problemet er at den af og til bare slukker og genstarter. Altid mens jeg er ved noget men jeg kan ikke finde et møsnter. Det er ikke når jeg bruger et specielt program. Er der en log et sted på Vista hvor man kan se fejlmeldinger inden den gik ned? Kan det være hardware fejl? Ram?

mvh Michael
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. juni 2007 - 22:25 #1
I XP:
Højreklik på denne computer -> fanen avanceret -> "Start og genoprettelse" - indstillinger -> fjern flueben ved "Genstart automatisk".

Kender ikke Vista, men mon der ikke er en lignende funktion.

I XP skyldtes fejlen som regel problemer med grafikdriveren, eller varmeudvikling. Det tyder på det samme her. Har du temp. overvågning i computeren? Software hertil?
Avatar billede michaelbs Nybegynder
29. juni 2007 - 23:03 #2
Det jeg leder efter er en log med fejlmeldinger. Hvad har det at gøre med at genstarte automatisk?

Jeg skulle måske lige sige at der er 4 harddiske i maskinen. Deraf en af dem med data plus styresystem fra den gamle computer. Kan den lave rod i noget? (Der er en xp installation.

Temperaturerne er meget lave hele vejen rundt i systemet, så det er ikke det.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
29. juni 2007 - 23:14 #3
XP genstarter som standard, hvis der sker en større hardwarefejl. Fjerner man fluebenet, får man i stedet en fejllog!
Avatar billede michaelbs Nybegynder
29. juni 2007 - 23:33 #4
ok, jeg fik en blå skærm, da den gik ned igen, hvor der stod bl.a. Irql_not_less_or_equal og så en hel masse om at der var mulige hardware eller softwarefejl men intet specifikt, dog stod der at man kunne gå ind og disable bios memory options, cachin and shadowing. De findes bare ikke i min bios.

Ville det være en ide at fjerne 2gb ram stænger - først det ene par og se om det hjalp og dernæst det andet par?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 00:47 #5
Der må have været henvisninger til nogle filnavne. Og det lyder i øvrigt som et typisk grafikdriver problem. Har du installeret en specifik driver, så afinstaller den og lad Vista bruge en standard driver. Kører computeren herefter ok, ved du hvad problemet er.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juni 2007 - 01:05 #6
Prøv at pille 1 eller 2 ramblokke ud, så du kun kører med 2-3GB ram.
Mange oplever problemer med 4GB ram i Vista, selv om det teoretisk ikke skulle
være noget problem. Der er måske en løsning, men så ved du da hvor problemet ligger.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 08:11 #7
fri4alt. Det kan jeg prøve. Problemerne med vista x64 og 4gb ram er det, at rammene ikke får strøm nok, når der er 4 gange 1gb blokke? Jeg kunne prøve at justere op for ram strømmen i bios. Problemet er, at den står på auto i bios og jeg ved ikke hvad rammen skal stå på pr default.

akyhne. Ja, jeg har installeret en x64 bit vista grafik driver til mit xfx geforce 7600gs. Ville der ikke være et mønster i nedbruddene hvis det var denne driver der var skyld i det?. Sidste nedbrud kom lige da den havde indlæst vista og trykkede på windows mail knappen. Så slukkede lortet. Det skulle jo ikke være særligt grafikkrævende. Computeren bliver ikke brugt til gaming overhovedet men til primært fotoredigering.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 08:34 #8
Det har ikke specielt noget med spil at gøre. Er der fejl i driverinstallationen, sker fejlen på må og få.

Det kunne være rart at vide lidt mere om hvad der står i din bluescreen meddelelse.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 10:31 #9
Jamen der er ingen specifikke henvisninger til filer. Der stod det jeg skrev ovenfor og 2. gang jeg registrerede den den blå skærm efter at have slået autogenstart fra stod der det samme, dog stod der "system service - detection" i stedet for "Irql_not_less_or_equal"

Sidst jeg bootede op fik jeg valget at køre et windows ram diagnosticeringsværktøj (inden Vista var læst ind). Det gjorde jeg og den efterfølgende log efter vista indlæsning sagde at der var ram problemer. Jeg har så skruet lidt op for strømmen til ram. Eller det tror jeg at jeg har, da den før stod på auto og nu på 2.15. Jeg fandt et sted på nettet at default for disse ram (corsair xms2 ddr2 pc6400) var 1.9.

Efter genstart er så så dvddrevet pludesilig forsvundet. Jeg kan ikke se den under denne computer og sætter jeg en disk i, begynder den ikke at indlæse. Dette er helt nyt. Kablet har jeg ikke rørt. Hvad pokker er nu det?
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 11:01 #10
ok nu har den fundet dvd drevet igen. Jeg havde lavet en fejlindstilling i bios.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 12:49 #12
tak, jeg har hentet opdateringen. Den skulle gælde hvis man har 4gb ram eller mere samt nvidia chipset drivers. Jeg er ikke engang klar over om den har nvidia chipset driver. Jeg har nvidia driver til pcie grafikkortet. Gælder det så også chipsettet?
Bundkortet er asus p5k med intel p35 chipset. Jeg kan ikke google mig frem til svaret.

Men den er da ikke gået ned endnu efter jeg har sat strømmen op på rammen og vistas memory diagnostic tool, som den ikke bestod før, gennemfører den nu uden fejl... måske er problemet løst. Jeg håber det ved Gud.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 13:06 #13
Bundkortet burde sagtens kunne køre med autodetect. Hvis problemet ikke er løst, ville jeg loade setup default i bios, og prøve derfra.
Bundkortet har, efter hvad jeg kan se, et Intel P35 Express chipset. Nøjagtig som du skriver. At du har installeret et andet sæt chipset drivere, har normalt intet at sige, men jeg ville alligevel fjerne dem.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 13:27 #14
" At du har installeret et andet sæt chipset drivere, har normalt intet at sige, men jeg ville alligevel fjerne dem."
Med chipsetdrivere mener du da min grafikkortdriver? for jeg har vist ikke skrevet at jeg havde installeret et andet sæt chipsetdrivere.

Ja bundkortet burde kunne autodetecte ogdet står også som default til auto på alle parametre incl. AI overclocking. Men noget tyder altså på at rammene bliver underfodret med strøm når der er installeret 4gb. Efter at jeg har slået AI overclocking over på manuel i bios og skruet lidt op for strømmen (jeg har ikke rørt andet), så er den da ikke gået ned 7-9-13 endnu.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 13:42 #15
30/06-2007 12:49:40: "...samt nvidia chipset drivers..."
Derfor forvirringen.

Hvor ofte crashede du før, og hvor lang tid har det kørt nu? Hvor stor er din strømforsyning?
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 13:58 #16
den crashede fra 1 til 5 gange i timen uanset om den var belastet eller ej.

Strømforsyningen er Seasonic s12-600w. Den skulle altså være stærk som en okse.

Den har nu kørt i 3-4 timer med fuld skrue på applikationer uden at crashe, så jeg beder bare til at det fortsætter sådan.
Men nu er det helt tilfældigt at je lige har sat rammen til 2.15volt. Hvordan finder man ud af hvad det optimale er? Det står ikke på indpakningen. Det er altså Corsair DDR2 XMS2 twin2x matched memory pair. 4gb i alt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 14:31 #17
600W burde være mere end rigelig.

hvad angår spændingen til rammene kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg overclocker aldrig, og lader altid bios finde den rigtige spænding.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 15:02 #18
Ok, den kører endnu i bedste velgående, så jeg håber at problemet er løst.
Mange tak for din deltagelse. Skriv et svar, så får du fortjente points.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
30. juni 2007 - 15:28 #19
Det kommer her.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 14:53 #20
Tak for point. Stadig succes?
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juli 2007 - 15:41 #21
ja. Den har kørt hele natten og jeg har stresset den på alle mulige måder. Ingen nedbrud. Fantastisk fornemmelse :-)