Avatar billede moba Nybegynder
29. juni 2007 - 11:10 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

SQL i kontrolelementkilde

Hejsa
Jeg søger svar på, om hvorvidt det er performancehæmmende at anvende SQL direkte i kontrolelementkilder på eksempelvis lister på forms i stedet for at oprette en query, og angive den som kontrolelementkilde. Er det et spørgsmål om religion???

Morten
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2007 - 14:20 #1
Hej Morten

Jeg oplever ikke målbar forskel. Jeg tror SQL i kontrolelementer er et spørgsmål om, hvorvidt brugeren er istand til at skrive en SQL direkte. Jeg er ikke selv god til det, så derfor bruger jeg en Query.

Jeg tror også, at mange bruger SQL i kontrollerne fordi, de ønsker så få objekter som muligt.

Hvordan går det med databasen?
Avatar billede moba Nybegynder
29. juni 2007 - 14:39 #2
Hmm ok. databasen kører fint på alle andre netværk, end der hvor den skal køre...:-(
Jeg har gjort forskellige ting for at optimere databasen. En ting jeg dog ikke gør (er ikke sikker på hvordan det bør gøres) er at åbne og lukke connections .
Skal det gøres på alle forms? Eller hvad er det bedste.
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2007 - 15:25 #3
Det betyder jo, at db ligger på nettet, og det har jeg ikke forstand på.
Avatar billede terry Ekspert
29. juni 2007 - 17:18 #4
"...er at åbne og lukke connections .."!!
are we talking Access front-end and backend?

If yes and you are experiencing problems on only one server then I suggest that the server is a fault not Access
Avatar billede terry Ekspert
29. juni 2007 - 17:19 #5
arent these questions related?
http://www.eksperten.dk/spm/785496
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
29. juni 2007 - 21:31 #6
Til simple ting som combo-boxes, lists m.m. kører en query hurtigere end SQL.
Det er fordi en query bliver "compiled" når den køres første gang vist nok til maskinkode. Jeg kender ikke til den tekniske årsag, men den er god nok.

Se denne (nr. 7 på listen)
http://shortlink.dk/6cb95cc0
som i øvrigt generelt er en super oversigt over optimering af Accessdatabaser.
Avatar billede moba Nybegynder
01. juli 2007 - 12:29 #7
Det må bliver en deler - fin oversigt Jesper.

Terry - Ja de spørgsmål søger svar på samme problemstilling omkring performance.
Serveren burde ikke problemet, men tænker det kunne være noget med opsætning af rettigheder.
Lukke dette spm. her. Tak