Avatar billede sigs Nybegynder
26. juni 2007 - 23:00 Der er 24 kommentarer

ram fejl, yderst mærkeligt, søger hjælp

hej, jeg håber på i kan hjælpe mig, da min computer er "lettere" handicappet pt og kan kun køre med 512 mb ram på vista, hvorfor kan i se her:

jeg har kørt med 2x512 DDR ram fra kingston næsten i et år,men nu hvor jeg kører på Vista syntes jeg det gik for langsomt, så jeg købte 2x512 til - nøjagtigt de samme som de gamle. de fungerede fint første gang jeg tændte computeren. nå men jeg havde også købt 2 Zalman køler til CPUen og til grafikkortet, da jeg havde samlet det, skulle jeg starte pcen op igen, men der skete ikke noget der er sort skærm og den bibber i den tone som fortæller der er ram fejl. jeg tog 3 ram blokke ud, og pludselig virker det, men jeg kan bare ikke sætte de 3 ind igen uden at den går helt kold igen. jeg har prøvet alle tænkelige kombinationer til rammene, de virker sq ikke sammenarbejde overhovedet, heller ikke med 2 x 512.

bemærk alle 4 virkede sammen FØR jeg skilte computeren af.

hvad kan der være galt?
Avatar billede _pollux_ Nybegynder
26. juni 2007 - 23:47 #1
Har du set (i bios) om dit motherboard er indstillet til dual channel ram?
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2007 - 01:02 #2
Har du prøvet at tage den blok ud, som fungere, og på skift sætte en af de andre i,
for at se, om de har taget skade?
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2007 - 07:25 #3
"2 Zalman køler til CPUen"

???
Hvordan får du 2 blæsere på din processor??
Avatar billede peet-49 Novice
27. juni 2007 - 08:46 #4
Lars: Een til cpu og een til grafikkortet, som jeg læser det.
Avatar billede huset Praktikant
27. juni 2007 - 09:19 #5
aahh my bad
Avatar billede peet-49 Novice
27. juni 2007 - 09:26 #6
Det kan sagtens misforståes - det skal faktisk læses et par gange.
Avatar billede sigs Nybegynder
27. juni 2007 - 11:24 #7
ahhhh drenge, den burde ikke være så svær at forstå.... "2 Zalman køler til CPUen OG TIL grafikkortet" :)

anyways, så står der ikke noget i min bios om dual channel. skal jeg hente en ny version  (1010)?

rammene fejler åbenbart ikke noget, men jeg har så fundet ud af at jeg kun kan bruge den ene ram socket - den tættest på proccesoren.
hvis jeg prøver at sætte en ram blok i de 3 andre så dør den igen.

mht bios update

jeg har downloadet den nyeste version til mit bundkort (Asus A8V-E SE)der er så 3 filer, en bin, en exe og en .txt
jeg er imidertid lidt usikker på hvordan jeg skal gøre dette. umiddelbart vil jeg smide filerne over på en floppy disk og boote med den. men jeg kan ikke finde ud af resten, så det vil være en stor hjælp hvis i gad at forklare mig det.

//Sigs
Avatar billede sigs Nybegynder
27. juni 2007 - 14:56 #8
ok, nu har jeg updateret min bios til den nyeste version (1010) og nu kan jeg så få 2 ram blokke til at virke samtidigt, men når jeg sætter de 2 andre i, så får jeg denne lyd besked:

biiiiip-bip-bip altså et langt pib efterfulgt med 2 korte pib.

jeg har en fornemmelse at det har noget med dual channel setting at gøre, men i min bios står der intet om dual channel.... hvad kan jeg gøre? :(
Avatar billede peet-49 Novice
27. juni 2007 - 15:07 #9
Du skal muligvis reesette bios, når du sætter resten af ram i maskinen.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2007 - 15:08 #10
dual channals er jo noget som findes på bundkortet, så hvis det ikke er i din
bios, så har du det vel slet ikke.
Avatar billede sigs Nybegynder
27. juni 2007 - 17:52 #11
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=152564

som man kan se, så står der "4 DIMM 184-PIN"

burde man så ikke sætte 4 ram blokke i? :s

jeg har iøvrigt prøvet at resette bios'en ved at trykke F5 "LOAD SETUP DEFAULTS" dog uden held.

er det ikke sådan man resetter bios'en?
Avatar billede peet-49 Novice
27. juni 2007 - 17:56 #12
Der reesettes med jumper eller på pinde, som sidder i nærheden af batteri eller cmos
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2007 - 18:21 #13
Angående "Dual channels" Det skal stå under "Main" i bios:
Total memory (XMB)
Dual-channel memory mode.
Avatar billede sigs Nybegynder
27. juni 2007 - 21:43 #14
arghhh, jeg har sq næsten prøvet alt....

jeg har også prøvet at resette bios'en med jumperen, men det eneste jeg fik ud af det var at klokken blev nulstillet....

jeg er på randen af desperation, jeg overvejer at købe et nyt mobo.

tror i det ville hjælpe, med mine ram problemer, altså så jeg kan bruge 4 x 512 ddr mb?

og hvilket motherboard vil i anbefale?
jeg har denne pcu:

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GZ
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2007 - 22:01 #15
Nu ved jeg ikke hvormeget 2 Zalman kølere tager af strøm, men er du sikker på,
at din strømforsyning er stor nok? Det har jo kørt med det her bundkort, så
med mindre der er sket skade på det, skulle det kunne køre igen.
I sådan en situation ville jeg vente med at fise ud og købe nyt bundkort, for
du kunne jo risikere at stå i den samme situation, bare med et andet bundkort?
Avatar billede sigs Nybegynder
27. juni 2007 - 22:41 #16
hmm det kan måske være forklaringen på mine problemer, men har svært ved at forestille mig at det kan tage alt strømmen fra PSU, jeg har:

NorthQ NQ-4775-400 Ultra Silent PSU, altså en 400W psu

jeg har disse ting som bruger strøm:

5  80mm kabinet blæsere
2 Zalman kølere
bundkortet
2 interne hdd
1 DVD brænder
mm

kan det passe at en 400W ikke kan trække dette og må give fortabt bare fordi der kommer 2 extra ram blokke i? :s
Avatar billede sigs Nybegynder
27. juni 2007 - 22:45 #17
jeg har selvfølgelig også et grafikkort af typen GF7800 GT - som er direkte tilknyttet til psu'en
Avatar billede off-line Nybegynder
27. juni 2007 - 22:57 #18
Jeg kan ikke sige det, men måske vil det køre med en 450-500W strømforsyning.
Men hvis du ikke kan låne en, er der jo et problem med at finde ud af, om det er
årsagen. Men det er ju surt at købe et nyt bundkort, hvis det er strømforsyningen
som er utilstrækkelig. Det er jo altid den sidste passager, som får båden til at
synke.
Avatar billede sigs Nybegynder
28. juni 2007 - 21:24 #19
det er ikke psu'en der driller... jeg har startet den op kun med bundkortet, kølerne og blæserne, men der er ingen forskel, den biper bare derudad...

angående køb af et nyt bundkort, kan jeg godt skifte bundkortet uden at jeg ødelægger noget i windows eller hardware for den sags skyld?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juni 2007 - 21:32 #20
Ja både og. Hvis de 2 bundkort ikke kører med samme chipset, kan du få problemer.
Det kan dog klares hvis du kører en "Repair" før du åbner windows for første gang.
Det vil sige, at når du er klar til at starte op for første gang, skal din winCD
sidde i drevet. Når du så har kørt en repair, og er kommet ind i windows, skal du
indstallere den CD du får sammen med det nye bundkort.
Sådan har jeg selv gjort 2 gange med succes.
repair:            http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede sigs Nybegynder
28. juni 2007 - 22:57 #21
super...

kan du anbefale nogen, som kan køre med de 4 kingston ddr ram og med AMD 3500+ i en prisleje af 500-800kr?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. juni 2007 - 23:08 #22
Desværre, det har jeg ikke kendskab til.
Avatar billede neoman Novice
28. juni 2007 - 23:18 #23
Jeg har http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939Dual-VSTA med Athlon 64 3700+ - men kunne ikke lige finde den på edbpriser, formentligt allerede YT :) Den kører ganske OK, og lå i det prisleje du nævner, da jeg købte den for 7 måneder siden.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2007 - 02:30 #24
Husk at lukke.