Avatar billede odajensen Nybegynder
29. juni 2007 - 09:44 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvor køber man en computer til ældre mennesker

Hej, Min bedstefar vil gerne købe en computer.

Han har sendt mig en ALDI reklame med et laptop tilbud og spørger om det er et godt tilbud. Det er det måske nok, teknisk set, men langt over målet med hensyn til hans krav.

Min bedstefar har fulgt et EDB kursus i et par måneder og lært tekstbehandling, og at skrive emails, og han kan også kommentere på min blog. Nu vil han så gerne have sin egen computer, primært for at kommunikere mere på Internettet og skrive i Word.

Hans krav til plads og fancy kvaliteter er lavt, mens krav til intuitivt interface og "almindelighed" (så han kan spørge naboerne hvis der er noget han ikke kan finde ud af) er tårnhøje. Det er også vigtigt at det er let og bekvemt at læse på skærmen da hans øjne ikke er så gode. Han bruger læsebreve. Forudinstallering af essentielle programmer: Word, Excel, anti-virus, anti-spyware, og SP2 (eller hvor vi er kommet til), er også vigtigt for hvis han selv skal gøre det bliver det ikke til noget de næste par år.

Der må ikke være ting der driller, åbner automatisk eller andre irritationsmomenter for han kan ikke fjerne det. En laptop er nok bedst fordi han kan tage den med op til familien som kan hjælpe ham lidt men ikke så meget for de er ikke IT freaks. Personligt er jeg i Australien så jeg kan heller ikke hjælpe ham andet end over nettet og det er langsommeligt... så en "færdig løsning" vil blive værdsat. Han bor i Thisted.

Er der nogen som har et godt forslag?
Enten til en konkret computer eller et firma der kører tilbud målrettet ældre med de ting de har behov for og ikke alt muligt andet crap.- og billigt. Så vil jeg sætte stor pris på et hint!

På forhånd tak.

Venlig hilsen Anne
Avatar billede odajensen Nybegynder
29. juni 2007 - 09:45 #1
Der skal stå læsebriller i stedet for læserbreve. Han bruger læsebriller når han læser breve.
29. juni 2007 - 10:13 #2
Avatar billede huset Praktikant
29. juni 2007 - 10:16 #3
Puha den var tuff!
Der er jo ikke opfundet maskiner specielt dedikeret til ældre mennesker hvor beklageligt det så end måtte være.

Lige meget hvad, så vil I aldrig slippe for diverse opdaterings pop-ups af den eller andet art.

Dog handler det om for din bedstefar, at han får en så bruger venlig maskine som muligt. Da hans syn nok ikke er optimalt ? så bør I efter min mening stile efter en ret stor skærm. Evt en 15.4"
Jeg fandt dette http://www.aeldresagen.dk/informationpage.asp?id=2B615A5B-2CF3-45EB-8BD4-EF3609320C7A i tilfælde af han får problemer undervejs.

Denne kunne være en mulighed
http://www.eu-computer.dk/shop/vega-l51h-best-11240p.html

Den er uden operativsystem, men mod gebyr kan der installeres XP f. eks. Fra butikkens side vil de opdatere den med servicepacks, Office, antivirus osv.

Hvad angår sikkerhedsprogrammerne, så findes der udførlige guides her. F. eks til Avast 32 Antivirus
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/avast.htm

og utallige andre programmer. Alle gennemgås til punkt og prikke
Avatar billede odajensen Nybegynder
29. juni 2007 - 11:12 #4
Tak for svarene...

Brugt computer dur slet ikke. Kodeordene er (som "Huset" også er inde på) brugervenlighed, - læsevenlighed (stor skærm - godt!) og garanti, sikkerhed, alt den slags. Ingen tekniske udfordringer!

Tak for linket til ældre sagens PC support! Det vil jeg sende til ham.

Mht. vegaen, kan jeg ikke finde prisen. Ligesom ALDI tilbuddet har den en del features han ikke har brug for. Forretningen skulle i så fald installere tingene for ham - i Thisted, som sagt. Det ved jeg ikke om er en mulighed? og prisen er som sagt vigtig, så det er gebyrets størrelse også.

Opdaterings pops - alt skal bare stå på automatisk opdatering, men jeg kan huske fra da jeg omformaterede min computer at den kan være et problem at sætte computeren på nettet uden at have SP2 installeret først.

Jeg tvivler på min bedstefar kan følge "punkt og prikke". Jeg har givet ham en email adresse (gmail), hvor jeg oprettede det hele og sendte ham kodeord og en udførlig login beskrivelse (med et print screen for hver bevægelse), og han synes stadig det er indviklet... Men har dog brugt den et par gange, med lidt hjælp tror jeg nok.

Så forudindstalleret ved købet er en nødvendighed. De gratis antivirus programmer som Avast, Antivir, osv, er efter min mening ikke helt så sikre som købeprogrammer - Kaspersky, og hvad de nu hedder. og han kan ikke downloade det fra internettet, for hsn ville blive alt for usikker på hvad det er han skal og om han gør det rigtige. Det er en helt anden måde at tænke på, hvor tekniske informationer kan misforstås på et hav af måder. Så forinstalleret (eller i forretningen) er et krav.

Det er ærgerligt der ikke er nogen der tænker på computere til ældre mennesker. Det er et stort potentielt marked - mange har jo fået øjnene op for at yngre familiemedlemmer kommunikerer hyppigt og let via Internettet. Det er derfor min bedstefar vil på nettet.

Jeg ved godt det er et svært spørgsmål... det er derfor jeg satte så mange points på.
Avatar billede huset Praktikant
29. juni 2007 - 13:29 #5
Prisen står der da
4.445,00 DKK  (inkl. moms)

Forretningen installere gerne det fornødne hvis I snakker med dem.

Gratis programmerne er fuldt ud ligeså sikre!
Det er jo umuligt at opfinde noget til nogen som slet intet kan. Han kunne jo overveje et PC kørekort
Avatar billede odajensen Nybegynder
29. juni 2007 - 13:58 #6
Hm så bliver den væsentligt dyrere end ALDI tilbuddet når der kommer installering af operativsystem mv. på.

Han kan åbne computeren, bruge Word, gå på internettet, gå hen på websider han kender. Jeg tror EDB kurset leder til en form for grundlæggende PC kørekort.

I gamle dage skulle man være IT nørd for at bruge en computer. I dag er IT meget mere brugervenligt, men mange fra mine forældre's generation kan kun det fundamentale og har svært ved at starte op med selv meget brugervenlige programmer som Skype. Når vi taler min bedstefars generation er det endnu sværere, men det er ikke håbløst og besværet værd. Min bedstefar skriver f.eks alle tiders kommentarer på min blog og er stolt af at han kan den slags. Men jeg var nødt til at ændre adgangsbetingelserne så man ikke længere skal angive en emailadresse eller skrive en visuel kode (spamsikring) fordi det åbenbart udgjorde en besværlig barriere. Det er de mindste ting der kan virke besværlige. Men det er som sagt besværet værd at fjerne barriererne!  Herunder barriererne for at købe og bruge en computer.
Avatar billede huset Praktikant
29. juni 2007 - 14:07 #7
Butikkerne er nu ganske okay til at vejlede, men mit råd er en laptop som du selv er inde på.
De findes med præinstalleret Office. Norton Virus/Firewall osv, og de er klar til brug. I må jo bare sørge for at opdatere den for ham de gange I er sammen med ham.

Ville gerne personligt hjælpe ham, men er nok bosat langt fra ham?
Avatar billede odajensen Nybegynder
30. juni 2007 - 03:16 #8
Hvis du ikke bor i nærheden af Thisted :-)

Selv er jeg i Australien i de nærmeste par år, og min familie er ikke i stand til at hjælpe med opdatering osv. De bruger selv computerere, naturligvis, men hvis man siger f.eks "Servicepack" bliver alle blanke i øjnene - de ved ikke hvad den slags er. Min far er Mac fan så hans standard svar til alle spørgsmål er at PC er noget hø. Men de andre og min bedstefar inklusive, ønsker ikke Mac, for så skal de sætte sig ind i endnu flere ting og det er ikke altid kompatibelt med hvad de ønsker at bruge af programmer - og af andre årsager.

En laptop med præ-installeret office og antivirus (og SP's) er et minimumskrav, men det må ikke være dyrt, incl. vejledning. Indholdsmæssigt er hans krav jo til gengæld minimale - Jeg tænker der må være tilbud hvor man kan købe "gårdsdagens" computer med garanti og alt præ-installeret.

Men hvor... Det her er sværere end jeg regnede med! Jeg prøver at høre ældresagen.
Avatar billede huset Praktikant
30. juni 2007 - 07:55 #9
Du beder om rundetårn til spotpris ;)
Avatar billede darrich Novice
02. juli 2007 - 10:54 #10
Synes der er lavet et godt foreslag til fornuftige penge.

Et par andre tips vedrørende hjælp til svagtseende som er indbygget i Windows XP.

1. Skru op for DPI størrelsen.
Højreklik på skrivebordet, vælg egenskaber, instillinger, avanceret, sæt DPI til 120.

2. Slå forstørrelsesglas til.
Kør: magnify, her kan du konfigurere, hvad der skal forstørres.
Kan lægges ind i start, så den altid starter op.

3. Tekst til tale (dog kun engelsk)
Kør: narrator
Avatar billede odajensen Nybegynder
02. juli 2007 - 11:45 #11
Tak for tipsene. Han taler dog ikke engelsk.

Mht. computer forslagene synes jeg ikke rigtig der er forståelse for problemstillingen.
Typisk pensionist, nybegynder på "EDB" kursus, pensionist økonomi, og teknisk sprog er en by i Rusland.
Avatar billede darrich Novice
02. juli 2007 - 13:13 #12
En mulighed kunne være at tage fat i en forhandler i Thisted såsom http://www.nvd.dk/ og hvor du så skrev/aftalte konkret med dem, hvad de skulle gøre, ud fra ovenstående.

Der skal også etableres internet forbindelse, hvis han ikke har det.
Vil formode han har fastnet og nok er TDC kunde, så mulige forbindelser kan du finde her www.tdc.dk
Avatar billede odajensen Nybegynder
03. juli 2007 - 12:34 #13
Tak...det kigger jeg lige på.
Avatar billede odajensen Nybegynder
24. november 2007 - 07:49 #14
Det står vist stille med den computer for tiden.
Avatar billede odajensen Nybegynder
07. januar 2009 - 01:20 #15
Hm min bedstefar opgav det med computeren... han vil hellere bruge computerne på biblioteket hvor han kan få nogen til at hjælpe sig.
Avatar billede odajensen Nybegynder
07. januar 2009 - 01:25 #16
Tak for rådene, men de er ikke realistiske for min bedstefar og andre på hans niveau.

Tror konklusionen på ovenstående er at computere til ældre mennesker af i dag er et endnu uopdyrket market. Det blir måske anderledes i fremtiden når den generation som er opvokset med computere, blir gamle.

Vil gerne give points for jeres indsats - smid nogle svar.

Så suger jeg selv resten af points op, er ved at rydde lidt op i mine spørgsmål.

Anna
Avatar billede odajensen Nybegynder
18. april 2009 - 01:26 #17
haps. tilbage med dem.